TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rustbehandling....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #156707  av Kaizern

Hei!

Som topic sier, Rustbehandling....

Har lenge tenkt på å fått gjort noe med overflate rusten jeg har "bak" bakhjulene, har ikke skvettlapper så da pisker steiner direkte på lakken... Da blir det rust til slutt...
Som sagt, har tenkt på dette lenge, men jeg har veeeeldig lite erfaring med rustbehandling. Så tenkte jeg skulle høre om noen her har litt erfaring.
Så nettopp på Wheeler Dealers på Discovery, de drev med rustbehandling på en Toyota MR2, de bare smurte på noe middel, sparklet, vannslipte og lakkerte. Er det virkelig så enkelt?
Eller bør man gjøre det grundigere?

Ihvertfall, tips og triks tas imot med takk!

Gjerne legg ved info om hva jeg eventuelt trenger....

MVH Kai.

#156719  av GT_rider

Har du ett bilde av ormådet du vil utbedre? Det hadde hjulpet godt på. Klarer ikke å se for meg heelt hvor du mener serru. :)
Men sånn generelt, så pleier jeg å sandblåse helt reint, før jeg syregrunner, sparkler, og lakker til slutt.
Da skal det normalt sett holde tett.

På min Celica, så mener jeg å huske at den var behandla med noe sånt steinsprutmiddel helt nede v kanalene, hele veien bak til hekken.

#156733  av Kaizern

Har ikke tilgang til kamera for øyeblikket, men her er et bilde av bilen fra ifjor. Der kan du se at det begynner å bli "hvitt" og lakken er "slipet" bort av steinsprut.

Bilde

På dette området har det nå blitt overflate rust...

Det er et slags "lag" som ligger langs kanalen og bakover som du sier, menne det er slitt igjennom det laget... heh :roll:

#156740  av GT_rider

Jeg hadde sandblåst, syregrunnet, lagt ett eller annet stoff utenpå den igjen, før jeg lakket over, evt bare lagt på slik bodysafe stoff, siden det er så langt nede på bilen. Den kan du også lakke over om du føler for det. :)

#156752  av Kaizern

Sandblåst ja, det er vel ikke sånn man har tilgjengelig 24/7, hvertfall ikke her i byen...

Dremel multi?? :lol:

#156792  av GT4 CS

Drill og negerkuse gjør nesten samme nytta :)
Bare husk og få på et rustdrepende/hemmende stoff før du lakerer/behandler videre

#156823  av cs2451

vinkelsliper med fiberskive er effektivt

#156824  av Kaizern

GT4 CS skrev:Drill og negerkuse gjør nesten samme nytta :)
Bare husk og få på et rustdrepende/hemmende stoff før du lakerer/behandler videre

Hehe, får se hva jeg klarer å oppdrive :lol: Håper jeg får gjort dette i helga... :D