Det irriterer meg dette spørsmålet rundt topp-pakning. Å ikke vite om den er OK eller ikke, spesielt nå som vi skal begynne å montere datasprut i morgen.
Nå har jeg vært rundt på de fleste av byens verksteder, og ingen vil så mye som SE på den bilen min engang, pga at de ikke har den i listene sine...
Fikk et tips om å dra ned til NAF fordi de muligens hadde en sniffer, og det gjorde jeg. Var ikke noe problem det! snakket med en smilende og hyggelig person der som stakk et instrument ned i ekspansjonstanken for å måle etter CO2.. Men det slo ikke ut på instrumentet, så de mente på at topp pakningen var OK. Jeg er derimot fremdeles litt usikker.. syntes den drikker en del kjølevann, og jeg ser ingen lekasje noe sted heller.. I går kokte den igjen når jeg kom hjem, så det dampet litt opp fra motor rommet, på venstre side.. var mørkt så jeg så ikke hvor det kom fra, muligens fra ekspansjostanken?
har vært innom Toyota og bestilt ny termostat nå.. håper på at den kan gjøre det.
En annen ting som er MERKELIG:
Jeg lot motoren stå å gå på tomgang med radiatorlokket av.. Det kom noen bobler nå og da...
Det virkelig merkelige var at når airconditionet stod PÅ så sank vannstanden, mens den ikke så ut til å synke noe særlig når motoren bare gikk på vanlig tomgang. Når AC slår inn så økes turtallet med noen hundre omdreininger. Men når jeg forsøkte manuelt å gi litt gass på gass-spjeldet så skjedde det ingenting, da sank ikke vannet. Bare når AC kompressoren slår inn.
hva kan det komme av? jeg har ikke så mye greie på hvordan AC systemet er bygget opp. Det kan da vel ikke ha noe med dette problemet å gjøre. Uansett, rart at det skal synkke hver gang kompressoren skrur seg på..
kan hende det er tilfeldig da, ikke vet jeg.