TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Div klargjøringer til sommer:)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#147227  av w-master

Da var en ny dag i garasjen over...tia går alt for fort når det går bra :?

Har fått ribbet den gamle motoren å flyttet over det meste som skal på den nye motoren før den settes nedi. Så det som gjenstår nå er: Skifte reg.reim. montere knock sensoren, sentrere clutchen å trø på girkassa. Så er det bare å senke den nedi.

Har vel brukt ca 7 timer i garasjen i dag å må si meg fornøyd da jeg egentlig er grønn på det jeg gjør. Skal også sies at jeg fikk med meg en kompis oppover til å hjelpe meg :D Det er nesten ikke mulig å gjøre dette selv..i allefall ikke som nybegynner.

Så håper å være kjørbar i løpet av tirsdagen eller senst onsdagen :twisted: Får vel slenge på noen timer ekstra en hva jeg planla :)

Slenger med noen bilder denne gangen :wink:
Vedlegg
Svinghjulet og clutchen kommet på. Men fant ut etterpå at det er en fordel å sentrere den :P
Svinghjulet og clutchen kommet på. Men fant ut etterpå at det er en fordel å sentrere den :P
Motorbytte Celica 008.jpg (169.76 kiB) Vist 2167 ganger
Her er den nye motoren kommet i elefanten. Samt et lite glimt av kompisen som har stått og hjulpet meg i 7 timer i dag pluss i morra osv frammover..det er kompis!
Her er den nye motoren kommet i elefanten. Samt et lite glimt av kompisen som har stått og hjulpet meg i 7 timer i dag pluss i morra osv frammover..det er kompis!
Motorbytte Celica 007.jpg (179.03 kiB) Vist 2173 ganger
Tomt nedi her plutselig :D Som dere ser så er det ikke akkurat god plass mellom styresnekka og brua for at den jævla mellomakslingen går igjennom...
Tomt nedi her plutselig :D Som dere ser så er det ikke akkurat god plass mellom styresnekka og brua for at den jævla mellomakslingen går igjennom...
Motorbytte Celica 005.jpg (184.42 kiB) Vist 2164 ganger
Gamle motoren ferdig ribba for deler
Gamle motoren ferdig ribba for deler
Motorbytte Celica 001.jpg (145.42 kiB) Vist 2176 ganger

#147333  av w-master

Da var dag 3 over....må si dagen går fort...alt for fort :?

Vet ikke om jeg har fått gjort så mye akkurat i dag...men har kommet langt i allefall. Fikk skiftet reg.reim, vannpumpe, løpehjul å strammehjul i dag. Pluss at jeg har fått på girkassa...må bare si det...fy fa..for et slit! Ellers så er det bare noe småting som ble gjort da jeg kom sent igang pga. mangel på skyss. Så i morgen er det bare noen skruer til før vi kan senke ned motoren å starte på den store operasjonen med å få på alle slanger og kontakter...det skal meg bli et eventyr :P

Jo, så var jeg så flink å slite av ledninga til knock sensoren "I" kontakten når jeg tok ut motoren :roll: Men det fikset jeg i dag med å lodde enden av ledninga, dytte den hardt inn i kontakten for så og lime ledninga på plass med superlim :twisted: For sikkerhetsskyld så testet jeg kontakten med 9v batteri og prøvelampe :wink: Det ble knall :)
Vedlegg
Her er motoren nesten klar for å settes ned i bilen. Mangler bare noen støttebranketter mellom fordelingskassa og blokka. Resten skal jeg ta når motoren er nedi pga. jeg vet ikke hvor lenge jeg får låne elefanten jeg har...
Her er motoren nesten klar for å settes ned i bilen. Mangler bare noen støttebranketter mellom fordelingskassa og blokka. Resten skal jeg ta når motoren er nedi pga. jeg vet ikke hvor lenge jeg får låne elefanten jeg har...
Motorbytte Celica 015.jpg (182.9 kiB) Vist 2174 ganger

#147485  av w-master

Hmm... da var dag 4 over..

Da får jeg grattulere med selv så langt med å si at nå er den nye motoren kommet i bilen. Er litt stolt... Har nesten gjort alt selv...å dette er første gang for meg!! :P

Så nå er jeg kommet så langt at jeg holder på og sette sammen alt som skal på forran..turbo...eksos osv..pluss, luft å vannslager på siden osv...
Har også å sette i drivakslingene og mellomaksligen.

