Rart det dere sier. Jeg kjører aldri på mer enn 0,6 0,8. Men den ene gangen Hvor jeg glemte å plugge inn slangen til wastgate act... med 1,7 bar i trykk så greide sa blitz id en min att jeg hadde 265hk. på hjula. Jeg stoler ikke veldig på slik elektronikk, men tror det er lite tvil om at en ct26 greier å overstige 300 hk! hvis en vil.
FireWalk skrev:Da begynner man ikke å nærme seg grensen, da er man HELT på den ultimate grensen for hva som er mulig.Nja, det kommer helt an på tilstanden til bensinsystemet ditt. Noen vil kanskje bare klare 270-275hk på bakhula mens andre kanskje klarer over det. Uansett er 270-275hk på (usa motoren hvertfall) en relativt safe grense. Men den må ikke pushes noe over det

FireWalk skrev:Det var jo mye det jeg sa, at man risikerer motorproblemer i stor grad pga en blanding av disse problemene med for varm innsugluft og for lite bensin osv. Dette har med dynamikk innenfor luftmengde og luft-temperatur å gjøre. Det er dessuten svært uheldig å presse dysene for mye. Når de nærmer seg 100% dutycycle har man ikke særlig kontroll, selv om de klarer å levere nok bensin i teorien..CT26 turboen vil aldri gjøre sånn at du kjører for mager blanding på det originale bensinsystemet ditt (sett at det ikke er noe feil med det da - for lite trykk, filter osv)
FireWalk skrev:Dette har med dynamikk innenfor luftmengde og luft-temperatur å gjøreNettopp. Luftmengden en CT26 klarer å levere, uansett trykk, er ikke nok til å overstige begrensningene til det originale bensintilførselssystemet (selv med 440cc dyser) Når du nevner dynamikk innenfor luftmengde:: Hva leverer mest luft av ventilen til dekket ditt på 2 bar og turboen din på 1 bar?

CT26 vil aldri puste nok til å gi nok MENGDE luft til at du får for mager blanding.
FireWalk skrev:275 hk kan man oppnå med orginal motor. Og i hans tilfelle tilsvarer dette en økning på 50 hk, noe som ikke er så mye med tanke på at man kan få opp til 25 hk mer bare ved å bytte downpipe. En slik økning som dette kan lett oppnås ved å modifisere flaskehalser som finnes på motoren fra før. Ved å senke innsugsluften via en god intercooler, spal vifter, 3" eksos hele veien,fjerning av katalysatorer, fjerning av EGR systemet, sportfilter og kaldere plugger og premium bensin. (98+) samt øking av ladetrykk. Da er man på 275 hk, og det uten nødvendigvis å passere 1 bar ladetrykk!
3S-GTE motoren er seriøst nedplombert fra fabrikk, og man kan få mye ut av den bare ved å fjerne disse "plomberingene" eller flaskehalsene om man vil. 275 hk får man altså relativt lett uten å øke ladetrykket noe særlig.
275hk på hjula eller? Jeg vet at motoren er "nedplombert" fra fabrikk. Du henter jo rimelig "enkelt" ut 50% mer av motoren (300 på hjulet) med den originale motoren. en original ct26 vil ikke levere mer enn 240-245hk på bakhjula (300 hk på motoren) uansett oppgraderinger. Oppgraderer du ct26'en din til en ct27 så kan du hente ut på mye som 300hk på hjula, sett at du oppgraderer til større dyser/rom tune etc. Evt om du putter på en ct20b som gir oppmot det samme. Du må ikke glemme av ting som justerbar bensintrykkregulator,en piggyback fuelcomputer for å faktisk fjerne bensin fra registeret på toppen da ecuen bare dumper inn fuel slik at du kjører for rikt og taper hester,fjerning av t-vis. Ja, i det hele tatt alt som står på http://www.mrcontrols.com
FireWalk skrev:De er fremdeles viden akseptert at 1 bar er den ytterste "sikre" grensen for hva man kan lade, og da med tanke på at bensinsystemet skal holde følge på en sikker måte. Mange kjører nok 1,2 og kanskje 1,3 også.. men det er svært uheldig å gjøre dette, og man leker med ild om man gjør det. Mange har fått knust stempelringer, ringlands og det som værre er pga at de har kjørt magert og dermed blåst motoren.Spørs hvilke oppgraderinger du har. Uansett, CT26'en blir altfor restriktiv når du passerer 1,1 bar så det er ingen vits å kjøre mer trykk. Og igjen; nei du klarer ikke kjøre for magert

Mottrykket i ct26 over 1,1 bar gjør at eksostemperaturene ikke klarer å komme seg ut raskt nok (oppgradert eksos eller ei) Og det oppstår friksjon/mottrykk som skaper varme som fører til varmere innsugsluft som øker faren for tenningsbank og motorhavari osv. IKKE pga for lite bensin.! Så bensinsystemet trengs ikke oppgraderes før man passerer 275hk på bakhjula med en oppgradert ct26 eller noe annet.
litt lesestoff:
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=116519
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=112296