TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor bytte GTI til Turbo pÃ¥ Celica (S3-GE - 2. gen S3-GTE)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #156258  av vÃ¥gen

var det mye arbeid totalt med denne ombygginga!vurderer det samme prosjektet jeg også!
hva ble dette kostenes?

#156286  av Biggen

TheStig skrev:øhm, lsd ?! Hmm, hvordan blir da dette, trodde det var kun lsd på midten og bak på gt4 .....
CelicaTurbo skrev:er ikke front LSD på GT4 nei, kun senter og bak, men det er jo mulig å kjøpe innsatser for frontdiffen da.
Joda, er klar over at 2. gen gt4 kasse ikke har LSD orginalt, men som dere sier går det an og sette inn en. En annen mulighet er som der også sier å bruke gen3. kasse, da i fra bådet Celica og MR2 turbo. Her er det nok MR2 som vil være enklest å bygge om, ville jeg tro da den er beregnet til 2 hjulstrekk. Trenger jo bare å bygge om girskifteren, så er den klar.
CelicaTurbo skrev: tror ikke hjulopphenget er dramatisk endret.
Etter det jeg kan bedømme ved å sammenlikne delere i forstillinga til en GT4 og GTI, så er traversen og bundplata (brua som fron motorfeste og gearkasse feste sitter på) forskjellige. Men de forings husa/beina eller hva de kaller så veldig like ut, og tror de passer omhverander. Stabstaget kan mulig passe det også, men det er litt kjukkere enn det gti sine er. Samme med de stabstag endeledda.
CelicaTurbo skrev:Hvorfor GT4'en ikke sporer i samme grad har vel lite med kassen å gjøre vil jeg tippe, og tror ikke hjulopphenget er dramatisk endret men jeg vil nå tro at det er mest pga at forhjulene kun får halvparten av momentet pga firehjulsdriften, og det igjen fører til at du ikke ender med kun ett forhjul som spinner og drar bilen i hytt og i pine ;)
Er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med halv moment. For å bruke en gt4 kasse på forhjulstrekk Celica må en fjærne hele fordelingskassa (Se bildet). Dvs at den vil i utgangspunktet bli lik en MR2 turbo kasse. Jeg vil jo da, etter det jeg forstår få full moment på det ene hjulet. Derfor tenkte jeg at en LSD ville være med på å balansere kreftene litt bedre. Selvsagt MÅ jeg få ordnet/stivet opp forstillinga/understellet også, det er jeg klar over. Men hadde et håp i at LSD ville hjelpe til enda mer........! :shock: :D
Vedlegg
GT4-Gear
GT4-Gear
GT4-Gear.gif (84.98 kiB) Vist 1336 ganger
Sist redigert av Biggen den 27 jun 2006 09:04, redigert 1 gang totalt.

#156287  av Biggen

Speeder skrev:E56 Kassa fra ST202 har LSD, hvis du er ivrig på å få tak i det.
Er det sånn å forstå at du har en liggende eller vet om en? Eller var det bare ment som info....? :D :D
 #156289  av Biggen

vågen skrev:var det mye arbeid totalt med denne ombygginga!vurderer det samme prosjektet jeg også!
hva ble dette kostenes?
Vel, det er et veldig vanskelig spørsmål. For det kommer helt ann på hvor stor din egen kompetanse og erfaring er.
Er du dreven og gjort detta før, klarer du dette på 1 2 3.
Men, derimot om du aldri har sett en motor før, så vil du mest sansynlig slite noe j#%&##".....!
Derfor blir det vanskelig for meg å bedømme hva du kan.
Nå når jeg er ferdig kan jeg si at det var helt greit og gjennomførbart. Men jeg har brukt mye tid, og hatt endel problemer eller store utfordninger er det vel mer riktig å si.

Selve mekaniske delen av bytte er egentlig ikke noe problem. Kan du litt motor, og tørr å prøve går det greit vil jeg tro. Men som beskrevet tidligere i posten, så er det det elektriske som er den store saken, hvis du ikke er heldig å får tak i et europeisk ledningsnett da. Da er det veldig greit.
Det lønner seg å sjekke opp div nettsider og forum som omhaldler motor bytte før du avgjør om du vil dette eller ikke. Vet i alle fall at panser og ledningsnett vil være veldig vanskelig å få tak i, hvis ikke det føllger med klippet/delebilen du evt kjøper.

