TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbotrykk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #15628  av larsst185

Så vidt meg bekjent har st185 n sperre når ladetrykket når 0,9 bar.jeg har påmontert en ventil på vacumslangen til wastegaten og kjører med et max trykk på 0,75-0,80 bar.Spørsmålet er om denne sperra kan fjærnes og hvor høyt ladetrykket da trykt kan justeres uten at stemplene mine havner i bunnpanna grunnet for høyt trykk og for lite bensin! :?:

#15634  av MR2turbo

Jeg har for tiden plugget igjen slangen til MAP-sensoren, dette fjerner fuel-cut ved høyt trykk, men og all sikkerheten.. skjer det noe som øker trykket ukontrollert, så blåser motoren.. :wink: Så kjører jeg på 1,1bar uten at jeg har noe tenningsbank.. på 98 oktan bensin :)
Det er jo viktig at du vet at fuel-pumpa di leverer nok trykk sånn at motoren ikke går for mager.. Da blir det varmt og så smelter stemler osv..

Men hvertfall 1.0 bar bør ikke være noe problem virker det som.. Men ha ørene åpne for detonasjoner..

#15635  av MR2turbo

Forresten, de fleste velger å lage en fuel cut defencer se link: http://toymr2.tripod.com/fcd.html
den øker bare fuel cut grensen men fjerner den ikke.. Jeg har en sånn montert, men ble litt lei av å justere på den ;)

#15641  av funkes

Litt skummelt å gjøre for å få 0,1 bar mer ladetrykk da marcus :)

#15650  av CelicaTurbo

lei av å justere? Det er bare meningen at du skal justere den en gang til en fornuftig verdi og så la den være der :)

Lars: Bygg deg den lille dingsen som står omtalt i link ovenfor, er en sikker og grei måte å løse dette på. Trykker du 1.0 bar så skal det gå greit, men du bør gjerne få litt friere eksos først om du ikke har det. 1.1 Funker nok bra det også men du begynner gjerne å pushe litt grenser da :)

#15684  av larsst185

Den fuelcut defenseren funker vel til celicaen og ja?Hvor finner jeg fuel cut sensoren?st185!

#15689  av CelicaTurbo

Jeg bruker denne og den fungerer flott (og ja jeg har truffet fuelcut etter at denne ble montert så jeg er sikker på at den faktisk gjør jobben sin :) ). Men fargene på ledningene er litt annerledes enn hva som står på den siden der men du finner ut av det relativt greit, om du tviler så kan jeg sjekke hvilke farger det er på min bil :)

sjekk bildet vedlagt så er sensoren sirklet rundt. Sensoren forøvrig er ikke en "fuelcut sensor" men heller en generell trykksensor som brukes til to ting: fuelcut og drive trykkmåleren i dashen din. Ikke gjør som meg å bare teipe ledningene, lodd dem skikkelig på plass slik jeg skal gjøre en gang ånden kommer over meg :)
Vedlegg
DSC00294.JPG
DSC00294.JPG (31.87 kiB) Vist 4593 ganger

#15692  av erling

CelicaTurbo skrev: Ikke gjør som meg å bare teipe ledningene, lodd dem skikkelig på plass slik jeg skal gjøre en gang ånden kommer over meg :)
Var jo skikkelig nille-tape og det der.. :D:lol::lol:

#15695  av larsst185

Ja sjekk di fargene på ledningene.Lider av akutt latskap:) :roll:

#15699  av kennethx

Og hvis du har en CS slik som jeg, så intreffer ikke fuel-cut før på 1.17bar(17psi). Noe høyere enn 17psi tåler nok ikke turboen heller. Så alternativt kunne du jo få tak i en CS ECU på ebay eller noe?!

#15703  av CelicaTurbo

hm, passe vrak den bilen der, kan være litt begrenset av motorstæsj du får fra den der.. Intercooleren er flott om du får den hel ut, men litt synd at radiatoren og pumpen trolig er ødelagt i den smellen der..

ellers, det er ikke fullt så enkelt å bare bytte til CS ECU: denne ECU'en vil seriøst hemme ytelsen om den ikke tror at allt er ok med den vannkjølte intercooleren så du må også koble til Intercooler-ECU pluss at du må lage noen finurlige kretser for å narre denne ECU'en til å tro at allt er ok med pumpen og vann-nivået i IC.

#15704  av CelicaTurbo

sjekker fargene en dag med litt penere vær (og samtidig som jeg lodder de ledningene :) ). Må bruke multimeter for å forsikre meg om hva som er hva før jeg kan si noe sikkert om farger :)

#15705  av larsst185

tror egentlig det eneste jeg kommer til å bruka fra bilen er skinnsetene og dørtrekkene.(bilen har sånn soundsystem)er noen intr i deler blir d sikkert en del til salgs

#15706  av larsst185

tror egentlig det eneste jeg kommer til å bruka fra bilen er skinnsetene og dørtrekkene.(bilen har sånn soundsystem)er noen intr i deler blir d sikkert en del til salgs