TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Har noen kjennskap til denne???

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #147346  av Beivakongen
 
Har tengt og kjøpe en mr2 turbo i nermeste framtid,så lurte jeg på om noen her på forumet har kjenskap til denne som ligger på autodb:1990 mr2 turbo,120000km,usa utgave, selges i sør trøndelag. (kan ikke å legge opp link :roll: )

er det noen som vet noe negativt/positivt om denne?
er den verd 140000kr?
Hvor mye effekt kan man ta ut av orginal motoren uten å gjøre noen modifikasjoner?

 #147354  av Rømmling
 
link: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=842342

ps bare å merke adressen og høyreklikke og kopiere adressen (kopier)og høyreklikke igjen når man legger til post (lim inn)

 #147375  av jumbo
 
Vet ikke helt hvor mye 1./2. rev motorer lar seg trimme uten mye kroner, men ville hvertfall tro opp mot 300 et sted skulle la seg gjøre.

140000 er kanskje litt i meste laget, men må vel fort regne med noe slikt dersom du ikke importerer selv

 #147384  av Master
 
Uten noe spesielt med mods. (bare en boostcontroller til 300 spenn) får du rundtomkring 230-240 hk på motoren i beste fall. Oppgraderer du turboen til ct20/ct27, får full eksos fra turbo, ordentlig tuning så havner du på opptil 350 hk på motoren før det virkelig begynner å bli dyrt.

Den der var gått kort, var så og si 100% original (noe som mange setter pris på) men importerer du noe sånt selv sparer du nok 20-40 tusen på den prisen der. og har mye mer å velge mellom

 #147400  av adrian
 
Jeg har faktisk ringt på denne. han sa ta han ville starte med 130.000 kr. da kan du sikkert få prutet den ned 10.000 i tilegg. så hvorfor betale 140.000 når du kan kansje få den for 120.000

ringte på denne i november måned. ente opp med en annen bil. p.ga at jeg ikke hadde så mye peng å bruke

 #147415  av jumbo
 
Master skrev:Uten noe spesielt med mods. (bare en boostcontroller til 300 spenn) får du rundtomkring 230-240 hk på motoren i beste fall. Oppgraderer du turboen til ct20/ct27, får full eksos fra turbo, ordentlig tuning så havner du på opptil 350 hk på motoren før det virkelig begynner å bli dyrt.
350 på en rev 2 uten oppgradert innmat høres mye ut.

 #147443  av PÃ¥l
 
Hmm den bilen hadde jo soltak? mener å ha lest på mr2.com at turboen kun kom i T-tak utgave i USA? Uansett er jo det bra, pga vektbesparelser siden det ikke er så mye forsterkninger i karosseriet som i T-tak utgaven. Den så uansett veldig strøken ut :)

 #147448  av Master
 
jumbo skrev:
Master skrev:Uten noe spesielt med mods. (bare en boostcontroller til 300 spenn) får du rundtomkring 230-240 hk på motoren i beste fall. Oppgraderer du turboen til ct20/ct27, får full eksos fra turbo, ordentlig tuning så havner du på opptil 350 hk på motoren før det virkelig begynner å bli dyrt.
350 på en rev 2 uten oppgradert innmat høres mye ut.
Du klarer 275 hk på bakhjula med ct20 og 440 dyser. (les http://www.mrcontrols.com som har testa alt dette) og med 20 % tap i drivverk havner du på 343 hk på motoren. Så rundt der klarer du uten oppgradert innmat. Men hvor safe det er er en annen sak :)

 #147502  av jumbo
 
Master skrev:Men hvor safe det er er en annen sak :)
Vel, når man vurderer hvor mye som kan hentes ut, er jo det en 100% forutsetning etter min mening, så antok at det var det han spurte om.

Kan sikkert klare 500+ uten oppgradert innmat, om det bare trenger å holde i 10 minutter :mrgreen:

 #147504  av sindrejl
 
skjønner ikke hvordan rev.2 kan klare 350hk med org turbo og innmat hvis rev.3 som har en annen turbo ikke burde kjøres over 350hk..? Fleste sier jo at rev.2en ikke vil noe særlig over 300hk før du gjør noe med den og da slites ting fort..?

