TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hjulager bak pÃ¥ -91mod

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #151658  av maxgets
 
Hvordan hjullagere er det bak på 91 gti? konlager som er greie å bytte eller vanlige som må presses?

 #151712  av kake
 
Konlager er det du får hvis du kjøper nytt hos Toyota nå, både foran og bak. Fremme på min var det kulelager originalt, men skiftet til et koniskt et da jeg bytta.

 #151730  av maxgets
 
kake skrev:Konlager er det du får hvis du kjøper nytt hos Toyota nå, både foran og bak. Fremme på min var det kulelager originalt, men skiftet til et koniskt et da jeg bytta.
Tenkte på ytterringen, om den er kon så det går fint å bytte lager uten presse og masse styr =)

 #151743  av CelicaTurbo
 
var ikke konisk bak på min MR2 ihvertfall... ante ikke at disse bilene kunne bygges om til konisk lager heller, og hvordan i all verden gjøres det egentlig?

 #151760  av kake
 
maxgets skrev: Tenkte på ytterringen, om den er kon så det går fint å bytte lager uten presse og masse styr =)
Vil anbefale å bruke presse, gjorde det da jeg bytta. Grunnen til at jeg skiftet var at jeg banka inn/ut navet med hammer da jeg skulle skifte en hjulbolt engang, det tålte ikke lageret, og etter 2 uker var det gåent :) Se her.
CelicaTurbo skrev:var ikke konisk bak på min MR2 ihvertfall... ante ikke at disse bilene kunne bygges om til konisk lager heller, og hvordan i all verden gjøres det egentlig?
Ta ut gammelt kulelager - dytte inn konisk ? :) Det blei vel standard på nyere revisjoner tipper jeg.

 #151777  av tojo
 
Ifølge delekatalog har MR2 90-95 samme rear axel bearing.
Bilde

 #151825  av GT4 CS
 
Klarer ikke helt se for meg hvordan man kan sette et kona lager der det ikke har vært før uten og bytte hele navet.
Og maxgets, de fleste verksteder tar ikke mange kronene for og presse ut og inn nytt lager for deg, møller tok 150kr på bilen til bruttern. Om du gjør det selv så pass på at du ikke presser noe skjevt;)

 #151830  av CelicaTurbo
 
er det jeg ser for meg også, at om det skal byttes til konisk lager så må jo også hub'en være konisk, eventuellt ved å presse et adapterstykke eller noe inn i hub'en?

Har vært med en gang mens det ble byttet lager på min bil og det er egentlig ganske enkelt, kunne fint ha gjort det selv med unntak av selve pressingen av lageret (som et verksted uansett gjør for en fin pris), men det er kjekt med luftverktøy til å løsne de gjenstridige koniske boltene som holder hub'en, antar de er koniske på MR2 også ihvertfall ;)

 #151882  av kake
 
Fant et par bilder
Vedlegg
Ligner på det nye jeg fikk fra Toyota, ingen kuler.
Ligner på det nye jeg fikk fra Toyota, ingen kuler.
Y6003Z.jpg (15.8 kiB) Vist 372 ganger
Omtrent slik så det gamle lageret ut.
Omtrent slik så det gamle lageret ut.
Wheel%20Bearing%20Kit.jpg (5.64 kiB) Vist 372 ganger

 #151890  av tojo
 
Så ut som samme lageret bare med og uten ståltetning. :wink:

 #152094  av kake
 
Ganske sikker på at det var uten kuler det nye ja, men jeg har tatt feil før jeg 8) Kan ikke trådstarter av/bekrefte hva det er :)

 #152114  av erling
 
kake skrev:Ganske sikker på at det var uten kuler det nye ja, men jeg har tatt feil før jeg 8) Kan ikke trådstarter av/bekrefte hva det er :)
Hehe.. Er jo kuler/ruller bakom støvtetningene da. :)