TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vakumlekkasje?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #158470  av Sven

Har en høyfekvent hvinelyd fra motoren min, som høres fra ca 1500 omdr.
Lurer på om det kan være en vakumlekkasje men vet ikke hvor eller hvordan jeg skal lete etter den. Noen i nærheten som kansje er litt mer motor kyndige enn meg som kan hjelpe meg. Er i Oslo området.

Har forresten en kompis med en BMW E30 320i. Han holder følge med meg :(
Er det riktig. Motoren hans skal yte 129 hk. Og bilen hans veier omtrent det samme som min. Kan dette ha en sammenheng med vakumlekkasje? Mister vel en del moment da????

#158508  av memo

hvinelyd høres ikke ut som en vakuumlekkasje, uten at jeg garanterer noe.

er ikke mye forskjell på 320 og din da, noen få hester bare. 20 forskjell i hk gjør ikke underverker :)
når det er snakk om så liten forskjell, så kommer det meste ann på sjåførene.

#158510  av lasse

Hadde en slange som var sprekt på min, den som går over innsuget, bilen gikk litt dårligere på lave turtall, men ikke så mye.

Sikker på at hvinelyden kommer fra motoren og ikke fra girkasse/drivverk?

#158536  av FireWalk

Kan jo være noe slitasje som fører til at den lyden kommer. Om det er vakum lekasje kan du lokalisere den ved hjelp av litt startgass f.eks. La bilen stå å gå i en garage der det ikke er vind. Så sprayer du litt gass rundt i motor rommet, så ser du fort hvor den forsvinner... :D

#158547  av CelicaTurbo

hvinelyd får meg heller til å tenke på dynamo, men da vil lydens frekvens følge motorturtallet da..

#158601  av Sven

CelicaTurbo skrev:hvinelyd får meg heller til å tenke på dynamo, men da vil lydens frekvens følge motorturtallet da..
Har tenkt tanken på dynamoen ja. Frekvensen øker med turtallet. Er ikke drivverk ihvertfall. Mulig lager i dynamoen som er slitent kanskje?

#158604  av CelicaTurbo

Sven skrev:
CelicaTurbo skrev:hvinelyd får meg heller til å tenke på dynamo, men da vil lydens frekvens følge motorturtallet da..
Har tenkt tanken på dynamoen ja. Frekvensen øker med turtallet. Er ikke drivverk ihvertfall. Mulig lager i dynamoen som er slitent kanskje?
Det er relativt enkelt å sjekke om du løsner låsebolten på dynamoens strammemekanisme deretter slakker reimen slik at du kan hekte denne av midlertidig. Da er det bare å starte motoren uten dynamo og se om det gjør noen forskjell. Det kan også komme en slik lyd fra AC-komprossorens hjul, jeg hadde dette på min Celica men det var en mer raslende lyd.

#158669  av Sven

Tror jeg skal prøve å ta av reima ja. Har ikke A/C.
Takker for tips.
Kommer tilbake etter test.