TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje ut dumpventil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#156195  av cs2451

Har nå bestemt meg for å rive ut denne motoren og sette i den andre.

Men det er en del som må gjøres for at det skal gå. så får bare ta den tiden det tar.

Som dere ser på bilde, er det litt av ledningsnettet som må fikses. + motorfester og feste til dynamo. starteren må byttes. Jeg må og bytte clutch. Iallefall utløserlageret.
Vedlegg
DSCF0182.JPG
DSCF0182.JPG (354.42 kiB) Vist 213 ganger

#156756  av cs2451

Har i dag fikset ledningsnettet på motoren. Skrudd av turbo og fått ut noen knekte skruer i blokka. Har og begynt å skru av girkassa, men får vente med resten til jeg får elefantjekken. som jeg tror kommer i morgen.
Vedlegg
DSCF0201.JPG
DSCF0201.JPG (328.91 kiB) Vist 213 ganger

#157138  av cs2451

Noen som har tatt av dette reimhjulet her?
sitter som f...
Noen som har noen gode ide'er?
Vedlegg
motor6.JPG
motor6.JPG (482.71 kiB) Vist 213 ganger

#157150  av Christian

Tenker du på veivhjulet? (Det nederste) Da trenger du ett spesialverktøy. Lagde mitt selv med ei stålplate, 2 skruer som går inn i hullene på veivhjulet og en stor bolt som skrus inn mot veiva. En slags avdrager :)

Du må ikke slå på hjulet med hammer eller bruke en vanlig avdrager til dette, da du nesten garantert ødelegger sidene på hjulet.

#157173  av cs2451

Christian skrev:Tenker du på veivhjulet? (Det nederste) Da trenger du ett spesialverktøy. Lagde mitt selv med ei stålplate, 2 skruer som går inn i hullene på veivhjulet og en stor bolt som skrus inn mot veiva. En slags avdrager :)

Du må ikke slå på hjulet med hammer eller bruke en vanlig avdrager til dette, da du nesten garantert ødelegger sidene på hjulet.
Oki. det jeg tenkte. Sitter bra ja. Er ikke så nøye om jeg ødelegger det for jeg skal bytte det. Drit at dette må av for å få av dekselet til registerreima!

Må bytte vannpumpe da denne er en liten sprikke i. Og jeg vet ikke hvor langt inn denne går. Best å bytte mens jeg har ute motoren. Har du et bilde av den tersen du lagde?

#157197  av cs2451

Kanskje jeg som har formulert meg feil. Men det er altså Mutteren som sitter som bare f...
Er denne lings?

#157198  av erling

cs2451 skrev:Kanskje jeg som har formulert meg feil. Men det er altså Mutteren som sitter som bare f...
Er denne lings?
nei

#157208  av larsst185

Den bolten sitter noe så inni helvette.har nettopp måtte meisle den løs på min,men da kom den også nesten med en gang.

#157227  av cs2451

Fann ut at den ikke var lings jeg og. Har ikke fått den av enda, men skal dra med meg motoren opp på et verksted og bruke en muttertrekker som blir brukt på store gravemaskiner. håper den kommer da.

#157228  av TheStig

nytter det ikke med langarm da? nykk og dra

#157230  av cs2451

TheStig skrev:nytter det ikke med langarm da? nykk og dra
Nop har prøvd. Har til og med sett innpå et 2 meter langt rør og prøvd. Stroppa fast motor og lagd til noe rare patenter for å låse motoren så den ikke går rundt, men joda den vil rundt uansett. Med muttertrekker går den ikke rundt fordi den slår og går veldig fort. men den jeg har hjemme er for svak og kompressoren min er ALT for liten :cry:

#157235  av GT4 CS

Er det ikke noe spor i hjulet for og låse det da? Aldri bytta reima på dissa før jeg, men på audi har de en fin løsning, sånn bortsett fra at det er førskjellig lengde inn til bolten på en del av bila.http://www.celicatech.com/93rmsour/1993 ... /em/em.htm

Her inne ser du at det finnes et spesial verktøy til og hjelpe deg, ellers kan du jo prøve og meisle litt som det ble foreslått og, er liksom bare det første lille punktet du skal over før det løsner :)

#157244  av larsst185

nei den gjør ikke bestandig det.Jeg sto senest på fredag på verkstedet med kraftkopp og svindyr muttertrekker å fikk den ikke løs.håpløst.Sitter som f.. pga "flensen" på bolten ligger an mot reimhjulet.Om du prøver med en meisel og en hammer og slår på Flensen/skiva under hodet på bolten så kommer den nesten med en gang.

#157352  av erling

Har og stått å banka lenge med en 500nm muttertrekker uten at det rikka seg. Fikk den opp med å spenne fast en latmannsarm, og dra motoren rundt på starteren. Kanskje ikke så lett når motoren ikke er i bilen da..