TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 tuning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #159956  av otto

Heisann! jeg ble nettopp medlem, da jeg kommer til å kjøpe en mr2 turbo mk2 (91) snart. :D Men jeg har lyst til å gjøre mer med den enn det allerede er gjort.
Det som er gjort er: turbo timer, justerbart trykk, dump ventil, effekt anlegg, og filter.
Hva er det neste naturlige skrittet å ta for å få litt mer effekt? (gjerne med ca pris)

Hilsen Otto

#159959  av mr.two

Velkommen

Orakelet "søk" kan hjelpe deg med dine spørsmål. Bruk det flittig.
Vedlegg
search.gif
search.gif (14.2 kiB) Vist 1459 ganger
 #159966  av tojo

otto skrev:Heisann! jeg ble nettopp medlem, da jeg kommer til å kjøpe en mr2 turbo mk2 (91) snart. :D Men jeg har lyst til å gjøre mer med den enn det allerede er gjort.
Det som er gjort er: turbo timer, justerbart trykk, dump ventil, effekt anlegg, og filter.
Hva er det neste naturlige skrittet å ta for å få litt mer effekt? (gjerne med ca pris)

Hilsen Otto
Bilde til forumet. :D
Følg linken så finner du noen tuningsfirmaer :wink: :
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=13663
Lykke til med tuningen. :P

#159984  av Master

les dette: http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

Der står ALT du trenger å vite om å trimme 3s-gte'en din. Hva du får mest hk for pengene samt de naturlige stegene du bør ta videre...

LES :D
 #160142  av otto

Takk for høyst informative tips!! :D

Da får vi begynne med fuel-cut, så får vi se hvor langt jeg kommer førr gatbil i juli....! :twisted:

#160146  av cameleon

Mye hester er det i saken din da? er det 204 hesteren? :)
er jo bare å starte litt i det små det. start med å montere downpipe, eksos, luftfilter og boostcontroller f.eks. bare sånn til å begynne med. kommer jo veldig an på hva du ønsker med bilen din da. er du ute etter en gateracer? dragbil? banebil? helårsbil? ut i fra det så kan du jo begynne å planlegge i det små. :wink:

#160153  av FireWalk

Husk at 1 bar er MAX av hva som er vident akseptert som grensen for hva som er sikkert ladetrykk med orginalt bensinsystem.
Booster du mer enn dette så er det ingen garanti for at bensinsystemet klarer å levere nok bensin og om du da kjører magert kan du risikere knuste ringlands, ødelagte stempelringer, i værste fall sprekk i blokk osv.

Powerprimeren på MRcontrols er veldig god og informativ.

I ditt tilfelle så kan det være lurt å begynne med å sette på en større intercooler. Dette vil gi betydelig lavere innsugsluft (ettersom jeg forstår at du kjører på høyere ladetrykk enn orginalt), og en del gratis-hk på den måten. Det vil også gjøre motoren moderat mer resistant mot tenningsbank. En bedre designet custom intercooler vil ha mindre motstand og dermed får du raskere turbo spoolup.

En annen typisk flaskehals på disse motorene er downpipen som inneholder en egen katalysator. Det er hevdet at man kan få rundt 20 hk mer bare ved å fjerne den orginale downpipen og bytte den ut med en 2,5 eller 3" pipe. Friere eksos vil også føre til raskere spoolup av turboen. Effekt anlegg og luftfilter er jo også to ting som er relativt billig og enkelt å installere.

Skal du ha mer enn 1 bar ladetrykk og mer enn 275 hk på hjula som er grensen for hva det orginale bensinsystemet klarer å levere med 440cc dyser så må du ut med MYE peng da hele bensinsystemet +motorstyring må oppgraderes. skal du enda høyere må du oppgradere innsug også. Men alt dette kan du lese om i mer detalj på mrcontrols.com

#160161  av Master

FireWalk skrev:Husk at 1 bar er MAX av hva som er vident akseptert som grensen for hva som er sikkert ladetrykk med orginalt bensinsystem.
Booster du mer enn dette så er det ingen garanti for at bensinsystemet klarer å levere nok bensin og om du da kjører magert kan du risikere knuste ringlands, ødelagte stempelringer, i værste fall sprekk i blokk osv.
en original CT26 vil ALDRI klare å levere nok trykk til å overstige det originale bensinsystemet. :wink:
 #160172  av otto

Bilen er org 220 hk...

