TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• top secret supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #156381  av doffy

Noen som vet hvorfor top secret supraen bruker 3sgte istedetfor 6'eren som har en hel liter mer motorvolum?
over 700 hester på 2 liter burde jo være mye mer på 3 liter?

#156382  av CelicaTurbo

pga den lavere vekten og muligheten til å flytte motoren så langt bak som mulig i motorrommet, og dermed endre vektfordelingen til bilen. Hensikten er å gi bedre egenskaper til det bilen er designet for; å kjøre fort rett frem. Ser du bilder under panseret på denne bilen ser du at motoren står helt bak ved torpedoveggen, det er forbausende at de har klart å plassere den så langt bak ;)

edit: det er forøvrig en 2.2 liter stroker om det hjelper litt, men det er fremdeles langt fra en 3.0 liter :)

#156383  av doffy

CelicaTurbo skrev:pga den lavere vekten og muligheten til å flytte motoren så langt bak som mulig i motorrommet, og dermed endre vektfordelingen til bilen. Hensikten er å gi bedre egenskaper til det bilen er designet for; å kjøre fort rett frem. Ser du bilder under panseret på denne bilen ser du at motoren står helt bak ved torpedoveggen, det er forbausende at de har klart å plassere den så langt bak ;)
hehe ja så nesten ut som om de hadde plass til en liten 3sgte til der :P

Men da fikk jeg svar på mitt ;)

#156392  av Speeder

CelicaTurbo skrev:. Hensikten er å gi bedre egenskaper til det bilen er designet for; å kjøre fort rett frem.
Denne bilen er da bygget for det stikk motsatte :idea:

Motoren langt bak, og langt ned. For å få bedre vektfordeling, og lavere tyngdepunkt.

#156400  av CelicaTurbo

Speeder skrev:
CelicaTurbo skrev:. Hensikten er å gi bedre egenskaper til det bilen er designet for; å kjøre fort rett frem.
Denne bilen er da bygget for det stikk motsatte :idea:

Motoren langt bak, og langt ned. For å få bedre vektfordeling, og lavere tyngdepunkt.
etter hva jeg har hørt er det en myte, bilen ble ikke designet for baneracing men er designet for fartsrekorder. Noen som kan bekrefte eller avkrefte noe av dette?

#156401  av doffy

Background: The car's inspiration came from JGTC. The cars performance, however, became an inspiration for many to follow. The body design is completely original by Mr. Nagata, himself as is all the tuning. The car was used in many high speed trials and competitions. The smaller and lighter 3SGTE engine is set back far enough for the car to be considered to be a MR layout vehicle and for the front radiator to be mounted totally flat in the engine bay.

fant det på top secret siden så du har nok rett i det ;)

#156429  av NAGIK-RACING

denne supraen ble først bygd som demobil hos top secret med 3L r6 med 2 hks turboer bremset 1002hk. de bygde samtidig en r33 skyline med 2xhks turboer og 1000hk+/-.
supraen ble holdt sånn i ca 1 1/2 år før den ble ombygd til dagens spec.med mr2 motor.

#156438  av Morten

NAGIK-RACING skrev:denne supraen ble først bygd som demobil hos top secret med 3L r6 med 2 hks turboer bremset 1002hk. de bygde samtidig en r33 skyline med 2xhks turboer og 1000hk+/-.
supraen ble holdt sånn i ca 1 1/2 år før den ble ombygd til dagens spec.med mr2 motor.
Sikker på at du ikke blander sammen to forskjellige biler nå? Den beskrivelsen av "før" passer jo godt sammen med den de beskriver som "0-300 supra" (den hvite øverst). Er du sikker på at det er samme supraen?

http://www.topsecretjpn.com/gallery.shtml

#156442  av Kompletthjul

Han blander nok litt ja men det gjør du også. Den som han refererer til er den som står lenger ned som heter Drag R2. Jeg var sikker på at denne hadde Supra motor men tok skammelig feil gitt :?
Nagata har visst en forkjærlighet til RB26DETT motoren. Det var denne han var i England med og som de hadde reportasje om i Max Power sammen med R33`n.
Den hvite er bygd etter dette og har også RB26DETT motor.

#156443  av Morten

Drag R2 er jo ikke supra?

#156605  av NAGIK-RACING

har et gamelt max power der det er reportasje om skylinen og supraen.
det er den gullfargede supraer med samme dekor som den med mr2 motor og det var ivertfall en 6syl motor som sto i den men det er ca4 år siden jeg har lest bladet så om det var rb26 eller supra motor som sto i kan jeg ikke med sikerhet påstå. de kjørte også topp speed på A1 med den supraen litt senere

#156632  av CelicaTurbo

Topphastighetsstuntet over London Bridge var med en 3.0 liter ihvertfall, men en del mer gamp enn hva denne 2.2 literen har tilgjengelig. Det sier vel egentlig en del om at det ikke bare er hester som teller om man skal kjøre ekstremt fort rett frem.. Bilen er nå giret slik at 4. gir rekker til nesten 300km/t men det lille jeg har hørt tyder på at bilen ikke har kjørt så mye fortere enn dette heller de gangene Top Secret har prøvd, men kan jo lure på hva teoretisk toppfart er når det fremdeles gjenstår to gir :shock:

#156661  av NAGIK-RACING

så jo option top speed trail i high octan 1
der bikket den vel ikke 300 engang.og det var jo med mr2 motoren

mens en impresa og en lanser med 500hk+/- imponerte stort

#156805  av Kompletthjul

Må si jeg er litt flau nå :oops:
Jeg som surrer litt også nå. Drag R2 er jo den Skylinen som var i reportasjen i Max Power og som har kjørt i 328 km gjennom en tunnel i Tokyo. Men den Supraen som var i den samme reportasjen og som kjørte 195 eller 197 mph på A1 i England sammen med Option og Max Power, hadde RB26DETT. Har en Option film med mange av disse topfart forsøkene til Smokey Nagata. Der er det en reportasje fra mange år tilbake med Nagata i Supraen og sjefen for Jun i Lemon R2 Skylinen. Supraen har veldig lik dekor som den med 4`er ja. Jeg skal vel ikke akkurat være så sinnsykt påståelig å si at det ikke er samme bilen, men tror det er 2 forskjellige.
Men beklager at jeg var så sikker igår og samtidig surret som ei gammal ei... :mrgreen: