TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• stabiliseringsstag + foringer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #147370  av oleb

Bilen min har i det siste vært veldig vinglete og utight bak. Hadde mistanke om at det var demperene som var problemet, men fikk telefon fra Toyota i dag hvor de sa at det var stabiliseringsstag + foringer bak som var problemet.

Tingen er at disse stagene og foringene koster til sammen 3800kr. Noe min noe tynne pengebok vil ha problemer med å takle. Jeg tør ikke å tenke på hvor mye dette blir inkl arbeide..

Går det an å skaffe disse stagene billigere en annen plass (uoriginale). Er det mye arbeid å skifte disse selv?
 #147371  av sleeper

oleb skrev:Bilen min har i det siste vært veldig vinglete og utight bak. Hadde mistanke om at det var demperene som var problemet, men fikk telefon fra Toyota i dag hvor de sa at det var stabiliseringsstag + foringer bak som var problemet.

Tingen er at disse stagene og foringene koster til sammen 3800kr. Noe min noe tynne pengebok vil ha problemer med å takle. Jeg tør ikke å tenke på hvor mye dette blir inkl arbeide..

Går det an å skaffe disse stagene billigere en annen plass (uoriginale). Er det mye arbeid å skifte disse selv?

staget er veldig enkelt og bytte selv! men hvilken foringer er det som er sårlige??? hvis det er de 2 som holder staget oppe så er de VELDIG enkle og bytte selv, men hvis det er noen i bærebruene som er ferdige så burdu du få toyota til og bytte!
 #147372  av oleb

sleeper skrev:staget er veldig enkelt og bytte selv! men hvilken foringer er det som er sårlige??? hvis det er de 2 som holder staget oppe så er de VELDIG enkle og bytte selv, men hvis det er noen i bærebruene som er ferdige så burdu du få toyota til og bytte!
De sa ingenting om bærebruer, så jeg regner med at det kun de som holder staget oppe. Problemet er at jeg ikke har tilgang på bukk.. :cry:

Går det ikke an å finne disse stagene til en litt snillere pris enn nesten 4000kr?

#147380  av TheStig

problemet er at man ikke får kjøpt disse foringene løst, men har sett noen sider en gang der det sto litt om alternative foringer

#147386  av oleb

Ok, må bytte stagene også i følge toyota.

Ikke mulig å få tak i disse delene på billigere måte?

#147387  av tojo

Stabstag og foringer kan du kjøpe for en hyggeligere pris f,eks her:
http://www.horsepowerfreaks.com/price/T ... Suspension

Løse foringer(universal,polyurethane)kan kjøpes her:
http://www.dalhems.se

Lykke til med (H)julehandelen. :o

#147399  av larsst185

om du snakker om foringene ute ved "hub`en".Så er ikke det ei foring men et sferisk lager.Stemmer at de ikke kan skaffes løse til celica men det kan de til feks camry og de passer.andre foringer i bakstellet kan du kjøpe i polyurethan men ikke disse.

#147402  av larsst185

når jeg ser hva toyota har sagt problemet var så er jo det noe annet en det jeg hinter til.Stabilisatorstaget og foringene har ingenting med det jeg nevnte å gjøre og du bør heller ikke merke så mye på bilen om du har slakk i disse(annet en kakkelyd) men kan jo hende toyota forhandleren hos deg mener disse foringene og bruker ordet stabilisatorstag på dem!?,Det er vertfall feil.Jeg hadde slakk i de foringene ute ved hub`en når jeg kjøpte bilen og den vingla da noe helt jævlig på veien,så har mer tro på at det er disse de mener.her er vertfall delenummer og framgansmåte for å skifte de foringene/lagrene i bakstillinga.Enjoy :)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8129

#147499  av ST182

tja er vel temmelig sikker på at det er foringene på bærearmene (stab.stag som noen kaller dem) som er problemet. Jeg kjøpte 4 stk på en hugger i sverige og skifta dem selv. Det var mildt sagt et helvete! Men det var kun pga av den justeringskiva i toppen hadde rusta fast og at den lange bolten som går igjennom begge bærearmene og hub`en på hver side også hadde rusta fast slik at jeg måtte igang med vinkel sliper for å få av hub`en fra bilen. Ble til at jeg skifta hub på begge sider og bytta alle 4 bærearmene samt alt av justeringskruer\skiver og bolter (og nye hub`er). Hadde jeg visst at det satt så jævlig hadde jeg aldri begynt på det gitt. Men det er ikke dermed sagt at det sitter like godt fast på alle andre sine biler av den grunn. :wink:

ps: måtte ha av hub`ene fordi at de lange boltene satt så godt fast at det ikke var mulig og få de av uten å sprekke godset på hub`ene...

stagene\bærearmene ser slik ut + hub + bolter
Vedlegg
DSC00974.JPG
DSC00974.JPG (362.77 kiB) Vist 1448 ganger
DSC00976.JPG
DSC00976.JPG (236.65 kiB) Vist 1450 ganger
DSC00975.JPG
DSC00975.JPG (320.87 kiB) Vist 1443 ganger

#147516  av oleb

Ja, det var jo mange forskjellige navn på disse stagene :shock:
Jeg tror jeg gjør det enkelt og får toyota til å fikse driten.

Fikk en veldig bra pris som inkluderer bytte av stag + foringer, plugger, toppdekselpakning (det viste seg at denne lakk noe j.... med olje) og o-ring på fordeleren.

Da dette kom i tillegg til de andre reparasjonene jeg har hatt i løpet av høsten, fant jeg ut i går at jeg beholder bilen. Når jeg først har lagt så mye penger i den, skal jeg f... meg bruke den litt også! :D

#147527  av larsst185

Tror jeg muligens har vert i koma i går.ser jo nå at du har st182 ikke 185.det forandrer saken helt.My bad :cry:

#147531  av oleb

larsst185 skrev:Tror jeg muligens har vert i koma i går.ser jo nå at du har st182 ikke 185.det forandrer saken helt.My bad :cry:
Hehe, skjønner :D
Men, som sagt, jeg overlater problemene til mekanikeren!