Ja det er et effektanlegg som er flyttet over fra Gtien til Turboen ved hjelp av modifisering av lengden på rakrøret som erstatter katalysatoren.
Men det er jo rake rør hele veien uten katalysator, så det burde ikke ha noe å si. Merkelig om jeg skal oppleve dette fenomenet på to forskjellige turbo motorer om ingen andre gjør det.. Har forstått det slik at gutta på MR2oc (det amerikanske MR2 forumet) også har slike problemer med sine 2. gen motorer.
Det eneste jeg kan tenke meg som kan være med på å redusere røykmengden er den effektive orginal-potta, eller en tilsvarende effektiv potte. Den jeg har er ganske åpen, (et rør med mange hull i tvers gjennom potta for minimalt med motstand).
Det Er jo ikke så VOLDSOMME mengder med røyk, men man ser det godt i speilet bak bilen når man slipper gassen... For de som ligger bak så ser det ut som et typisk "gåen turbo" fenomen. Det syntes jeg er litt kjipt, så jeg satte på den orginale igjen.
Syntes det er så kjipt når de bak ser på hverandre og sier: hehe.. ja den turboen der varer ikke særlig mye lenger! også får man gjerne høre det igjen senere også. "den turboen din er STEIKE gåen altså!" også må man begynne å forklare... nei off

MAP sensor sier jeg bare!
Om du står på tomgang og ruser bilen mange ganger f.eks opp på 3000 omdreininger og slipper gassen og lar den falle naturlig hver gang mange ganger på rad. Da vil den kvæle seg. Ikke alltid, men om du gjør dette litt så skjer det iallefall med meg. Om du ruser den for langt opp så vil den bruke såpass lang tid på komme seg ned på turtall igjen at den ekstra bensinen blir forbrent innen den når 1000 omdreininger, og dermed så vil den ikke kvæle seg, så du må ruse den bare såvidt. Da vil du merke at nåla faller ubehagelig lavt og at den sliter med å komme seg opp igjen.
Dette skjedde på begge de 2. gen motorene jeg har hatt, 1 USA motor (204 hk) og en Japan motor (225 hk)
Akkurat når du slipper gassen går den så fett på bensin at turtallet synker til 2-300 omdreininger og da er det ikke alltid den klarer å hente seg opp igjen og ender opp med å stoppe.
Du merker sikkert at den gurgler ganske godt og sliter med å komme seg opp igjen, gjør du det mange nok ganger så vil den uungålig kvæle seg.
En annen ting er at "ekspertene" på mr2oc fraråder folk å kjøre med ettermarkeds Bov på 2. gen motorer pga at dette som sagt ødelegger A/F forholdet, og det er blitt diskutert hvorvidt man KAN risikere å rase motoren ved faktisk å kjøre FOR fett under visse omstendigheter.
En annen ting er at nedsoting av motor og plugger er ganske uheldig da dette fører til problemer på sikt. F.eks hotspots (som igjen kan føre til tenningsbank og ødelagt motor) osv osv.. Vær forsiktig om dere har planer om å øke trykket noe iallefall, ved helt orginal motor så risikerer man ikke så mye, annet enn litt nedsotet og noe sløvere motor, samt at man mister litt effekt akkurat når man slipper gassen også pga feil blanding.
bla bla bla... nok om det. hehe
