TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinge + Dump-ventil til Celica GT4 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#13129  av funkes

Du GT4 CS....den bilen i avataren, det er vel ikke din bil?
For den havnet faktisk nesten i gården min, men ble solgt til en annen tysker i stedet for :)
Dette var i september.

#13143  av GT4 CS

Hei

Nei, det er ikke min bil, men den er akkurat lik, bortsett fra diverse klistremerker som sitter på avatarbildet.

Jeg har ikke fått tatt noen bilder av bilen min enda, men så fort jeg finner igjen digitalkameraet mitt, så skal jeg legge de ut.

Skal få skaffet nytt eksosanlegg i løpet av kort tid, noe som gir litt friere eksos, og helst passerer "loff-testen" på enderøret :D

Skal også få en proff til å fikle litt med elektronikken, montere boost controller, fuel cut defencer ++ - satser på 30-50 hk ekstra. Etterhvert også kanskje lettere svinghjul (Skal visst hjelpe mye på gt4?? noen erfaringer)

Men enn så lenge takk til alle for god hjelp.

ps. takk for tipset VeilSide... Da blir det snart en grom supravinge på Celica'en

#13147  av CelicaTurbo

lettet svinghjul er det vel ingen her som har prøvd men har ikke sett noen på utenlandske forum som har angret på det heller.. men, gjør det i forbindelse med bytte av clutch for det er en ganske dyr jobb på Celica GT4 :?

som "fuelcut defencer" duger denne plenty: http://toymr2.tripod.com/fcd.html

#13172  av PwRmAd

Aner fint lite om eldre gt4 modeller, men å skifte svinghjul på min mr2 gjorde stor forskjell, også på de st205'ene som noen av kompisene mine har.

#13197  av funkes

Er det egentlig noe poeng i å bruke fuelcut defender?
Fuelcut er vel på 18psi på CS med orginal ECU?
Jeg ville iallfall ikke ladet mer enn det med orginal ecu...

#13205  av CelicaTurbo

hm, et poenget jeg ikke tenkte på siden jeg ikke har CS selv.. det er ikke noe point med fuelcut defencer på Carlos modellen, stemmer det :)

#13218  av GT4 CS

Akkurat ja, så lenge jeg har den originale turboen, og holder trykket under 18 psi (1,1 - 1,2 bar??) så har jeg ikke behov for fuel cut på cs'n. Det var da greit å få finne ut.

Nok en gang takk for hjelpen.

#13237  av CelicaTurbo

stemmer...

#15743  av GT4 CS

Bytta luftslangen nærmest turboen og slange mellom torbo og ic og ic og innsug til noen uten sprekker. Hjalp noe,men det nøkker litt enda. Må vel leve med det inntil videre??? Hadde noe mager blanding iflg tennpluggene før dette, kan det ha vært årsaken? Ikke sjekka plugga siden da jeg aventer og ta av ic til det blir montering av dump og kaldere plugger før trykket går litt opp :lol: Bygget om bakpotta med en 5toms loffvarmer, ble vist bedere lyd ja,men kondolerer til de som tenker på og ta ut bakpotta,trangt trangere trangest er stikkordet. Største motstanden ligger i bakpotta, slik at iflg sikre kilder er eksosanlegget nå helt ok opp til 300hk. Bare og fjærne bakerste veggen i orginalpotta og få sveiset på ny tut. Skal ha trykket opp i 1,2 til 1,4 sammen med dumpen for gledens skyld skal dette gi ca 260 til 270 hk i motoren. Høres dette urimelig ut?? Om du tviler så vent og se. Har og satt i en boost controller, dette fjærna turbotrykk sperren på 1st og 2nd gir, noe jeg og en kompis pluss to uskyldige jenter som gikk tur langs veien oppdaget da min kjære CS kom sidelengs ut av rundkjøringa med bjeffende dekk, kom litt brått på men drita gøy. Noen som har noen synspunkter ang trimming eller egne erfaringer og komme med så fyr løs. BROMM BROMM

#15744  av kennethx

Mener å ha lest på den internasjonale GT4 mailing listen at turboen ikke tåler mer en 1.2bar. Skal du ha mer en det må du kjøpe en større turbo.

#15749  av CelicaTurbo

mager blanding kan tyde på sprekker i luftslangene ja, men noen av disse har du jo byttet. Også mulig luftmengdemåleren gir litt feil resultat men du får sjekke pluggene og se hvordan dem ser ut nå først. Ellers om du ikke har byttet fordelerlokk og rotor bør du prøve det som første steg videre.

Skal du kjøre 1.2-1.4 bar trykk så ikke regn med at du klarer å holde det trykket så langt opp på turtallet for turboen klarer ikke å levere dette der, men godt moment på mellomturtall vil det jo gi da. Og trolig en blåst topp innen kort tid med mindre pakningen er byttet til noe i stål. Ellers er generell forståelse på både britiske og amerikanske lister at det er downpipe som er mest restriktiv og at det er mest hensiktsmessig å begynne fremst i eksosanlegget og jobbe seg bakover. Turboen største begrensning er trangt eksoshus og særlig downpipe med ny "turbo elbow" kan hjelpe på dette med mindre du skal gjøre noe med turboen selv..

Men det er nok grisegøy i rundkjøringer nå ja, særlig om asfalten er våt :D

og helt ærlig tror jeg det er litt optimistisk med 270hk i motor etter dette, bytter du resten av eksosanlegget også så er du nok i området :) Men bare en dyno kan gi deg det svaret innen rimelig sikkerhet, mener Import Tuning - Reidar arrangerer dyno-session på østlandet nå innen kort tid, det var noe info om det på 200sx-ogn forumet. Var ikke ille pris heller :)

#15757  av kennethx

har de 4wd dyno, eller bare 2wd?

#15763  av Speeder

De har 4wd rulle, det arangeres den 27. september i kongsvinger.

Meget god sjanse til de som her trimmet og har lyst til å ha papirer på hvor mye dette har hjulpet...

kr 500,-

http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... ht=dynodag

#15777  av funkes

CelicaTurbo skrev:mager blanding kan tyde på sprekker i luftslangene ja, men noen av disse har du jo byttet.
Er det bare jeg som roter nå?
Jeg mener dette vil gi en fet blanding, ikke en mager blanding.

#15778  av MR2turbo

Funkes, det er nok du som roter, ja.. motoren vil suge inn mere luft enn den registerer, og dermed ikke gi nok bensin.. ;)

GT4 CS, Jeg ville ikke kjørt på no mere enn 1,2 bar hvertfall på turbotrykket.. motoren er ikke designet for masse trykk og vil derfor gi mye mere varme.. da får du mye lettere tenningsbank som fører til blåste stempler.. hvis motoren i tillegg kansje sliter med å kvitte seg med eksosen p.g.a. orginal eksos, så øker også dette tempen på motoren..
Resultatet kan bli at du om du kjører 1.4bar, ikke får mere effekt enn om du kjører trykk som er lavere, og at du vesentlig nedsetter levetiden på motoren..

kan jo være noen andre som vet mere om dette enn meg, som kan si at det er okey og at det faktisk går bra, men før jeg hadde en oversikt over egt og innsugstemp, ville jeg vært forsiktig.. . :)