TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutchbytte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #147919  av ErikG

Hei. Clutchen min er gåen nå og lurte på om det var stress og bytte? Må jeg ha løftebukk? Eller går det på garasjegulvet? Noen som har bytta som vet ca tid første clutcbytte på celicaen??

#147924  av ErikG

Må man ut med motoren for å bytte clutch?? Hørtes bra klønete ut...

#147926  av Daniel_hoy

ErikG skrev:Må man ut med motoren for å bytte clutch?? Hørtes bra klønete ut...
Å skifte uten å ta ut motoren er klønete. Hadde aldri skrudd på bilen før men er ikke så vanskelig å ta ut motoren. Var kun jeg som skrudde og brukte 3-4 dager. Å da var det endel kaffidrikking å røykepause innimellom. :lol: Fikk litt hjelp av og til når det var snakk om å ta ut motoren og satte den inn. Brukte løftebukk og slapp ned motoren. Virker som om det er den beste måten.

#147928  av larsst185

ta ut motoren.løsne ledningsnettet inne på ecu og i sikringsboksen på v side i motorrommet og ta motoren ut med ledningsnettet på.Det er et helv.... å ta av gearkasse med motoren i bilen.

#147943  av ErikG

Ok. Tror jeg tar byttet hjemme i garasjen. Tror det blir litt kosrt tid på hobbykveld, selv med løftebukk.

Noen som har en clutch å anbefale. Vil kjøpe oppgradert nå når jeg først bytter.

#148060  av ErikG

Ingen som vil anbefale en clutch?? Bør jeg bytte svinghjul også når jeg har motor ute?? Har sett litt på http://www.takakaira.com og funnet en del interresant.

http://www.takakaira.com/asp/template.a ... 0bAc%5FfBa Noen som vet noe om dette kitet?? Koster 6000 + frakt og div..

#148177  av Castrol TTE

Hei! Leverte bilen på merkeverksted, for å få byttet clutz. Løftebukk + en del annet finurlig verktøy er nok ikke dumt å ha.... Brukte 18t med å bytte, de klundret en del. Verksted boken sier noe rundt 11t. Vil absolutt anbefale deg å finne en solidere clutz enn den orginale.... jeg angrer på at jeg ikke gjorde d.