Takk for hjelpsomheten, men jeg tror det meste sies på MRControls..
-Har lest en god del nå, og tror jeg oppnår ca 275 hk på hjula med fuel-cut begrenser, og intercooler, samt kaldere plugger.

Noen som vet hvor mye 15 pund trykk er i bar?

#160173  av FireWalk

Master skrev:
FireWalk skrev:Husk at 1 bar er MAX av hva som er vident akseptert som grensen for hva som er sikkert ladetrykk med orginalt bensinsystem.
en original CT26 vil ALDRI klare å levere nok trykk til å overstige det originale bensinsystemet. :wink:
CT26 er en veldig undervurdert turbo. Den leverer lett mer enn 1 bar ladetrykk, spesielt om han har oppgradert eksos og IC fra før.
F.eks påstander som at den bare blåser varm luft etter dette osv. Det er en sannhet med kraftige modifikasjoner. Dette kommer pga den restriktive eksos-siden og forskjellene i trykk som oppstår her.

En CT26 klarer lett å levere mer enn 1 bar, og 1 bar er grensen for hva som er ansett som "sikkert" ladetrykk med tanke på bensinsystemet.
Lader man mer enn det så leker man med ild da man ikke kan være helt sikker på at det orginale bensinsystemet vil klare å levere nok.

Noen kjører på 1,2 bar uten å få noen problemer, mens andre får havari på 1,1... Dette kommer jo såklart ann på andre faktorer og, som intercooling, ute-temperatur osv osv. Alt i alt så er man veldig i risikosonen når man beveger seg over 1 bar. 1 bar er altså den øverste garantert sikre grensen hva ladetrykk angår.

Når man oppgraderer eksosen og icen så vil den orginale CT26 jobbe mye lettere, og være istand til å booste mye mer enn 1 bar også. Men etter dette må stadig mer eksos presses gjennom et trangt område slik at det oppstår mer trykk og mer varme.. Alle turboer vil blåse varmere luft jo mer de lader. Dette har med fysikk å gjøre uten at jeg skal gå mer inn på det. Poenget er at over 1 bar så vil bensinsystemet begynne å få problemer med å henge med, samtidig som man øker temperaturen vesentlig på innsugsluften. Begge deler er elemeneter som i seg selv kan forårsake tenningsbank, og kombinert så er risikoen enda større. en god custom intercooler vil kunne bøte litt på dette, også eventuell vanninnsprut. Men når alt er orginalt så hadde jeg ikke ville boostet mer enn 1 bar iallefall.
 #160175  av FireWalk

otto skrev:Bilen er org 220 hk...

Takk for hjelpsomheten, men jeg tror det meste sies på MRControls..
-Har lest en god del nå, og tror jeg oppnår ca 275 hk på hjula med fuel-cut begrenser, og intercooler, samt kaldere plugger.

Noen som vet hvor mye 15 pund trykk er i bar?
15 psi = ca 1 bar..

#160179  av Master

FireWalk: Som det står på den vel anerkjente siden mrcontrols så er begrensningen på det originale bensinsystemet er på ca 275hk på bakhjula (~330 på motoren). Da begynner du å nærme deg grensa for hva det tåler.

Og ingen original CT26 klarer å levere 275hk på bakhjula så påstanden om at du blir å kjøre for magert blir feil.

Det du derimot trenger å bekymre deg over er tenningsbank :wink: nettopp pga for varm ladeluft etc.

Altså, bensinsystemet er MER en nok for uansett nivå av turbotrykk fra en original ct26. Du vil aldri kjøre for mager blanding. Husk at det ikke bare er trykket som bestemmer hvor mye bensin som trengs, det er effektiviteten til turboen og da altså mengden luft som flyttes. En ct26 på f.eks 1.4 bar kan levere mindre luft enn en annen turbo på 0.8 bar. Skjønner?

