TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• overhalling eller bytting av motor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #150766  av celica4ever

Gti motoren på celicaen min bruker litt olje, det er sikkert endel her som kjenner til dette problemet..

Det irriterer meg litt, men ellers så er alt fint, bilen starter alltid og jeg har ikke noe problem med den uten at den bruker olje.

Stakk en tur til toyota for litt siden og da sa han verkstedsjefen at det var det var stempelringene eller stempefjærene som var årsaken..

Jeg får ikke bestemt meg om jeg skal overhalle den eller om jeg skal bytte motoren og prøve og finne en gti motor som er i bra stand..

Etter overhalling blir motoren som ny? (mener jeg har hørt det før) Og nå har bilen trilla i litt over 200 000 km, hvis jeg finner en motor som har gått lite så får jeg kanskje mer for den når jeg skal selge om jeg bare hadde overhalla motoren?

Hva anbefaler dere at jeg skal gjøre.?

Også går bilen dårligere hvis motoren bruker olje? har det noe og si liksom.

Kom med svar folkens :D

#150769  av BrennaRacing

Du må huske på at hvis du kjøper en ny motor som har gått litt mindre så kan det være at den også bruker olje..Hvis du ser på en motor som har gått 120000 for eksempel, så kan jo den motoren være rævkjørt...

Så hvis du kjøper ny motor, så er det nok lurt å overhale den før du setter den inn, å da kan det jo bli ganske dyrt...Mener jeg hørte en pris på 3S-GTE motor til Mr2 på ca 24000 eller no

#150789  av blixern

Vis du har mulighet/kjenner noen som kan skru, så overhaler du motorn du har!
Greit å vite "hva" man har også...kjøpe "nytt" brukt trenger ikke ofte å være beste løsning.
Å sette bilen/motorn inn på verksted for å få motor overhalt blir fort dyrt, det ville ikke jeg gjort.

I August overhalte jeg motorn i Mr2en min, gjorde alt selv foruten sliping av ventiler/ventilseter og honing av blokk.
Grunn til jeg overhalte motor var at den brukte olje,
3 stk ventiltetninger var så å si borte.
Skifte også råde lager og ramme lager...ikke noe å spare på når man først skal gjøre det.

Ta kontakt med Motor-Teknikk i Oslo å sjekk pris på deler...bruke å være greie der.
Samt Cylinder og Motorservice.
Så kan du jo sjekke hva det blir å koste deg.

#150791  av sigheri

#150800  av bjornix

Har samme symptomene på Celica'n min, men den går svært dårlig og bruker mer olje enn bensin snart! Den skal til Polen nå til uka og få en makeover:

Overhaling av motor og topp på spesialverksted: 13.000 - 15.000 avhengig av tilstand
Bytte av to forskjermer, karosseriarbeid og hellakkering : 12000

Et lite tips til deg hvis motoren virkelig trenger en makeover og du har litt annet rusk som skal tas i samme slengen så er det mye å spare! Men vær obs på at det er arbeidet du sparer på og ikke delene!

#150837  av celica4ever

jeg kan ikke skru på motoren selv :cry: Snakka med en bilmekanikker og han ville gjøre det for ca 10 000 det inkludere slitedelene som skal skiftes og hvis jeg ikke husker helt feil nå så kom delene på rundt 4-5000 kr.

Jeg er også redd for og finne en motor som har gått lite men også har den blitt skikkelig ræævkjørt.

Når jeg kjøpte denne bilen så visste ikke jeg at den brukte noe olje og da veit jeg ikke åssen den hadde gått hvis den ikke hadde brukt noe olje.. Noen som veit?
og blixern hvor mye måtte du betale for de forskjellige delene?

#150838  av BrennaRacing

Det er ikke så værst pris det da...Jeg snakket med Toyota om å bytte stempelringer og toppakning på bilen min...de skulle ha 25000 :shock:

#150841  av celica4ever

Hold deg unna Toyota :P Han verkstedsjefen sa at dem kunne gjøre jobben for 18 000kr , men tror ikke det var snakk om og bytte toppakningen da..

#150853  av w-master

BrennaRacing skrev:Det er ikke så værst pris det da...Jeg snakket med Toyota om å bytte stempelringer og toppakning på bilen min...de skulle ha 25000 :shock:
Hehe, har fått et enda et høyere prisoverslag. På toyota her skulle de ha ca 40 arbeidstimer...å hvis man ganger 40 med ca 1000,- så blir det mye.

Jeg ville gått for overhalinga. Syns du har fått en grei pris for det.

#150861  av lasserj

celica4ever du må de kjenne noen som kan skru? jeg tokk overhaling på toppen og byttet blokk på min 4Age i sommer og jeg har nesten ingen erfaring med og sku, og det var ikke noe problem, om du er praktisk annlgt og får tak i motorboka kan du jo gjøre det selv og kansje litt hjelp fra en men litt peiling er det billigst og gjøre alt sjøl:)

koste bare på deler. pluss
og du er en god ergaring rikere:)

#150875  av memo

hvor mye olje bruker den?

om den bruker under litern på 100mil er det liten vits i å tenke på overhaling, da dette er under hva toyota regner som "godkjent"..

veldig mange av toyota sine motorer bruker noe olje, så det er ingenting å rive seg i håret for..

#150886  av celica4ever

lasserj skrev:celica4ever du må de kjenne noen som kan skru? jeg tokk overhaling på toppen og byttet blokk på min 4Age i sommer og jeg har nesten ingen erfaring med og sku, og det var ikke noe problem, om du er praktisk annlgt og får tak i motorboka kan du jo gjøre det selv og kansje litt hjelp fra en men litt peiling er det billigst og gjøre alt sjøl:)

koste bare på deler. pluss
og du er en god ergaring rikere:)

Jaja kjenner folk som kan skru litt :) Men har ikke garrasje som sikkert mange her har.
Er jo Elektrikker så greier og bruke endel håndverktøy :D .
Det er klart at man tjener ganske mye penger på og gjøre jobben selv, bare hvis jeg hadde hatt ett sted og mekke bilen på.

Fatteren har en kompis som er bilmekanikker og han ville ha 10 000 spenn for jobben + delene. Egentlig så er det ikke så gærnt pris syns jeg..

og Memo: Den bruker nok litt mer enn det, men en ting som jeg har lagt merke til er at, hvis jeg kjører bilen hardt bruker den ganske mye , men hvis jeg kjører pent bruker den nesten ingen ting :D

#150908  av TheStig

fyll opp, kjør 100 mil normalt så ser du. Hvis du holder endel gassing kan den godt bruke 2-3 liter per 100 mil.. Toyota sier 1 liter per 100 mil som nevnt over, og det er jo med den gjennomsnittlige kunden .. Altså normal kjøring

#150910  av blixern

Hva jeg betalte for delene , hm. veil. utsalgspris så havna det vel på ca 4000,- kan jeg tenke meg, husker ikke helt i farten.
Anbefaler deg å sjekke priser hos både Motorteknikk og Cylinder og Motorservice.

Skjekk med han mekanikern, HVA gjør han for di 10k han vil du skal betale, er jo ikke sikkert det er en dårlig pris!
Er jo litt arbeid å overhale en motor.
Hvordan arbeid gjør han med toppen ? sliper han ventiler eller?
Spør litt rundt hva du får for pengene :)
Eneste u-ting er jo at motor står i bil, å da skifter han jo neppe simring ved svinghjul osv. (ingen som tar av gearkassa bare for å skifte den uten videre).