TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bygge turbo!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #157162  av sw20
 
Dette er en prosjet tråd det kansje ikkje kommer til å bli noe av...

Men noe jeg har tenkt på lenge!

-------bygge turbo....
:roll: :idea:


*det eg tenker på er noe i denne duren! http://www.gatebil.no/index.php?id=310&pageid=116
*hva må e gjer med motoren for at det kan holde
*bør eg kjøpe en anna motor å forske på?
----Hva koster en slik 1,6 liter sann røffly!

:roll:


har kjøpt meg ei bok om turboer og med en god del iver og teknisk insikt skal eg nokk få til dette!!! men eg e heil grønn og trenger nokk en del råd og hjelp både fra folk her og av turbo venene mine her i ålesund! har en kompis som har bygd turbo i en golf 1 gti,,,

Hadde ver morro å PRØVD Å LÆRT ETTERHVERT!!!! :twisted:

 #157254  av sw20
 
her er objektet!

virka ikkje som folk var så veldig interisert... men men.. :?
Vedlegg
corolla motor.jpg
corolla motor.jpg (160 kiB) Vist 1385 ganger

 #157264  av Christian
 
Kan svare deg jeg... Er det mr2'en du skal bygge om?
Uansett, dersom du skal konvertere en sugemotor bør du alliere deg med noen som virkelig KAN dette, ikke en eller annen kompis som bare sier han kan det han driver med.
Det er ikke akkurat hjernekirurgi, men det er likevel nok av feller.

Er nok mange som er uenige, men en 3s-gte vil etter min mening være ett mye bedre valg, både når det gjelder tid, penger og effekt.

Min mening :wink:


Edit : Så nå at det var en corolla

 #157267  av sleeper
 
det kommer veldig ann på hvor mye du skal dra ut av det!

hvis du bare skal lade 0.5 eller mindre så trenger du manifoil, turbo, eksos, ic trykkrør,div silicon bend, olje inn og olje retur i bunnpanna, tillegs sprut eller justerbar trykkbryter (fra saab turbo), 1 eller 2 stk bensindyser.

skal du lade mer er det nok smart og bygge om blokka på motoren din også. ( stempel, råder, bolter, topp pakningbalansering osv!)

 #157280  av sw20
 
tanken var å bare lade 0,5 runt der ja!

holde kostnadene nede og samtidig få litt utav det...
er jo ikkje problem å ringe til en høgger å få tak i en turbo og en manifoil!

sveisinga fiksa e sjøl i tig eller vanlig samme det! :wink:

eksos i 2,5" - 3" heile veien bak men det er det der med tilegs sprut eller trykkbryter og å få det til å fungere som er vanskelig

Har ikkje poppe1 gjort noe sant med en fiat uno turbo???

Har samla på noen intercoolerea fra jobb... sikkert en av dei som passa! hehe

men hvor mye er det mulig å få ut av eit slikt prosjekt i hk...
samtidig somdet skal holde! :?: :?: :?:

 #157292  av sleeper
 
hvis du får bensinen til og stemme og ikke kjører med teningsbank så ville jeg tru at ca 50% økning fra standard er fullt mulig og samtidig få det til og holde! :D

 #157327  av Andreazz
 
Er jo en fyr i Trondheims området med en litt eldre Corolla(?) som har ettermontert turbo. Så den i action på Lånke i sommer, gikk rimelig greit :)
Vet ikke jeg om fyrn er her inne på forumet..?

En kompis har en 90mod Lancer 1,5glxi som vinter/herje bil, den fikk montert noen "til-overs-på-hylla-deler",
Turbo og dyser fra A4 1,8T, intercooler og bensin pumpe fra 200sx, flexirør-eksosanlegg og SMT piggy-back tillegssprut.. Går som ei kule den men begynner å skape seg over 0,5bar..dessuten har den begynnt å fått litt råde-bank.. hehe :lol:

 #157350  av erling
 
SW20: Er det en Corolla du holder på med?
Andreazz skrev:En kompis har en 90mod Lancer 1,5glxi som vinter/herje bil, den fikk montert noen "til-overs-på-hylla-deler",
Turbo og dyser fra A4 1,8T, intercooler og bensin pumpe fra 200sx, flexirør-eksosanlegg og SMT piggy-back tillegssprut.. Går som ei kule den men begynner å skape seg over 0,5bar..dessuten har den begynnt å fått litt råde-bank.. hehe :lol:
Humor den der :D Den avgikk med døden idag, reiv løs en drivaksel over et fortau.. hehe..

 #157420  av sw20
 
ja er ikkje komt hit til landet enda kommer neste uke eller ut i uka etter...

fikk tak i en mb c-klasse intercooler i dag... ikkje så bling... men den får duge enn så lenge... får håpe den passer!

blir ikkje oppnålig med 170 180 hk da!! det blir bra det!!

men ka turbo e bør bruke da?? en disel turbo eller en liten ana turbo?
Vedlegg
corolla3je.JPG
corolla3je.JPG (80.96 kiB) Vist 1380 ganger

 #157421  av sleeper
 
bruk en vanlig t25 turbo fra en escort cossi el. lign!

 #157429  av sw20
 
cossi????

Er ikkje det en monster turbo????

skal bare lade o,5 bra eller o,6?? åsså bør den ikkje ta så all verden med plass?

syns det var det poppe1 sleit litt med? at det blei liten plass mellom turbo og front plate??? ser ikkje slik ut.. men det finne vi ut???

 #157446  av sleeper
 
den som står på de fleste av escort cossi er små! (t25)
de ble også levert med t34 men de blir for store!

finnes MANGE andre turboer du kan bruke også! var bare et forslag til hva du kan se etter...
kan bruke turbo fra 240 turbo også..(t3)

 #157459  av CelicaTurbo
 
T25 er nok en grei turbo, ellers er det nok noen her på forumet som har en ct26 liggende men du får nok litt tregt turbotrykk med en slik på en motor med så lite volum. Dieselturbo anbefales ikke med mindre du får den gratis, er ikke designet for å utnytte eksosgassene fra bensinmotorer..

 #157493  av sw20
 
nei vist det ikkje funka så e det ikje vits med disel turbo...

vil gjerne ha respons så tidlig så mulig!
men
skal ringe til eit bilopphøggeri i danmark i mårra å høre kor mye dei skal ha for en lik motor...

 #157534  av Morten
 
sw20 skrev:vil gjerne ha respons så tidlig så mulig!
KKK K3 eller K4 fra Audi 1.8T? De har jo max trykk i underkant av 2000 omdreininger på 1.8 literen. (og holder til 180-190 chippa på de motorene)