TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SYYYKT speedoproblem.. 14,500,- !!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #153313  av TheStig

Dette er ufattelig og trenger second oppinion og vel så det fra flere med gt4.. Toyota Nordvik sier at jeg må ut med girkasse og alt for å få fikset speedoen min. Speedoen hoppet mer og mer og til slutt kuttet det helt ut.. Regnet med det var vaier problem eller i verste fall den øvre drevsatsen..

Neida, girkasse må ut av bilen og drevsats inni må byttes, dette til den pene sum av 14500 norske kroner....! Syk sum for en speedometer rep..

Hva sier folket? Vært borti dette før? (Vet at toyota ikke er ALTFOR kjennt med gt4 bilene)

#153322  av sørlie

jeg har også et speedometer som ikke fungerer, håper bare på at kablen min som har knekt. Prøvde å få ut selve instrumente, men fikk det ikke ut, lurt på om du har noen tips?

#153323  av Zepticon

kjøp gps speedometer i steden... billigere :wink:

#153329  av mr.two

Hvis det er drevet som driver speedowire som går ut fra kassen er ikke den vanskelig å skifte selv. En skrue, dra ut, lirk på plass ny.
 #153340  av sindrejl

TheStig skrev:Dette er ufattelig og trenger second oppinion og vel så det fra flere med gt4.. Toyota Nordvik sier at jeg må ut med girkasse og alt for å få fikset speedoen min. Speedoen hoppet mer og mer og til slutt kuttet det helt ut.. Regnet med det var vaier problem eller i verste fall den øvre drevsatsen..

Neida, girkasse må ut av bilen og drevsats inni må byttes, dette til den pene sum av 14500 norske kroner....! Syk sum for en speedometer rep..

Hva sier folket? Vært borti dette før? (Vet at toyota ikke er ALTFOR kjennt med gt4 bilene)
ifølge en lærling mekaniker her er ikke drevet INNI kassa.. men litt usikker såklart.. og reaksjonen på prisen var meget sterk :P

#153342  av TheStig

vel, HVIS det er en drev sats inni kassen så er prisen normal siden motor må ut og alt det.. På lik linje med et clutchbytte, men jeg har mine tvil rundt dette med at drevene inni har tatt kveld.. men er en drevsats ja som man bytter utenifra. Tror jeg skal forsøke det først uansett

#153361  av Christian

Det er en drev-sats som er byttbar, en skrue som mr.two skrev, så er den løs.

Er veldig tvilsomt at det er drevet i girkassa som har gått.

#153365  av ST182

hvis det er likt som på Gti`n så er det mest sannsynlig bare å bytte den nederste halvdelen av speedo vaieren. Vaieren på gti`n er ihvertfall enkel å bytte. Lett å skru av nede på kassa og enda enklere å løsne ved skjøten litt høyere opp i motor-rommet. Forutsatt at det er likt som på Gti`n da.
Hadde akkurat de samme symptomene på Gti`n. (tok meg 10 min å bytte)
Er ikke unormalt at tennene på drevet i enden på speedo vaieren blir så slitt at den begynner å hoppe og til slutt kutter helt ut med tiden. Mulig jeg husker heeelt feil, men jeg tror jeg betalte 600-700kr eller noe sånt for den den 40 - 50 cm lange biten..

kenneth

#153371  av TheStig

har fått sjekket mer nå, og det er faktisk den armen som kommer opp fra kassen som er knekt. Den har gått i stykker under demontering av drevsatsen som sto i stein.. Så da må vel kassen ut

#153382  av cs2451

jeg vil tro du klarer å bytte den uten å ta ut motoren! Hvilken overføring som er røken? Er det de små tappene eller det store drevet?

#153490  av Peak

Har sett litt på dette og jeg tok ut drevsatsen(skrud fast med 1 skru) som var alt for treg..hadde kommet inn vann og ble rusten, tørr til slutt, og da ble drevsatsen totalt fast. Dette førte til at den "tappen" som kommer ut av girkassa og skal inn på drevsatsen var ødelakt, plokket ut masse biter når drevsatsen kom ut. Drevsatsen var ok, bortsett ifra at den var treg/fast. Så kommer spørsmålet:
Går det ant å skiftet den lille tappen som kommer ut av girkassa UTEN å må dele kassa?

EDIT: Kansje noen kan komme med et bilde over delene ifra EPC?

#153546  av tojo

Oversikt:
Bilde

#153567  av Peak

Tusen takk tojo :D

"key" fikk jeg ut sammen med drevsatsen

"Speedometer driven gear" må altså være den jeg plokket ut i småbiter
Er vel ikke noen som har skiftet en slik? :roll:

#153620  av mr.two

Peak skrev:Tusen takk tojo :D

"key" fikk jeg ut sammen med drevsatsen

"Speedometer driven gear" må altså være den jeg plokket ut i småbiter
Er vel ikke noen som har skiftet en slik? :roll:
Bare ta av det ytterste clipset, og dytt inn det nye drevet og sett på klipset igjen. Alt det som står etter hverandre der blir satt sammen til 1 enhet før det monteres i/på kassen. Kan være litt lirk å få det helt inn der det skal være, men litt olje på drevet gjør ting lettere :)