Så jeg håper jeg kan starte opp med noen timers skruing til i morra...bare jeg kommer meg til garasjen tidligere en i dag... :D
Vedlegg
Der var motoren kommet på plass :D
Der var motoren kommet på plass :D
Motorbytte Celica.jpg (178.27 kiB) Vist 2176 ganger

#148080  av w-master

Da var bilen igang med ny motor!! :D

Men lurer på et par ting... Olje lampen min lyser på tomgangen. Er rikelig med olje på peilepinnen...blank som bare F..men det er rikelig. Hvis jeg gasser litt eller kjører så lyser ikke oljelampen. Er den koblet sammen med noe annet en oljesensoren i motoren, å hvor sitter den kontakten?

Ellers så lyser enginelyse. Med en gang jeg starter opp bilen så lyser det ikke, men straks jeg gasser litt på så kommer det opp å blir værende der. :?: Motoren går som ei klokke...

Så lurte jeg på om det er vanskelig å bytte boltene på hjulene forran? Var litt uheldig i går å knekte to bolter da hjulet ramlet av :oops:

Helt til sist så vil jeg bare takke alle som har stilt opp på en eller annen måte for at jeg har kommet meg igjennom prosjekte sålangt :wink:

#148089  av lexusmann

Syns dere er modige jeg, som begynner på noe sånt....hadde IKKE starta et sånt prosjekt alene...har dog en slektning som drev en del med sånt tidligere...har lurt på å få tak i en 1,6 til min 1,3 men det er vel mye styr, tenker jeg...og så er det godkjenninger og drit etterpå...uff!! :?

#148174  av CelicaTurbo

fint med bilen på veien! Men, boltene er nok ikke så vanskelig å bytte, er strengt talt bare å trekke de ut av hubben og bytte men mulig det må litt kraftige saker til der.. Oljelyset, nivå eller trykk?

#148180  av sleeper

hvis det er oljetrykk måleren som lyser så ville jeg vært VELDIG forsiktig og få koblett opp en ekstern oljetrykk måler fort som fy og sjekket om det stemmer at det er for lite trykk! (hadde jo vært VELDIG surt om du rasa denne motoren og!! :wink: )

#148187  av et_casey

Hei

Grattis med bilen på veien :)

Dette med olje lampa kan jo være oljepumpa som er dårlig, jeg har vært borti dette før men ikke på toyota.

Det var en kompis av meg som hadde noe lignende, han justerte opp bakkegassen med 200rpm så forsvant lyset. Men det var oljepumpa som var gåen fant han ut senere.

Håper det ikke er den som er dårlig.

#148194  av andre 1

Du bør asolutt finne ut om oljetrykket er som det skal være !!! en jeg kjenner raste motoren pga av dette .. olje lampa lyste han gikk ut å peilet oljen men der var det jo fullt , kjørte så videre noe som resulterte i ras pga gåen oljepumpe....

#148198  av w-master

Mhm, skal få sjekket det med oljelyset! Det som er så rart er at det lyser bare av og til...ikke over 2200rpm...og av og til lyser det ikke under der heller...men lyser aldri over 2200rpm. Er bilde av oljekanne. Nivået? Det med enginelyse som lyser fikk jeg sjekka på toyota i dag. Viste seg å være feilkode 54 Intercooler. Mere klarte ikke dem å finne ut. Noen som har vært borti den feilkoden?

Var å så på en slik sak for å ha i astolpen som måler oljetrykket. Er det vanskelig å få koblet opp?

#148199  av w-master

sleeper skrev:hvis det er oljetrykk måleren som lyser så ville jeg vært VELDIG forsiktig og få koblett opp en ekstern oljetrykk måler fort som fy og sjekket om det stemmer at det er for lite trykk! (hadde jo vært VELDIG surt om du rasa denne motoren og!! :wink: )
Er det et lys for oljetrykk og et lys for oljenivå? isåfall så lyser bilde av oljekanna :?

#148204  av CelicaGT

w-master skrev: Det med enginelyse som lyser fikk jeg sjekka på toyota i dag. Viste seg å være feilkode 54 Intercooler. Mere klarte ikke dem å finne ut. Noen som har vært borti den feilkoden?
Søk og du skal finne :-)
Er endel poster om denne feilkoden på ic ;-)

#148216  av sleeper

regner at det er for lite kjøleveske i ic`n eller at sensonren er ødelagt\ikke koblet til!?

#148258  av Hyperion

Feilkode 54 og enginelyset ble jeg kvitt når jeg fylte på mer kjølevæske på IC... Den ble borte en lang periode men er nå tilbake, så det er vel å etterfylle litt igjen :) Vet ikke om det er på tide å skifte noen slanger eller noe jeg men...!?!

#148262  av cs2451

Hyperion skrev:Feilkode 54 og enginelyset ble jeg kvitt når jeg fylte på mer kjølevæske på IC... Den ble borte en lang periode men er nå tilbake, så det er vel å etterfylle litt igjen :) Vet ikke om det er på tide å skifte noen slanger eller noe jeg men...!?!
Har du lufta systemet skikkelig??
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10