TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stereoanlegg i Yaris prosjekt.

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #160776  av Levin GT

Som dere alle stolte Toyota Yaris eier vet, er at det originale stereoanlegget duger akurat knapt nok til å høre nyheter på...
Jeg er nylig blitt en eier av en 2003 Yaris T-sport som eg tenkte skulle få en skikkelig oppgradering når det gjelder lyd.
Dette har jeg gjort en gang tidligere i en yaris og det ble råbra resultat.Oppnådde meget bra kvalitet på lyden selv på 130-140 db.

Yaris er en kompakt tett liten bil som egner seg veldig godt til å få ordentlig god lyd i,men det krever litt kompetanse og selvfølgelig de rette komponentene.
Ønsker at denne posten kan bidra til å hjelpe andre som også ønsker å oppgradere sitt anlegg,så jeg vil prøve og være spesifik,og oppdater ofte.

Et lite problem man støter på er at det originale anlegget er intrigert i dashbordet,og har ikke de beste utgangene til forsterker.Her må det brukes overganger fra høyniva til lavnivå.Dette skal jeg komme tilbake til.
Jeg personlig er litt fan av merke Pioneer og vil prøve og holde meg til det sålenge at alle mål og kvalitet tillater meg til det.

Til å begynne med må høyttalerne byttes ut.
I dashbordet under et lokk i hjørnet finnes det to høyttalere som skrues enkelt ut.
Disse skal jeg bytte ut med et par Pioneer TS-H107, 2way,10 cm, (billigere modell kan benyttes) som jeg skal forsyne med mellomtone og diskant.
Dette er meget gode høyttalere som enkelt erstattes med de originale i dashbordet.

I dørene er de originale høyttalerne limt fast i en plastikkramme som er poppnaglet i døren med tre nagler. Først borres naglene enkelt ut for å få av rammen fra døren,så skjæres høyttaleren ut av rammen,dette ødelegger den originale høyttaleren.
Her skal jeg montere et par Pioneer TS-C 1320, 2way, 13cm som kun skal forsynes med mellomtone.
Her kreves det enten litt tettningsmasse,eller en pakning rundt høyttaleren da den settes inn i rammen,for at det skal bli tett.
Man oppnår mye bedre lyd når det er tett rundt elementet for da får høyttaleren døren som trykkammer.

Forsterkeren jeg skal benytte er en Pioneer GM-X924, som er en 4 kanals klasse A forsterker. Man velger selvfølgelig forsterker etter smak og behag,men det kreves en kraftig 4 kanals for å kunne drive det som skal benyttes av høyttalere i min Yaris
Er litt usikker enda på hvor i bilen denne skal plasseres,men det skal jeg komme nærmere tilbake til.

*mer info og oppgraderinger kommer*

Levin GT

#160784  av MacGyver

Eg gleder meg nå til å lese mere om dette.
Har tenk å monter litt mere lyd i min Yaris når det blir litt varmere, men litt insperasjon skader jo ikke :P

>Men lurer på hvorfor du velger å benytte den orginale spilleren, du får ny ramme som spilleren står i hos toyota for ca 600 kr.
Da kan du jo få en skikkelig spiller med hi volt pre out på og :) lit bedre enn høynivå -->lavnivå overgang. Dette var noe som eg personlig måtte google mye for å prøve noe smart der, helt til en kjekk kar kom med dele nr og alt :)

En annen ting. hvorfor ikke benytte komponent høytalere i steden for koaksial ? Da får en jo ett skikkelig delefilter (som oftest da..) i steden for en dum spole og en kondensator som er loddet på element :)

Men dette er jo min mening da.

Skal du ha noe sub og ? i så fall noe spess i tankene ?

:edit: Delenummeret er 55406 52010 B0. spørr etter dette på nærmeste Toyota sjappe, da får du bestilt dette fra lager i Brussel, tar ca 4 dager :)

#160884  av |plumbo

skulla ha tatt bildert av den yarisen vi hadde inne på jobben i forje uke ! det var rått gjort mesteparten av anlegget tror jeg var infinity

#160908  av Kjelliken

:D Var ikke du utom med den yarisen med toyparts torsdagskvelden??

