TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min Celica GT-FOUR ST 205

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#141368  av WRC babe

CelicaGT skrev:
TurboKnut skrev:Mens en WRC bil ser slik ut....
Det er vel omvendt.
Den øverste er ein "wrc".

Min er lik den nederste og min er ikkje wrc.
Det stemmer.
Den øverste er en WRC.

#153826  av pettermo

CelicaTurbo skrev:Det er få forskjeller mellom WRC og vanlig, noen mener det er forskjell i effekt men det er ikke tilfellet (det er kun forvirring mellom europeisk hk-verdi mot Japansk PS enhet for effekt, 255PS mot 242hk).
Siden jeg er eier av en Celica GT4 WRC (fra Japan) så ble jeg litt overrasket over at den plutselig skulle ha 242hk. (Antok at den hadde 255). Litt snusing på nettet ga svar på om det er noen forskjell på PS og hk.

PS (tysk: Pferdestärke) eller metric-horsepower brukes i Europa og Japan som HK. Så 255PS = 255 norske HK. Men det er ikke det samme som Amerikanske HP. Sammenhengen er: 1 norsk HK (PS) = 735 watt, mens en Amerikansk HP = 745 watt. Eller om man vil: 1 HK(PS) = 0.98 HP. Så en bil med 255 PS ville hatt ca. 250 HP i USA. (Men 255 HK i norge).

For mer om hestekrefter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Det er altså en motoreffekt forskjell på den Japanske og Europeiske modellen. (Nå kan jeg sove godt igjen :D )

#153834  av ST205RR

pettermo skrev: Det er altså en motoreffekt forskjell på den Japanske og Europeiske modellen. (Nå kan jeg sove godt igjen :D )

Nix er samme effekt :D

#153857  av CelicaTurbo

tror det der er en diskusjon som vi aldri blir ferdig med ihvertfall :D

#153860  av sleeper

CelicaTurbo skrev:tror det der er en diskusjon som vi aldri blir ferdig med ihvertfall :D
en grunn til at biler fra japan kan ha mer hk en i norge er nok kvaliteten på bensinen!
i japan selger de 102 octan! det vil gi noen hk! men med en gang du tar bilen med til norge og fyller 98 bensin så er de nok borte! :wink:

#154014  av pettermo

CelicaTurbo skrev:tror det der er en diskusjon som vi aldri blir ferdig med ihvertfall :D
Hva bedre å diskutere :lol:

Det med 102 oktan, vs. 98 oktan og 5% færre hestekrefter er det gjetning, eller noe du kan si med sikkerhet?

#154022  av CelicaTurbo

Uten å ha lest gjennom denne gamle diskusjonen på nytt kan ikke jeg huske å ha sagt noe om at 98 oktant gir 5% lavere effekt, men det er da forsåvidt naturlig at man ikke kan forvente samme effekten når man reduserer oktantallet såpass dramatisk. Det avhenger av hvor aktivt motorstyringen bruker bankesensoren men om dette ikke skjer er faren for tenningsbank ganske overhengende og mild tenningsbank kan istedet redusere effekten mer dramatisk enn en enkel justering av tenningspunkt hadde gjort. Posten min som du siterne omtalte forøvrig den effektmessige forskjellen mellom ST205 og ST205 WRC og ikke forskjellen mellom japansk og europeisk marked så kanskje du ikke har lest posten min skikkelig. Det er også allmenn oppfattelse på den britiske GT4 listen, som har mye mer erfaring med både europeiske og japanske modellen enn vi har her til lands, at det ikke er noe forskjell mellom WRC og vanlig ST205. Vanlig ST205 og WRC har like mange PS i Japan, det er ingen effektmessig forskjell mellom de to modellene. Motorene er helt identiske med unntak av homogaliseringssaker som er umulig eller vanskelig å aktivere. Det er en effektmessig forskjell mellom Japansk og Europeisk marked og jeg har heller ikke sagt noe annet, men det kan diskuteres om effektforskjellen fremdeles er like betydelig når den japanske bilen kjøres på 98 oktan med derunder krav til endret tenningspunkt.

#154023  av ST205RR

en ST205 og en ST205 WRC med samme bensin vil ha samme effekt :D

#154066  av Lilli

BASTA BOM!!! :)

#156288  av Lilli

Nye felg-forslag..
Hmm så mange forslag nå atte...
Meninger fra dere..er noen andre lengre fram i tråden
Vedlegg
td_monza_r[1].jpg
td_monza_r[1].jpg (29.44 kiB) Vist 2767 ganger
celica_207[1].jpg
celica_207[1].jpg (25.63 kiB) Vist 2767 ganger

#156353  av Turbotrille

Lilli skrev:Nye felg-forslag..
Hmm så mange forslag nå atte...
Meninger fra dere..er noen andre lengre fram i tråden
Jeg tror ikke du skal ha for store planer om å kjøpe Team Dynamics felger, jeg hadde tenkt det til transporteren min for 2 år siden, men da viste det seg at Martins hadde sluttet å selge de, selv om de var i 2004 katalogen, fordi de var så useriøse og brukte altfor lang tid på å levere felger som var bestilt...
Men for all del, om noe annet blir sagt nå, så tror jeg ikke de felgene der blir feil på en slik bil som din, men da kreves nesten senking.. ;)

#156378  av CelicaTurbo

kan de leveres er det der meget tøffe felger ihvertfall, slikt som jeg liker :)

#156387  av GT4-R

köp dom här 14 tusen sek dom är i princip helt nya!!

http://www.shellkonto.nu/tcs/forum/view ... f9ce67ab62
Bilde

0046733 321 110 håkan

#156493  av lexusmann

Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…Ã…, MAMMA!!! for en nydelig vogn du hadde der GT-4R!!!! :shock:
Var skikkelig snygg, hehe...

#156551  av Mr_Sann

Hva med Aez Xylo eller Bimo. Jeg synes de er ganske fine.
Felger hvor boltene er skjult ser litt rart ut synes jeg.

http://www.starco.no/index.asp?fnm=felger/aez.htm

Bilde
Xylo

Bilde
Bimo