TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Løpsbil...

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#151871  av Bjørn MK1

Tja jeg er innom her nesten hver dag og titter, men for det meste på MR2 og kjøp og salg delen. Ser ut til å kunne bli tøff banebilen til Markus og Morten:)
En Toyota MR2 er i utgangspunktet klasset som en Roadsport bil, pga at det er en to seter. I 2003 og 2004 var Gatebil RS åpen for Roadsport biler. Grunnen til at jeg i 2005 har kunnet kjøre i Gatebil Racing Serien MR2`n min er at jeg har fått dispensasjon av Norges Bilsport Forbund (NBF, som forvalter regelverket for all motorsport i Norge). Dispensasjonen måtte jeg søke om, men det er ingen automatikk for at slike søknader blir innvilget. Grunnen til at min søknad ble innvilget, tror jeg er på bakgrunn av at da jeg bygde bilen i 2002 for klasse C (minste klassen) så var det en del biler i minste klassen. Men de siste årene har alle disse falt ifra (derfor vant jeg min klasse i Roadsport på CSM, hvor bildet til Jørn er fra :D ), og for at jeg skulle få konkurrert med noen, så fikk jeg kjøre Gatebil RS.
Dermed kan det nok hende at andre vil få problemer med å kjøre Gatebil RS med MR2, men ta og søk dere også Markus og Morten.
Alt av regelverk inkludert hvordan et veltebur skal se ut står på http://www.bilsport.no
Mine sportslige resultater i Gatebil RS er vel ikke så mye å skryte av, da jeg pr. i dag heller velger å holde kostnadsnivået nede :). Det som gir meg et kikk med motorsport, er å kunne kjøre bilen jeg har, absolutt maks på banen over et lenger tidsrom. Jeg har også glede av MR2`n på lokale motorsportarrangement og frem og tilbake til jobb :)
Legger ved et bilde jeg tok på jobb i dag :wink:
Vedlegg
Bil på jobb_2.jpg
Bil på jobb_2.jpg (57.16 kiB) Vist 1142 ganger

#152609  av kghaas

Og jeg vurderer sterkt om jeg skal bygge om bilen min til Roadsport klasse 3. Jeg kjører i dag en bil i historisk racing, men lurer på om jeg også skal ha en MR2 klar til Roadsportklassen....
Jeg mesteparten av utstyret klart for uten bur. trenger jeg 4 punkts eller holder det med veltebøyle?

#152634  av Bjørn MK1

Sakset fra http://www.roadsport.no/rsn.asp:

2. Sikkerhetsbestemmelser
2.1 Beskyttelsesbur
Følgende minimumskrav gjelder:
Biler med fast ståltak skal ha bøyle med to strevere bakover fra bøylens høyeste del. Innfesting gjøres i henhold til NSR § 304 eller i bilens originale forsterkede selefester. For biler uten fast ståltak kreves en burkonstruksjon bygget etter prinsippene i NSR § 304. NBF kan etter skriftlig søknad godkjenne individuelle løsninger. Det kreves også at buret gir føreren tilstrekkelig sidebeskyttelse i de tilfeller der det originale karosseriet ikke beskytter føreren (F.eks. Caterham - Westfield).

Mao så trengs det i følge reglementet bare hovedbøyle og bakoverstrevere. Hva som trengs hvis man smeller skikkelig er jo en annen sak :(
Jeg vurderer sterkt å gjøre om "halv buret" mitt til full pakke :?:

#244561  av DanielJ

da var det litt stille i denne tråden her ! sjer det noe om dagen ?

#244585  av mr2cato

DanielJ skrev:da var det litt stille i denne tråden her ! sjer det noe om dagen ?
Markus/MR2Turbo har overtatt prosjektet, det er en stund siden og det er en egen tråd om det, men han har nylig blitt far så vil tro det er lite kveldsjobbing på låven nå for tiden :P

#245287  av DanielJ

han har det ja..det viste jeg ikke ! blir denne løps bilen noe kjappere en kamelon MR2'en ? satt runen runder rundt banen på ACR i fjor !

#245294  av mr2cato

DanielJ skrev:han har det ja..det viste jeg ikke ! blir denne løps bilen noe kjappere en kamelon MR2'en ? satt runen runder rundt banen på ACR i fjor !
Den blir nok ikke sjappere med det første, men den blir en god del lettere.

Etter som jeg har forstått skal den ikke ha mye motormodifikasjoner annet enn ekos, filter, turbo og IC. Mener og huske han snakte om rundt 300hk på hjula. (Kamelonen har ca 470 hk i motoren v/ 9300 rpm)

Selvfølgelig også forbedret understell og oppstiving av chassiet.