Meg og amund var akkurat på vei hjem, vi lurte litt på om det kunne være en T-sport du kjørte men ikke helt sikker.. :D

Gleder meg til og se den bilen ferdig.. Gamle corollaen er jo mega rå.. :D

#160981  av Levin GT

Jo,var meg det ja.....Er en 2003 T- Sport det ja....

Levin GT

#161785  av MacGyver

ja, hvordan går dette her da `? fått gjort noe mere ?

#163574  av Levin GT

Hei, ja da var vi på han igjen her........Dette prosjektet stoppet beklageligvis litt opp pga en annen bil jeg har havarerte forleden dag,så det går mye tid til å få den i orden igjen.
Uansett.
Pr i dag er høyttalerne i dashbordet byttet ut med et par Pioneer TS-H 107, 2Way, 10cm som er ideel passform på.Disse spiller såpass rimelig bra at jeg vil prøve å spille fulltone,med lowpass når forsterkeren kommer i bilen.
Høyttalerne i dørene er byttet ut med et par Pioneer TS-C 1320, 2way, 13 cm som passer meget bra in i den originale høyttaler-rammen i døren, jeg tok en tynn stripe med tettningsmasse rundt høyttalerkanten før jeg skrudde den fast i rammen,dette er bra for å få det tett,for å få døren som trykkammer.
Jeg loddet over de original pluggene som var fast på originalhøyttalerne,dette for å slippe å klippe de originale ledningene.
Disse vil jeg velge å forsyne med kun mellomtone.
Masse bilder er tatt av deler og framgangsmåte,og kan sendes på mail om ønskelig.
Neste steg blir nok å trekke ledninger igjennom bilen til hvor forsterkeren skal ligge.

Fortsettelse følger.

Levin GT

#163579  av MacGyver

ja, det skjer jo noe da :)

men har du 4" i dash og 6" i dørene da?

trodde det bare var diskant i dash, men kan jo hende dette er anneledes på 2003 og 2005 utgaven

#163650  av Levin GT

Ja,originalt står det 4" i dashbordet og 5" i dørene som er veldig dårlig kvalitet og blir brukt til å spille fulltone...Disse har jeg no da byttet ut med 4" og 5" Pioneer.
Slik jeg har forstått det så har alle Yariser akurat samme stereoanlegg og høyttalere.

#165893  av Levin GT

Da har forsterkeren fått sin plass.
Jeg valgte å ofre skuffen under passasjersettet,denne tok jeg vekk og forsterken fikk en meget god plassering under setet.
Denne plasseringen valgte jeg kun fordi at på denne måten har jeg fortsatt lyd i høyttalerne om jeg skulle ta ut subkassen og legge ned baksetene en dag......
Strømkabel fra batteriet er trukket,rød 16 mm, førte denne først fra + polen på batteriet igjennom en sirkringsholder med 40 amp sikring,dette er et must,og sikringen bør være så nærmt batteriet som mulig,førte så denne langs en kabel som går langs torpedoveggen i motorrommet,førte den så igjennom en gummigjennomgang i torpedoveggen på høyre side og kom ut bak handskerommet,førte den så ned og under dørterskel listen.
Fant også et godt jordingpunkt til jordingsledningen påveien,så jeg fikk lagt den opp samtidig..
Det neste som står på menyen nå er 6*9" Pioneer høyttalere i hattehyllen.
Vil trekke kabler til disse samtidig som en kabel til sub'en.

Fortsettelse følger.

#174099  av MacGyver

Ja. hvordan går det med byggingen. ?
Er det foresten god plass i dørene til høytalere ? altså innover. eller må eg finne noen som bygger lite i dybden

Skal snart til med å bygge i min, men ting tar tid.
Må bare få handle inn det eg trenger...