TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tuning av en Celica GT4 95 modell

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #150183  av alexander

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Celica GT4 95 modell og lurer litt på hva som kan gjøres for å få denne bilen fra Fet, til Ekstrem. Denne bilen skal bygges til en gatebil i ekte "Fast and the Furious" stil som skal vekke oppsikt på veien. Det jeg egentlig ser litt etter er hva må jeg gjøre under panseret for å få ut en god del ekstra Gamp?

Denne bilen har jo ca 250hk orginalt, og det er jo ikke akkuratt for lite det da. Men jeg ser masse potensiale i denne bilen, og vet at med noen modifiseringer her og der så blir det plutselig litt mer. Det jeg ønsker å gjøre, er å dra ytelsen høyere, uten å strekke grensene så langt at det må byttes motor hver uke. :P

Jeg skal begynne på dette prosjektet til sommeren (Så sant jeg får den lønnen arbeidsgiveren har lovt meg ;) og at banken er villig) og jeg begynner nå å sette sammen en handle liste til bilen.

Jeg ønsker noen tips til hva som kan gjøres og hva som må byttes ;)
Burde jeg beholde orginal turboen, eller burde jeg bytte ut denne? Har også tenkt litt på om det lar seg gjøre å putte en twin turbo på motoren, fra en supra eller lignende. (Vet ikke om det går, men det hadde vært kult)

Uansett så ser dere hvor jeg vil hen :)

#150191  av CelicaTurbo

definitivt dropp twinturbo, det er bare masse jobb og har ingen hensikt, og sannsynlighvis er det ikke plass/mulig i det hele tatt.. Orginalturboen er ganske bra for en standard bil, men skal du opp i klassen "ekstrem" bør nok denne byttes. Ellers er oppskriften som for de aller fleste andre turbobiler:

-masse penger
-ny turbo
-ny motorstyring
-ny toppakning og avhengig av trimnivå og turbo også andre motorkomponenter.

#150194  av ST205RR

Den har orginalt 242 hk, men med med enkel trim som luftfilter, eksos og boost controller koster 300hk ikke så mye :D

men spørs jo litt hvor mye trykk/hk du du ønsker og om du skal bruke den orginale turboen.....

#150195  av alexander

Jeg håper å klare å nå 350 hk med den. Legger fra meg twin turbo ideen i hvertfall :P

Når det kommer til trykk/hk så vil jeg si det sånn. Som sagt ca 350hk, og ikke så mye trykk at det står i fare for å skade bilen ;) Finnes det noen sider som har et godt utvalg av celica tuning? Jeg har ikke klart å finne noe spesiellt på nettet

#150203  av sleeper

alexander skrev:Jeg håper å klare å nå 350 hk med den. Legger fra meg twin turbo ideen i hvertfall :P

Når det kommer til trykk/hk så vil jeg si det sånn. Som sagt ca 350hk, og ikke så mye trykk at det står i fare for å skade bilen ;) Finnes det noen sider som har et godt utvalg av celica tuning? Jeg har ikke klart å finne noe spesiellt på nettet
hm... litt rart det der med at "alle" skal ha 350 hk!
300hk er enkelt OG billig, mens 350 er DYRT! da må du oppgradere en hel masse greier! (og kan like godt gå for 400!)

#150212  av alexander

Hehe.. Skjønner hvor du vil der. Men det er jo også en av grunnene til at jeg vil prøve det. Det at det faktisk ikke er så mange som har gjort dette. Selvfølgelig er prisen en faktor her, men også det å gjøre noe ikke veldig mange andre har gjort tidligere spiller også en rolle her. Det er det jeg synes er sjarmen med å modifisere en bil. Det å gjøre noe ikke så alt for mange har gjort før.

#150220  av TheStig

er mye enklere å trimme en rwd slik som s14 osv.. Mindre arbeid å få ut motoren, bedre plass og ikke minst, du kan kan skifte clutch og kasse på et par tre timer ... En annen sak er at pga 2wd har mindre grep er det enklere å få ting til å holde i lengden

Bare noe å tenke på ....

#150237  av alexander

GT4 modellen har 4wd, og der har jeg tenkt å holde meg. Sånn jeg ser det er det mer kraft ned i bakken. Riktig nok er det ikke det samme som Rwd på vinterføre, men det klarer jeg meg uten :)

#150266  av sleeper

alexander skrev:GT4 modellen har 4wd, og der har jeg tenkt å holde meg. Sånn jeg ser det er det mer kraft ned i bakken. Riktig nok er det ikke det samme som Rwd på vinterføre, men det klarer jeg meg uten :)
nei det er faktisk mer moro med 4wd på vinteren!

#150269  av cs2451

sleeper skrev:
alexander skrev:GT4 modellen har 4wd, og der har jeg tenkt å holde meg. Sånn jeg ser det er det mer kraft ned i bakken. Riktig nok er det ikke det samme som Rwd på vinterføre, men det klarer jeg meg uten :)
Støtter den ja :D

#150273  av sindrejl

Står litt i samme bane som deg.. var vel jeg som jagde deg over fra tscn :) tenker på en 350 - 400hk sånn etterhvert, men satser en del på lakk og pent utseende / innseende også først tror jeg.

#150285  av Larsen

Er mye mer enn bare hk en kan bruke pengene på en st205! Er litt moro med alle 200sx folka som skryter av å ha så mye hk, men enda blir flisa av toyotaer med orginal 3sgte...

#150298  av Lilli

cs2451 skrev:
sleeper skrev:
:D :D :D DONUTS :D :D :D :D Helt konge om vinteren!!

#150327  av sindrejl

Lilli skrev:
cs2451 skrev:
sleeper skrev: nei det er faktisk mer moro med 4wd på vinteren!
:D :D :D DONUTS :D :D :D :D Helt konge om vinteren!!
haha var noe av det FØRSTE jeg prøvde etter jeg kjøpte bilen :D rett ut på parkeringsplass og donute.. 10min etter jeg hadde skrevet kontrakt ;)

#150328  av sindrejl

Larsen skrev:Er mye mer enn bare hk en kan bruke pengene på en st205! Er litt moro med alle 200sx folka som skryter av å ha så mye hk, men enda blir flisa av toyotaer med orginal 3sgte...
akkurat.. bilen går fantastisk bra iforhold til antall hk og derfor tenker jeg å først bruke mye mer på show-shine og dill så gå tilbake til motor etterpå.