TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rar lukt og spørsmÃ¥l om klima-anlegg 2001 mod T23

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #148737  av Kixx

Sikkert gode forklaringer på det her, men som en nybegynner er jeg jo nødt til å spørre:

1. Når jeg nettopp har startet bilen, så stopper klima-anlegget dersom jeg trykker på "auto". Å sette i gang viftene manuelt går fint.

2. Hvis bilen står stille begynner anlegget å kjøre inn ganske så kald luft selv om jeg setter på max temp. Dersom jeg ruser litt kommer det varm luft en liten stund til, så går det tilbake til kjølig.

3. Hvis jeg står stille i f.eks oppoverbakke, eller et sted med snø som gir motstand til hjulene, så begynner det å lukte skikkelig stygt hvis jeg ruser bilen litt for lenge mens jeg slipper ut clutchen.

Kan noen hjelpe meg med dette?

#148738  av Remi

kansje få kontrolert kuldemediet ? mulig at du har lekasje?

#148742  av Kixx

Remi skrev:kansje få kontrolert kuldemediet ? mulig at du har lekasje?
Takk skal du ha - har nettopp kjøpt bilen, men slike ting merker man jo ikke får man har kjørt litt. Derfor samler jeg opp ting jeg skal ta opp med dem (sammen med at jeg har fukt i ene frontlykta) 8)

#148744  av Remi

Hvor kjøpte du bilen? få dem til og sjekke om du har mye i gjen av kuldemedie i gjen.. vis dett er for lite så har du lekasje. det går ikke ant og bruke "opp" kuldemedie.
og husk på at fukt i lykta er Garanti i fra Toyota.. har vertfall lest her på forumet at folk får ny lykt forde om garantien e gått ut

#148747  av Kixx

Remi skrev:Hvor kjøpte du bilen? få dem til og sjekke om du har mye i gjen av kuldemedie i gjen.. vis dett er for lite så har du lekasje. det går ikke ant og bruke "opp" kuldemedie.
og husk på at fukt i lykta er Garanti i fra Toyota.. har vertfall lest her på forumet at folk får ny lykt forde om garantien e gått ut
Kjøpte bilen på Toyota Hvam bil i Skedsmo.
Regner forøvrig med at alle reklamasjoner skulle gå fint, siden han jeg kjøpte av har vært en venn av familien i mange, mange år.

#148802  av Kixx

Maser litt mer.. Noen som har forslag ang. lukta?
 #148811  av oleb

Kixx skrev:3. Hvis jeg står stille i f.eks oppoverbakke, eller et sted med snø som gir motstand til hjulene, så begynner det å lukte skikkelig stygt hvis jeg ruser bilen litt for lenge mens jeg slipper ut clutchen.
Det der er ikke bare clutchen da? En kompis av meg har en corolla av nyere dato, og den lukter det død av hvis vi ruser den for hardt/lenge på clutchen. Skal i følge toyota (i følge kompis) være helt normalt.
 #148814  av Fredrik

Kixx skrev:1. Når jeg nettopp har startet bilen, så stopper klima-anlegget dersom jeg trykker på "auto". Å sette i gang viftene manuelt går fint.
Helt normalt på nyere biler ;)
 #148824  av Kixx

oleb skrev:
Kixx skrev:3. Hvis jeg står stille i f.eks oppoverbakke, eller et sted med snø som gir motstand til hjulene, så begynner det å lukte skikkelig stygt hvis jeg ruser bilen litt for lenge mens jeg slipper ut clutchen.
Det der er ikke bare clutchen da? En kompis av meg har en corolla av nyere dato, og den lukter det død av hvis vi ruser den for hardt/lenge på clutchen. Skal i følge toyota (i følge kompis) være helt normalt.
Yuck.. så det er normalt? Gjett hvem som skal bli ekspert på å ruse minst mulig... :wink:
 #148825  av Kixx

Fredrik skrev:
Kixx skrev:1. Når jeg nettopp har startet bilen, så stopper klima-anlegget dersom jeg trykker på "auto". Å sette i gang viftene manuelt går fint.
Helt normalt på nyere biler ;)
Ok, takk. Da får vi bare se om Toyota finner en løsning på den kalde lufta. :)
 #148847  av jsun

Kixx skrev: 1. Når jeg nettopp har startet bilen, så stopper klima-anlegget dersom jeg trykker på "auto". Å sette i gang viftene manuelt går fint.
La anlegget stå i "Auto" og føle temp'n, det skal så justere seg, og gi den luften som kreves for å oppnå den tempraturen du har stilt inn.

Husk: de fleste klimaanlegg kutter ut kompressoren under 0 grader.
Vent til sommeren, da vil du merke at klimaanlegget er glimrende!!!

Varmen om vinteren, velger jeg oftest å kjøre "manuelt" selv. :wink:
 #148887  av Kixx

jsun skrev:
Kixx skrev: 1. Når jeg nettopp har startet bilen, så stopper klima-anlegget dersom jeg trykker på "auto". Å sette i gang viftene manuelt går fint.
La anlegget stå i "Auto" og føle temp'n, det skal så justere seg, og gi den luften som kreves for å oppnå den tempraturen du har stilt inn.

Husk: de fleste klimaanlegg kutter ut kompressoren under 0 grader.
Vent til sommeren, da vil du merke at klimaanlegget er glimrende!!!

Varmen om vinteren, velger jeg oftest å kjøre "manuelt" selv. :wink:
Aha... da begynner det å nærme seg noen løsninger her... skjønner ikke meg på elektronikk... da jeg var ung gikk bilene på kull og eh.. det gamle såpevannet vi vasket oss i til jul, skjønner du! :shock: :wink:

Tusen takk :)

#149595  av Vipern

sent ute. .men ja, auto'en blåser ikke inn luft før den har varm nok luft å blåse. En ganske fin ting egentlig.

Lukten er nok "svidd" clutch ja. Vær forsiktig på gassen når du "henger" på clutchen :wink: Du burde helst ikke ha så mye mer enn 1000 omdr. Å bytte clutch koster vel endel penger...

#149614  av Kixx

Vipern skrev:sent ute. .men ja, auto'en blåser ikke inn luft før den har varm nok luft å blåse. En ganske fin ting egentlig.

Lukten er nok "svidd" clutch ja. Vær forsiktig på gassen når du "henger" på clutchen :wink: Du burde helst ikke ha så mye mer enn 1000 omdr. Å bytte clutch koster vel endel penger...
Takk :) Ja, det er vel ikke akkurat gratis å bytte clutchen.. er mye annet jeg kunne tenke meg å bruke pengene på..

Eneste som irriterer meg grenseløst med bilen akkurat nå er at jeg har lyst til å style den og gjøre den enda finere.. men med fraværende mekkekunnskap kan jeg jo ikke fikse noenting uten å betale andre for å gjøre det... Blæ!

#149646  av Vipern

Kixx skrev:Eneste som irriterer meg grenseløst med bilen akkurat nå er at jeg har lyst til å style den og gjøre den enda finere.. men med fraværende mekkekunnskap kan jeg jo ikke fikse noenting uten å betale andre for å gjøre det... Blæ!

Da er vi i samme båt :cry:
Kjenner heller ingen som kan gjøre det "billig"...
Så det hele begrenser seg til litt lakering av interiør. Uff, har så mange ting på ønskelista.