Kostnadder: (hva jeg har betalt)
30 000 for klippet ferdig momset og transpotert hjem til døra i fra Danmark.
3-5 000 i div deler/lett overhaling av motor
X tusen til eksosanlegg, hvis du ikke har noe liggene. 1500 Europeisk Ledningsnett
x tusen til GT4 eller CS panser. Jeg fikk mitt for 1200,-
5 - 10 000 i verktøy............ Kjøpte elefantgjekk, motor bukk ++

Det er sikkert mulig å få det biligere.....
Sist redigert av Biggen den 14 feb 2006 21:38, redigert 2 ganger totalt.

#156298  av Speeder

Biggen skrev:
Er det sånn å forstå at du har en liggende eller vet om en? Eller var det bare ment som info....? :D :D
Kun for info :!: :)

#156306  av Biggen

Speeder skrev:
Biggen skrev:
Kun for info :!: :)
SÃ¥ dumt da.....! :cry: :cry:

#156397  av CelicaTurbo

Biggen skrev:
CelicaTurbo skrev:Hvorfor GT4'en ikke sporer i samme grad har vel lite med kassen å gjøre vil jeg tippe, og tror ikke hjulopphenget er dramatisk endret men jeg vil nå tro at det er mest pga at forhjulene kun får halvparten av momentet pga firehjulsdriften, og det igjen fører til at du ikke ender med kun ett forhjul som spinner og drar bilen i hytt og i pine ;)
Er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt hva du mener med halv moment. For å bruke en gt4 kasse på forhjulstrekk Celica må en fjærne hele fordelingskassa (Se bildet). Dvs at den vil i utgangspunktet bli lik en MR2 turbo kasse. Jeg vil jo da, etter det jeg forstår få full moment på det ene hjulet. Derfor tenkte jeg at en LSD ville være med på å balansere kreftene litt bedre. Selvsagt MÅ jeg få ordnet/stivet opp forstillinga/understellet også, det er jeg klar over. Men hadde et håp i at LSD ville hjelpe til enda mer........! :shock: :D
tror vi tenker på litt forskjellige ting, på grunnlag av stigs post synset jeg rundt sporingen du opplever med GTi kasse uten LSD, mot hvorfor en GT4 med girkasse og firehjulstrekk ikke sporer mye ved pådrag, til tross for at denne heller ikke har en LSD i frontdiffen. En GT4-girkasse modifisert for forhjulstrekk vil nok spore like ille som det du har med mindre innholdet endres ja.

Ellers er jeg enig i at en LSD girkasse fra MR2 Turbo nok er best egnet pga at den er konstruert for det høyere dreiemomentet som en turbomotor gir, men en ST202 girkasse med LSD vil tro være noe enklere å montere. Det kan være ganske vanskelig å finne slike girkasser også, spesiellt MR2-kassen.

#156695  av Biggen

Ja skjønte mer av det du sier. Og er enig. Så en LSD ville vært tingen.
Regner med å slite litt for å få tak i en 3. gen girkasse ja.
Men er det ikke flere som har kjøpt LSD i fra japan (http://www.takakaira.com) her på forumet?

#156700  av cs2451

Viss du er villig å legge litt peng i det kan du jo kjøpe fra disse!
http://www.quaife.co.uk/profile/index.htm

#156808  av CelicaTurbo

Biggen skrev:Ja skjønte mer av det du sier. Og er enig. Så en LSD ville vært tingen.
Regner med å slite litt for å få tak i en 3. gen girkasse ja.
Men er det ikke flere som har kjøpt LSD i fra japan (http://www.takakaira.com) her på forumet?
Kennethx kjøpte vel trolig sin fra takakaira ihvertfall, en LSD innsats for bakdiffen.

#188202  av Plenty

har du noen flere hjelpende bilder herfra Biggen? :)

#188394  av Biggen

Plenty skrev:har du noen flere hjelpende bilder herfra Biggen? :)
Har flere bilder. Forsøkt egentlig ogå legge ut flere for en stund siden men fikk ikke lov av en eller annen grunn...?
Skal se hva jeg får til...!