TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rust pga steinsprang = Garanti?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #153678  av arctic_celi

Har fått rust på min høyre framskjerm pga av steinsprang.
Har jeg rett på å få fixa det gratis?

(det som er litt idiotisk det er at hvis jeg bare venter og venter så ruster det igjennom og toyota har jo 12år gjennomrust garanti... men hvem vil gjøre det med bilen sin da)

#153679  av jsun

Steinsprut dekkes ikke av garanti eller reklamasjon.
Påført skade.
 #153688  av TurboKnut

arctic_celi skrev: toyota har jo 12Ã¥r gjennomrust garanti...
Men kun 3 år på lakk.

Har du lest garantibestemmelsene finner du ut at:

Forutsetningen for garantien er at de som eier av en Toyota, for egen regning foretar normal og hensiktsmessig pleie av bilen og utbedrer, eller lar utbedre uten nødvendig opphold alle skader på lakk som kan gi grunn for rustangrep. Er rustangrepet forårsaket av ytre mekanisk påvirkning (feks steinsprut) eller mangelfull pleie av bilen skal utbedring foretas for bileiers regning.
 #153694  av rx300

arctic_celi skrev: (det som er litt idiotisk det er at hvis jeg bare venter og venter så ruster det igjennom og toyota har jo 12år gjennomrust garanti... men hvem vil gjøre det med bilen sin da)
Nix, det gjelder bare rust innenfra og ut, dvs _ikke_ hvis det er skade i lakken først. Her dekkes nok ikke noe, med mindre du kan påvise at lakken er for svak - ser f.eks. av gamle kvitteringer på Camryen min at den ble hellakkert på garanti ca 3 år gammel fordi lakken flasset.

Men det var nok spesielt, da Toyota (og andre) slet litt i overgangen til "miljølakk".
 #153719  av arctic_celi

Nei lakken er nok ikke for dårlig...
Fronten der det er mest steinsprut så er underlakken/grunningen igjen. Men på siden så virker det som de ikke har forsterket den så bra.
Men men... må få ordnet opp i det... regner med at jeg kan få de til å ordne det når jeg skal lakke bodykit'et.

Takk for info!