TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Grafikk spørsmÃ¥l: Noen som har noe erfaring med foliedekor?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #153235  av arctic_celi

Er det noen som har erfaring fra utvikling av grafikk på folie?
Jeg lurer på hvilket program dere bruker...
hvilken oppløsning/dpi dere bruker....

Ingen fra reklame firma inne på forumet her? :)

Det jeg lurte på om jeg kunne bruke fks photoshop, eller illustrator siden det kanskje er best med vektor grafikk... eller maya.. er 3Dstudio... eller?
Ja.. noen som vet? ;) Skulle selvfølgelig håpe det gikk greit å bruke photoshop...

Har vært en liten drøm for meg å sette meg sikkelig ned å lage noe slik som jeg kunne fått på folie og satt på bilen min.
Det er litt kipt å begynne på noe å bruke 40timer på noe som ikke kan bli brukt :?

#153242  av Larsen

problemet er vel å få tak i printer til å skrive ut merkene... De bær jo være rimelig store!

#153252  av Zepticon

Må være vektorgrafikk.
Så tar du det bare med til et reklamefirma som driver sånnt så printer de det på folie til deg.

#153400  av henningl

Folie blir vel skåret ut av store flak, så printer er ihvertfall ikke noe problem :)

Men, Photoshop funker, eller annet egnet program for vector-tegning. Photoshop er egentlig ikke et verktøy for vector-grafikk, men er det bare snakk om skrift med en font, eventuelt enkle figurer med strek-verktøyene, og at du lagrer som EPS så blir det vektor.

Bildet MÅ ikke være vektor. Om du lager bildet som 300 dpi og lagrer som TIFF så funker det og. Men husk at du kan ikke bruke grafikk fra et annet bilde for så å blåse det opp i 300dpi-bildet ditt. Bitmap-grafikk kan ikke forstørres, så lag bildet ditt heller for stort enn for lite.

Maya og andre 3D-programmer er ikke aktuelt til slikt arbeid. Folie-grafikk kan bare være 2-farget (trykket en farge + bakgrunnsfarge). En 3D rendering har et perspektiv, og må nødvendigvis ha flere farger for å oppnå dette.Trenger du flere farger må du lage flere trykk, og legge de oppå hverandre.
 #153426  av arctic_celi

Kjekk informasjon! :)

Var innom bilreklame.no og sende de en mail... og fikk dette til svar:

Heisann

Takk for spørsmål. Skal du ha dekor på bilen din som er overganger fra en farve til en annen, eller bilder kombinert med farvefekter, så lag det i illustarator eller fotoshop. Det som er viktig er at fila er i god oppløsning. Vi anbefaler 100 dpi 1:1, om du skal se det nært innpå. Skal du legge dette på bil, må du printe det på en folie som er villing til å legge seg over profiler. Støpt folie, med laminat for bedre varighet. Se på http://www.bilreklame.no under print.

Du må bare forespørre om du ønsker å lage noe fint!

Med vennlig hilsen
Yvonne Kvale

Bilreklame as
PB 4005 Angelltrøa
7457 Trondheim

Telefon 73902190
Telefax 73905504
Mobil 95777627