EDIT: leste nå at du skrev ct20b ja.. det er rev.3 turbo det :) dog rev.3 er oftest levert emd 550cc dyser også og klarer da faktisk over 350.. dog man halverer levetiden på turboen ;) (alt ettersom hva kjøling man har)

 #147510  av Master
 
Ja nei jeg skriver jo hva han får uten mods, hva han får med mods for ca 20.000 og at etter det blir det total bygging på 50-100k for å komme over 275 rwhp. Helst 500 ca da :)

selv om ct20 er rev3 turbo kan du sette denne rett på rev 2 med 440 dyser og fremdeles nå 275 på bakhjula med rett bensinstyring, eksos osv. Det er MANGE i statene som kjører med oppgradert ct26 (ct27 gjerne) eller ct20 på sine henholdsvis originale rev2 med 275 hk på bakhjula uten problemer.

 #147522  av sindrejl
 
Master skrev:Ja nei jeg skriver jo hva han får uten mods, hva han får med mods for ca 20.000 og at etter det blir det total bygging på 50-100k for å komme over 275 rwhp. Helst 500 ca da :)

selv om ct20 er rev3 turbo kan du sette denne rett på rev 2 med 440 dyser og fremdeles nå 275 på bakhjula med rett bensinstyring, eksos osv. Det er MANGE i statene som kjører med oppgradert ct26 (ct27 gjerne) eller ct20 på sine henholdsvis originale rev2 med 275 hk på bakhjula uten problemer.
Så hvis man ikke oppgraderer innmaten i motoren, men ny turbo og har sinnsvakt god kjøling.. tror du en rev.3 takler 360-370hk på motoren?

 #147533  av Dalan
 
sindrejl skrev:
Master skrev:Ja nei jeg skriver jo hva han får uten mods, hva han får med mods for ca 20.000 og at etter det blir det total bygging på 50-100k for å komme over 275 rwhp. Helst 500 ca da :)

selv om ct20 er rev3 turbo kan du sette denne rett på rev 2 med 440 dyser og fremdeles nå 275 på bakhjula med rett bensinstyring, eksos osv. Det er MANGE i statene som kjører med oppgradert ct26 (ct27 gjerne) eller ct20 på sine henholdsvis originale rev2 med 275 hk på bakhjula uten problemer.
Så hvis man ikke oppgraderer innmaten i motoren, men ny turbo og har sinnsvakt god kjøling.. tror du en rev.3 takler 360-370hk på motoren?
Kommer vel helt an på tuning det, det er varme og feiltenning du ikke vil ha, hvis du kjøler bra nok og har perfekt tuning (blanding av luft\bensin og tenningstidspunkt) så kan du i teorien "dra ut" akkurat hvor mye du vil av motoren ;)
God kjøling(olje, luft og kjølevann) og god tuning gir uante muligheter ;)

På den andre siden får du jo ikke tunet åpne- og lukketidene på kammene hvis de går innunder din kategori "innmat", så der får du jo en begrensning da..
Men poenget her var vel at innmaten tåler en god del, bare den får god kjøling og ikke utsettes for stor varme (innsugstemp, turbotrykk i kombinasjon med feiltenning, dårlig kjølevann)
Ã… oppgradere innmaten i motoren gir en bedre sikkerhetsmargin i forbindelse med varme, feiltenning etc.
Det kan være meget kjekt å ha, da det ved ekstreme tilfeller ikke behøver å være mer enn endring i temperatur og luftfuktighet ute som skal til for at det skal bli feil i "tuningen" ;)
Sist redigert av Dalan den 22 des 2005 01:10, redigert 1 gang totalt.

 #147540  av Beivakongen
 
Takk for svar.

Tengte at noen andre har vært å sett på bilen å kansje hadde noe å si om bilen,men det er vell ikke mange som har sett den for han hentet den i tyskland for ca 1år siden.

Lurte på hvor mange hester man kan hente ut uten å risikere havari på motoren når den har orginal innmat ja.