Og ct26 har forresten et mottrykk på eksossiden på ca 1.4 bar når innsugssiden har 1.1 bar. Den er rett og slett bare for rekstriktiv for å kunne levere nok mengder luft for å overstige det originale bensinsystemet som faktisk er ganske bra originalt ;)

#160180  av FireWalk

Master skrev:FireWalk: Som det står på den vel anerkjente siden mrcontrols så er begrensningen på det originale bensinsystemet er på ca 275hk på bakhjula (~330 på motoren). Da begynner du å nærme deg grensa for hva det tåler.

Og ingen original CT26 klarer å levere 275hk på bakhjula så påstanden om at du blir å kjøre for magert blir feil.

Det du derimot trenger å bekymre deg over er tenningsbank :wink: nettopp pga for varm ladeluft etc.

Altså, bensinsystemet er MER en nok for uansett nivå av turbotrykk fra en original ct26. Du vil aldri kjøre for mager blanding.
Da begynner man ikke å nærme seg grensen, da er man HELT på den ultimate grensen for hva som er mulig. Og når man svever mellom 270-275 hk på hjula og man opererer på 100% av det som det er kapabelt til så går driftsikkerheten ut vinduet.

Det var jo mye det jeg sa, at man risikerer motorproblemer i stor grad pga en blanding av disse problemene med for varm innsugluft og for lite bensin osv. Dette har med dynamikk innenfor luftmengde og luft-temperatur å gjøre. Det er dessuten svært uheldig å presse dysene for mye. Når de nærmer seg 100% dutycycle har man ikke særlig kontroll, selv om de klarer å levere nok bensin i teorien..

275 hk kan man oppnå med orginal motor. Og i hans tilfelle tilsvarer dette en økning på 50 hk, noe som ikke er så mye med tanke på at man kan få opp til 25 hk mer bare ved å bytte downpipe. En slik økning som dette kan lett oppnås ved å modifisere flaskehalser som finnes på motoren fra før. Ved å senke innsugsluften via en god intercooler, spal vifter, 3" eksos hele veien,fjerning av katalysatorer, fjerning av EGR systemet, sportfilter og kaldere plugger og premium bensin. (98+) samt øking av ladetrykk. Da er man på 275 hk, og det uten nødvendigvis å passere 1 bar ladetrykk!
3S-GTE motoren er seriøst nedplombert fra fabrikk, og man kan få mye ut av den bare ved å fjerne disse "plomberingene" eller flaskehalsene om man vil. 275 hk får man altså relativt lett uten å øke ladetrykket noe særlig.

De er fremdeles viden akseptert at 1 bar er den ytterste "sikre" grensen for hva man kan lade, og da med tanke på at bensinsystemet skal holde følge på en sikker måte. Mange kjører nok 1,2 og kanskje 1,3 også.. men det er svært uheldig å gjøre dette, og man leker med ild om man gjør det. Mange har fått knust stempelringer, ringlands og det som værre er pga at de har kjørt magert og dermed blåst motoren.

på 3. gen motorene ble dysene oppgradert. Det er en av de problemene man kan anse som "barnefeil" på 2. gen motorene.

Poenget mitt er derfor: VIL man egentlig ta den sjansen?....

Jeg hadde iallefall ikke villet kjørt noe mer enn 1 bar på orginal motor.
 #160227  av otto

Takker igjen for mye "i dybden" svar. :) (greit å få flere synspunkt på det)
Sånn som den står nå, lader den med 0,9 bar, fordi , (som selger fortalte meg), at fuel-cut terskelen ligger på 1 bar.
Dersom jeg har forstått mrcontrols tips, -er det trygt å øke den orginale fuel-cut terskelen. Men hvis 1 bar er 15 psi, og dette er maks anbefalt lading, betyr dette at den orginale terskelen ligger på et lavere nivå.

Noen som vet hva det orginale ligger på(i bar)?

#160247  av tojo

Her finner du BHG til MR2 Turbo(1991) http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm ,der står bla. spec++ til hele bilen.
For Turboen se: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm