TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hmm... GÃ¥ent drivledd?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#152970  av FireWalk

Phew... ser virkelig ut til at jeg slipper unna de helt store utgiftene denne gangen! nå ble jeg glad! tror jeg får knærte spritflaska som står ved siden av meg her og feire litt for meg selv! :p

Men venter med den helt store jubelen til jeg har fått på plass ny bolt og plate og testa at det faktisk var det som gjorde det :-)

#152971  av ADHD:-)))

Hei!
Eg brukte en muttertrekermed forlenget å GRISETEITA di boltene!!! å eg kan si de er den enkleste måten å skru di boltene løs eller fast!!!:-)
HÃ¥per dette er til hjelp

#153016  av CelicaTurbo

er ganske enkelt å stramme de boltene ja, og det er ypperlig om leddet ikke har tatt videre skade da.. du kan i det minste være glad for at hele akslineng ikke løsnet og begynte å slenge rundt inn der mens du kjørte i 80+ ;)

#153022  av erling

Lurt å kontrollere/etterstramme dem en gang til etter noen dager med kjøring også. :wink:

#153024  av GT4 CS

CelicaTurbo skrev:er ganske enkelt å stramme de boltene ja, og det er ypperlig om leddet ikke har tatt videre skade da.. du kan i det minste være glad for at hele akslineng ikke løsnet og begynte å slenge rundt inn der mens du kjørte i 80+ ;)
Det har du rett i, hadde et lykkelig hjul løft med en taro for noen år tilbake, venstre drivknute forran var ganske død, og da jeg landet i ca 90kmt løsnet den og kilte seg fast ved styrestaget, rev i stykker masse morro og stoppet i grøfta;)

#153565  av FireWalk

GT4 CS: Hehe! syntes jeg ser deg :P

Fikk delene i dag, og monterte de på.. funka fett det! :) nå er ulydene borte.. lurer på om det kan ha forsunnet mye gris når ene bolten forsvant, kanskje jeg burde åpne opp og ha på mer?..

Det blir jo en sentrifuge inni der så det blir vel presset mot ytterkantene og ut dersom der ikke er tett..?

#153582  av sindrejl

FireWalk skrev:GT4 CS: Hehe! syntes jeg ser deg :P

Fikk delene i dag, og monterte de på.. funka fett det! :) nå er ulydene borte.. lurer på om det kan ha forsunnet mye gris når ene bolten forsvant, kanskje jeg burde åpne opp og ha på mer?..

Det blir jo en sentrifuge inni der så det blir vel presset mot ytterkantene og ut dersom der ikke er tett..?
du.. ikke tenk for mye og få istand dataspruten! :D *overgira*

#153642  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:GT4 CS: Hehe! syntes jeg ser deg :P

mulig at grease har forsvunnet og det er ganske enkelt å ta leddet og ytterste aksling av bilen, bare fjern boltene og leddet med aksling kan lett draes bort fra motstykket som står på akslingen inn i girkassen, men, når boltene er borte er det ingenting som holder leddet sammen lengre og og du kan lett risikere at leddet deles og lagerkulene faller ut om du ikke er forsiktig, og da har du et ganske snedig puslespill når du skal sette sammen igjen leddet ;) Rimelig dårlig forklart av meg, men prøv for all del å unngå det for du kan bruke timesvis på å få de kulene der på plass igjen ;)

#153666  av erling

Hvis det kommer grease ut, kan det også komme skitt inn.. Det er heller ikke så bra. For å være helt idiotsikker burde man ha demontert leddet og vaska det i diesel, og satt det inn med fett på ny. Men tipper det ikke er så kritisk siden bare boltene hadde løsna.

#153674  av CelicaTurbo

sant nok det, er trolig kommet dritt inn dit og leddet kan umulig rengjøres uten å demontere det.. men vær forberedt på at det er litt pusling å sette det sammen igjen, vær også obs på at BGB sier at man skal merke med en strek før man trekker ledd+ytre aksel bort fra indre aksel+skål slik at disse blir satt sammen igjen akkurat som de stod før demontering, mulig pga ballansering eller noe?

#153682  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:sant nok det, er trolig kommet dritt inn dit og leddet kan umulig rengjøres uten å demontere det.. men vær forberedt på at det er litt pusling å sette det sammen igjen, vær også obs på at BGB sier at man skal merke med en strek før man trekker ledd+ytre aksel bort fra indre aksel+skål slik at disse blir satt sammen igjen akkurat som de stod før demontering, mulig pga ballansering eller noe?
Ja leste det med streken... såklart ETTER at vi gjorde dette første gang.. Men ser jo ut til å funke. Er ikke 100% sikker på om det er kommet gris ut fra drivleddet for det var så sinnsykt møkkete under hele bilen.. men noen av boltene satt jo faktisk ganske fast, så det var EN bolt som har ramlet helt ut, og resten var relativt løse, men likevel inskrudd.. om dere skjønner?

selve leddet var jo helt tett, ikke noe glis eller noe som jeg kunne se iallefall.. og det var tørt rundt selve leddet, så ikke vet jeg.. er en drittjobb med de kulene! Makka med det i over en time sist.. fikk det jo ikket il å stemme! uansett hvordan jeg satte dem så passa det ikke..

Etter mye om å men trodde vi at vi hadde fått det til! satte på igjen drivleddet.. men neida.. viste seg at det var feil! så måtte demontere hele dritten igjen og ta ut kulene og begynne på nytt! kasta vekk MAAANGE timer på det der.. :?

Kan trygt si det er noe jeg helst vil unngå å gjøre igjen.. hehe..

#153685  av CelicaTurbo

er sikkert enklere andre gang når man først har klart det en gang tidligere ;)

#155588  av FireWalk

kjører mye på dårlig vei, så det blir en del vibrasjoner som sikkert ikke er så heldig med tanke på de boltene. Var på bilxtra i dag og kjøpte noe middel som jeg skal smøre på boltene før jeg skrur dem inn, det er et slags lim som gjør at de sitter bedre. Det er to typer, blå og rød. Den røde gjør at de sitter permanent, mens den blåe gjør at de sitter, men man kan fremdeles løsne dem ved hjelp av verktøy om man må ha dem ut. Jeg kjøpte da den blå. :-) så nå bør de sitte! :)