 #147550  av FireWalk
 
Vel, faktum er nok at Gen 2 og gen 3 motorene ikke er så forskjellig som mange tror. Det er bare småting som gjør dem forskjellige, ellers er de stort sett identiske.

Jeg ser stadig når folk spør på http://www.mr2oc.com om de bør oppgradere sin 2. gen eller gå for en 3. gen så er det absolutt alle som mener at å oppgradere 2. gen er den beste veien å gå. Mange ser faktisk ut til å foretrekke 2. gen blokka også av en eller annen grunn.. men ikke spør meg hvorfor.. Gen 3. motoren har kvassere kammer, en mer effektiv keramisk turbo, bedre designet fuel rail, litt nyere ECU, MAP sensor istedet for AFM. Slike ting, motormessig er de veldig like.

Orginal innmaten burde vel tåle 300-350 hk uten problem.. noen sier opp mot 400 hk, men jeg hadde ikke villet tynt noe mer enn 300-350 av den med mindre du har råd til å tåle et motor havari.. Dette gjelder både Gen 2 og Gen 3.

Vil heller ikke anbefale å skru opp trykket så veldig mye på en orginal motor uten å bytte intercooler heller. Den orginale varmekjører seg fort når man peiser på med høyt trykk med orginal turbo.

Det billigste man kan gjøre er:

- Oppgrader eksosen. Fjern den orginale Downpipen og sett på en åpen downpipe uten cat (da har du 15-20 hk mer med en gang)

- Sett på en større turbo, eventuelt en CT27 fra ATS racing (billig løsning da du kan beholde orginal manefold, eventuelt en Greddy)

- Sett på en ettermarkeds intercooler som er mer effektiv enn den orginale (skal ikke så mye til)..

- Fjern det orginale luftfilteret og sett på et sportsfilter, f.eks Apexi, dette er en billig mod.

- Sett på en fuelcut defender og en boost controller, manuell eller elektrisk alt ettersom hva du har råd til. da kan du øke trykket til max 1 bar på orginal bensinsystemet. (mer enn det så risikerer du å ødelegge motoren oga at den kan gå magert) 1 bar ladetrykker vident akseptert som "Max" av hva som er sikkert med det orginale bensinsystemet. Mange kjører på 1,1 men det er litt i grenseland.

Nå har du stort sett det du trenger for å kunne få rundt 275 realistiske hk på hjula uten å risikere det helt store, dette burde tilsvare over 300 hk på svinghjulet... (Husk at når du kjøper en bil som har f.eks 100 hk, så er det hk på svinghjulet som er måten man bruker for å informere om motorens effekt. alle biler har effekttap i drivverket, derfor kan man si at en bi med 100 hk har kanskje 80 hk på hjula.. I "trimme-miljøet" snakker man oftest om HK på hjula, mens bilforetninger og vanlige folk flest snakker om "hestekreftene" på svinghulet, som som regel er rundt 20% mer enn de er på hjula..

Skal du ha OVER 300 hk må du oppgradere bensinsystemet, bensinpumpe, ECU og helst kjøre 3" eksos hele veien. Da må du ha en større turbo igjen også som kan levere mer flow, og da må du også ha ny eksosmanefold. Du må også tenke på ny innsugsmanefold siden den orginale vil begynne å få litt problemer over 300 hk pga at noen ventiler vil få mer luft tilført enn andre pga urformingen på den orginale manefolden.
Over 300 hk må du også sette inn ny innmat i motoren, og dette er dyrt...

Men opp mot 275 hk på hjula burde du klare med orginal bensinsystem, og minimalt med modifikasjoner.

Ang den bilen der, siden den har gått lite og er helt orginal så kan du være ganske sikker på at du får en motor som er i god stand. Sjekk om den bruker olje, gjør den ikke det så tror jeg at jeg hadde ville tatt den. Kjøper du en trimmet bil fra utlandet så kan du regene med at motoren er tynt ganske hardt, og du vet aldri når du må åpne den opp og ta full overhaling.. Om bilen generelt er i god stand også så er den nok verd det!