TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spenningsfall ved litt høyt lyttevolum pÃ¥ anlegget?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #158891  av Master

Er det noe galt hvis spenninga faller ned til ca 13.7v når jeg spiller rimelig høyt volum samt har på hovedlysene + div. ? Stiller jeg ned volumet øker spenninga til 14.5 volt igjen. Blir dynamoen min for svak? (dette på tomgang)

Følgende anlegg:
Pioneer headunit
RF P8004 forsterker
RF P310D4 1 stk sub
RF 1 fahrad
Polk/momo MMC6500 komponentsett.

#158897  av teknikeren

Du skal ikke se bort i fra at det stemmer!.
Nå vet ikke jeg hvor mye strøm den dynamoen din leverer men det kan vel å være verdt å sjekke børstene på den og se om de bør byttes.

#158903  av chris

Sier seg selv det, at når man spiller høyt med skikkelig utstyr, så får bilen mindre strøm..

Når jeg hadde originalbatteriet falt jeg ned under 10 volt når jeg spilte høyt, og det var med motoren i gang :D Begge forsterkerne gikk da i protect-modus, til jeg fikk litt mer strøm igjen :P

Nå går det fint da, har Maxxima-batteri i stedet.. selv om fortsatt voltmeter-nåla danser litt når jeg skrur opp :D

#158956  av Larsen

pusse kontakter på batteriet og dynamoen kan jo sikkert hjelpe litt.

#158970  av chris

Larsen skrev:pusse kontakter på batteriet og dynamoen kan jo sikkert hjelpe litt.
Kan hjelpe litt, men ved såpass store belastninger, så er det veldig lite det hjelper. Bytte batteri, ha en eller to (eller flere) kondensatorer, og i værste fall, bytte til større dynamo, det er nok løsningen på dette.

#159141  av Master

Hmm... var nok bare på tomgang dette skjedde. Var redd det skulle synke betraktelig ved kjøring også, men da ladder den med stabile 14.5v.

Henter jo ikke akkurat ut allverden med watt/amp. Så det holder nok forhåpentligvis fremover :)

#159148  av @lpher

14,5v ved tomgang er meget bra det :) ...og det er...som det blir påpekt tidligere her...helt normalt at det går litt nedover når man råkjører litt meg volumkontrollen :D

#159200  av FireWalk

er det ikke 75-80 amp dynamo på de fleste MR2er da? noen kom vel med 100 og 120 også. ifølge BGB ?

Du kan jo kjøpe deg en kondensator, den vil avlaste batteriet litt så vil det ikke lade seg så voldsomt ut + at du slipper at lysene blinker hver gang bassen slår. Funket veldig fint for meg iallefall! :) Dynamoen på MR2 skal levere nok strøm selv til ganske heftige stereoanlegg. Det er imidlertid viktig at batteriet er i god forfatning.

#159204  av Master

Master skrev:RF 1 fahrad
:roll: Batteriet er helt nytt, men kanskje ikke noe av det kraftigste..

Men men, funker helt fint når jeg kjører, ble bare "litt" for lite på tomgang med alt av lys og anlegg på fullt. Overlever vel :D 13.7v lader jo det òg :D

#159258  av chris

FireWalk skrev:er det ikke 75-80 amp dynamo på de fleste MR2er da? noen kom vel med 100 og 120 også. ifølge BGB ?
Mener vi fant ut at det var 90 Amp dynamo på min.