TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• go` lyden med ekstern wastegate?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #154272  av larsst185

Har vert diskutert her før om hva som lager den kule chi chi chi!! lyden på noen biler.De fleste vet vel hvilken lyd jeg snakker om.Noen mener dette er en eller annen type dump ventil.Jeg har prøvd en del dump ventliler men aldri fått denne lyden så det har jeg dårlig tro på.andre mener det er en slags sjokkbølge mellom filter og turbo som lager denne lyden og at det ikke er mulig å oppnå dette på 2 gen 3S-GTE feks med afm.Det siste jeg har hørt kan lage denne lyden er ekstern wastegate som blåser eksosen ut i friluft istedet for inn i eksosen igjen,meeen jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv om hvordan en wastegate kan lage denne lyden når man tenker på at lyden kommer når man går av på gassen,wastegaten jobber jo mest på gasspådrag og ved turbotrykk for å holde turbotrykket under et vist trykk.hva er det da som skjer I wastegaten når man går av på gassen som lager den sykt tøffe lyden?Jeg får ikke ro i sjela for noen enstemmig kan si at det er denne som lager lyden :) Jeg vil nemlig ha sånn lyd...

#154293  av Larsen

Hvis ddet er sånn lyd jeg tror det er så er det vel bare å stramme fjæra til dumpventilen på maks, slik at den ikke løser ut i det hele tatt.

#154305  av sleeper

det er trykkbølger mellom innsug og turbo! kommer hvis du ikke kjører med dump i det hele tatt!

#154306  av larsst185

Da får du vertfall ikke den lyden på st185 med AFM.jeg har pr dags dato ikke dump og har ikke antydning til noe lyd i det hele tatt.

#154310  av w-master

sleeper skrev:det er trykkbølger mellom innsug og turbo! kommer hvis du ikke kjører med dump i det hele tatt!
Er det bra for motoren da? Tenkte hvis man ikke har dump, så bremser man turboen fortere eller er jeg på bærtur?

#154313  av sleeper

w-master skrev:
sleeper skrev:det er trykkbølger mellom innsug og turbo! kommer hvis du ikke kjører med dump i det hele tatt!
Er det bra for motoren da? Tenkte hvis man ikke har dump, så bremser man turboen fortere eller er jeg på bærtur?
er ikke bra for turboen! har ingen ting og si for motoren!

#154315  av larsst185

Ja men da er det ikke samme lyden vi snakker om,de bilene som har denne lyden mest er biler med dump,men jeg så for meg at det er trykkbølger mellom kompressorhjul og luftfilter jeg,ikke innsug.

#154316  av sleeper

larsst185 skrev:Ja men da er det ikke samme lyden vi snakker om,de bilene som har denne lyden mest er biler med dump,men jeg så for meg at det er trykkbølger mellom kompressorhjul og luftfilter jeg,ikke innsug.
det er trykkbølger mellom spjelhuset turbo og luftfilter! (lufta går først gjenom filter, så gjeom turbo for så og treffe veggen ved spjeldhuset og så går den tilbake igjen!! derfor får du sånn blafring!

#154319  av larsst185

Ja ok.problemet er at jeg får ikke sånn blafring :evil: ikke litt engang.

#154325  av sindrejl

larsst185 skrev:Ja ok.problemet er at jeg får ikke sånn blafring :evil: ikke litt engang.
jeg har en ganske heftig sånn lyd.. og den kommer av en type dump som tydeligvis skal lage sånn lyd.. tror jeg..

#154341  av larsst185

åssen dump er det?en turboxs dump jeg hadde laga en slags blafre lyd når fjæra var mye stramma men ikke på langt når så mye lyd som feks den gt4n på filmsnutten.

#154367  av cs2451

Viss du går rolig av med gasse vil du høre denne lyden. Men må ha nesten 1 bar ladetrykk. Blir iallefall en sånn lyd på min da. men svak. På st205 høres den veldig godt. men også her må en gå rolig av med gassen.

#154419  av kennethx

Større turbo, mer ladetrykk, så kommer lyden seg :D

chi-chi-chi supra donut LINK

Ingen dump på den supraen når filmen ble tatt, men en "relativt stor" turbo :) (Singelturbo konvertering)

#154438  av Larsen

rart, hører den lyden med dumpventilen på ganske lav instilling også, selv om den lyden var mye lavere enn da fjæra stod på maks. Har kanskje noe mer tilstanden til turboen å gjøre??