TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Knirkelyder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #143890  av MacBain

Nå når kulden har kommet sliter jeg med noen knirkelyder fra høyresiden forran. Høres ut som en gammel seng når jeg kjører over fartsdumper. :D
Det samme skjedde i fjor da vinteren kom. Jeg byttet da støtdempere forran, uten at det hjalp.
Selve fjæren ble ikke byttet og gummimansjettene ser ganske slitne ut.
Kan det være dette som forårsaker knirkinga eller er det noe annet, som foringer til opphenget etc. ?

Noen som har tips til hva som må gjøres for å bli kvitt denne knirkinga?

#143897  av Eliaz

Hei! Hadde akkurat det samme problemet med min. Toyota trodde det var støtdemperen så de byttet den uten at det hjalp noe. Til slutt fikk jeg vite noe av en som kunne litt og han viste meg et ledd med like ved støtdemperen med gummiforing rundt. Han sa jeg skulle få tak i en sprøyte og fylle den med olje for så å sprute inn i leddet. Det gjorde jeg, men det hjalp ikke med en gang, men etter en stund ble lyden borte og er borte fortsatt :D

#143908  av CelicaGT

Dette er første tegnet på at deler i forstillinga på super strut opphenget er begynnt å bli utslitt.
Toyota verksteda kan generelt veldig lite om desse understella

#143922  av MacBain

Er det disse punktene du smørte med olje?
Håper ikke jeg trenger å byttet deler til SS opphenget, dette er vel veldig dyre deler.
Men er det ikke litt rart at problemet oppstår kun i kaldt vær?
Vedlegg
CIMG0796.JPG
CIMG0796.JPG (90.83 kiB) Vist 635 ganger

#144019  av CelicaGT

Berre å smøre alt du kjem over. Alle plasser der det er opphengskuler

#145232  av MacBain

Smørte allt jeg kom over med crc 5-56 og silikon spray, uten at det hjalp.
Syntes faktisk knirkingen var blitt værre.
Hadde ikke noe olje tilgjengelig :( .
Er det sannsynelig at det vil bli bedre hvis jeg spruter på motorolje på alle punktene(eventuelt andre tips mottas med takk :D)

Hadde bilen inne hos Snap drive i fjor angående dette problemet, og de kunne ikke finne ut hvor knirkingen kom fra.
Leverte den da til en annet versted som byttet støtdemperen.

Legger med ett bilde av opphenget. Er det noen av delene på bildet som vanligvis forrårsaker slik knirking?

FÃ¥r vel eventuelt levere bilen inn til Toyota, men dette blir nok fort dyrt :cry:
Vedlegg
Oppheng.jpg
Oppheng.jpg (77.81 kiB) Vist 642 ganger

#145239  av cs2451

Reis på apoteket og kjøp deg en sprøyte som du fyller med olje! Så stikker du denne gjennom mansjetten til opphengskulene. og sprøyter en dasj inni.
 #145252  av 2fast4u

MacBain skrev:Nå når kulden har kommet sliter jeg med noen knirkelyder fra høyresiden forran. Høres ut som en gammel seng når jeg kjører over fartsdumper. :D

Noen som har tips til hva som må gjøres for å bli kvitt denne knirkinga?
Som du beskriver det så er det bare i tørt og kaldt vær denne lyden kommer, trur du burde sjekke gummiforinger i forstilling, det som oftest lager knirkelyder som beskrevet er foringene til stab stag.
Prøv å smøre litt inne i denne foringen som er vist på bildet (pil).
Denne er enkel å demontere/montere.

Carina E var jævlig plaget med sånne knirkelyder. :?

:wink:
Vedlegg
CIMG0796.JPG
CIMG0796.JPG (72.28 kiB) Vist 641 ganger

#145259  av Boomer

Det stemmer det som 2fast4u skriver. Spray med en silikon spray på den indre stab.stag foringen. Både carina e og avensis problem dette. :D

#145262  av Tor

Silikon spray er ikke og anbefale da, funker bra i 2 dager men så fordamper heile guffa og du er tilbake på utgangspunktet igjen.

#145385  av MacBain

Var på apoteket og kjøpte sprøyte med den tykkeste spissen (følte meg som en hardbarka narkis).

Kjørte så nåla inn i alle mansjettene og fyllte med olje.
NÃ¥ er lyden helt borte :D

Takk for hjelpen!

#149023  av Rømmling

hva slags olje brukte du?

tror jeg skal ta akepunktur på bakstilinga siden det hjelper mot knirkelyder.
det er så flaut når man hører hele bilen knirker når man står inn og ut, og ikke minst i dumper

#149040  av kaimagne

Hvitt smørefett er tingen. Fås i sprayflaske på Biltema, Torshov, BilXstra osv osv.
Jeg hadde akkurat samme problemet på min AT200 Celica. Smurte og sto i, og det holdt nesten hele vintersesongen (som jo er ganske kort her i Østfold). Smør det du finner av foringer, så er du sikker. Det er i hvertfall ingen foringer som tar skade av litt smøring....

#149218  av MacBain

Jeg brukte bare samme olje som jeg har på motoren (5w40 syntetisk).

#150543  av Rømmling

MacBain skrev:Var på apoteket og kjøpte sprøyte med den tykkeste spissen (følte meg som en hardbarka narkis).

Kjørte så nåla inn i alle mansjettene og fyllte med olje.
NÃ¥ er lyden helt borte :D

Takk for hjelpen!
Kjørte nåla inn i alle mansjettene sier du?
Mitt inni gumien eller. er det åpning inne der så man får hatt inni olje ell no. hadde lagt igjen sprøyta hjemme så hadde den ikke med når jeg fikset noe anna på bilen i dag så jeg fikk satt den på bukken. prutet på noe olje som en på verkstedet fore slo men knirke lyden er der fremdeles ( den sprayen skulle trekken inni sa han men funka ikke no sælig syns jeg. kan bli bedere til å mårra kansje men)
Bilde hvor skal jeg ha på olje?