Tok en ny måling med street dyno i natt. Det var mye regn på veien og det hadde nok litt negativ effekt på målingen:

Det er tre par grafer her på bildet:
svart/grå: orginalt dreiemoment og effekt.
blå/blå: første måling på 0.85 bar, avbrutt pga annen bil.
grønn/rød: andre måling på 0.85 bar.
Som man kan se var den avbrutte målingen høyest i dreiemoment. Her avsluttet også grafen for tidlig men oppnådde 221hk ved 5200rpm. Den fullførte målingen resulterte i 217hk men det er lett å se hvor kraftig dreiemomentet daler på slutten av kurven (varm intercooler resulterte i lavere måling? ev at jeg kjørte i mer vann). Orginal dreiemoment er flat fra 3000 til 5000 mens 0.85 bar kurven begynner å dale jevnt allerede fra 3500. Fra 5000 synker de omtrent likt nedover.
Slik jeg tolker det er at turboen klarer å trykke mye på lavere turtall men det blir rett og slett for mye motstand i orginal eksos osv til å klare å holde trykket. Med full 3" eksos kommer nok den grafen til å se helt annerledes ut tenker jeg
Så, jeg kunne ha tenkt meg mer hester enn de 217 som dette programmet mener jeg har, men det er jo tydelig hva som hindrer de hestene. Ellers, jeg er ganske fornøyd med et dreiemoment som har gått opp fra 275Nm orginalt til 322Nm nå
Så, tenker jeg skrur ned trykket ørlite siden jeg tror jeg bør frigjøre eksosveien før jeg gjør noe mer.. det er tydelig at det økte trykket gir en begrenset økning i effekt på det høye turtallet.
Til slutt: alle målingene ble tatt på samme strekke vei fra et gitt punkt, med like mye bensin i tanken (og vekt ellers), på slutten av strekket går veien svakt svakt oppover og det resulterer vel muligens i at målt dreiemoment på toppen er litt lavere enn det skulle ha vært.

Det er tre par grafer her på bildet:
svart/grå: orginalt dreiemoment og effekt.
blå/blå: første måling på 0.85 bar, avbrutt pga annen bil.
grønn/rød: andre måling på 0.85 bar.
Som man kan se var den avbrutte målingen høyest i dreiemoment. Her avsluttet også grafen for tidlig men oppnådde 221hk ved 5200rpm. Den fullførte målingen resulterte i 217hk men det er lett å se hvor kraftig dreiemomentet daler på slutten av kurven (varm intercooler resulterte i lavere måling? ev at jeg kjørte i mer vann). Orginal dreiemoment er flat fra 3000 til 5000 mens 0.85 bar kurven begynner å dale jevnt allerede fra 3500. Fra 5000 synker de omtrent likt nedover.
Slik jeg tolker det er at turboen klarer å trykke mye på lavere turtall men det blir rett og slett for mye motstand i orginal eksos osv til å klare å holde trykket. Med full 3" eksos kommer nok den grafen til å se helt annerledes ut tenker jeg

Så, jeg kunne ha tenkt meg mer hester enn de 217 som dette programmet mener jeg har, men det er jo tydelig hva som hindrer de hestene. Ellers, jeg er ganske fornøyd med et dreiemoment som har gått opp fra 275Nm orginalt til 322Nm nå

Så, tenker jeg skrur ned trykket ørlite siden jeg tror jeg bør frigjøre eksosveien før jeg gjør noe mer.. det er tydelig at det økte trykket gir en begrenset økning i effekt på det høye turtallet.
Til slutt: alle målingene ble tatt på samme strekke vei fra et gitt punkt, med like mye bensin i tanken (og vekt ellers), på slutten av strekket går veien svakt svakt oppover og det resulterer vel muligens i at målt dreiemoment på toppen er litt lavere enn det skulle ha vært.
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet