TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• celica st185 vs nissan 200 sx s14

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #161724  av celica4ever

Har lenge lurt på hvem av disse bilene det er lettest og få ut mest hk..

Sikkert noen som veit :D
Sist redigert av celica4ever den 18 mar 2006 18:39, redigert 1 gang totalt.

#161725  av CelicaTurbo

Mener du da Skyline eller 200SX (som er hva S14 er). Antar de fleste skyliner er enklere å hente gamp fra enn Celica, mens 200SX nok kan sammenlignes vesentlig enklere. I utgangspunktet tror jeg S14-motoren svarer bedre på initiell trimming men at Celica motoren har vist seg å være mer solid med hardere trim, men, uansett hvordan du vender på det skal det mye til for en Celica å være like kjapp som en S14 om du legger like mye penger i trim for begge deler, i all hovedsak pga tohjulstrekk og flere hundre kg lavere vekt, men også pga at det er bedre tilgang og lavere pris på trimdeler for S14.

#161726  av celica4ever

Jeg tenker på 200 sx jeg.. :wink: jeg som hadde skrevet litt feil :P

#161757  av CelicaTurbo

ok, har ganske gode motorer begge to,. S14 motoren vil jeg si er mer moderne og har et større potensiale i standard oppsett om du sammenligner med st185, men om du sammenligner med 3. gen motoren som står i st205 fra 94- så er de trolig ganske like i effekt og gevinst ved basistrim.

#161758  av ErikG

Brodern har s14 så har kjørt den en god del og skrudd en del på den. Sammenlignet med min så går den sinnsykt mye bedre og det gjorde den som orginal også. Er bedre plass i motorrom og lettere å finne deler. Men er ikke samme driftssikkerhet som st185. S14 er nyere, men en st185 som har gått mer er nok i bedre stand enn en s14. S14 er det lett å få store effektøkninger men hvor driftsikkert det blir er uvist.

#161763  av sleeper

motor mot motor så er ikke motoren som sitter i s14 noe bedre en 3s-gte motoren!(heller tvert imot!)
vil nok si at det er en god del enklere og få MYYYYE hk og driftsikkerthet i en 3sgte en sr20? motoren som sitter i s14!?

men det som gjør st185 treigere (ivertfall fra 60 og opp!) er mer vekt og 4hjuls drift! og at du får mer hk ut av BASIS trim i sr20 motoren!

en s14 kan nok samenlignes bedre mot en mr2turbo (2hjulstrekk og lettere) eller st205 som også har 3sgte motoren! og da trur jeg ikke s14 er så mye raskere lenger!

#161829  av hybris

Kaster du ca 20,000 på de riktige tingene på en SR20DET (som sitter i s14) så får du ca 270 ærlige hk i motoren, og den gjør 0-100 på under 6 sekunder. Med dette oppsettet er den også tilnærmet like driftssikker som original.

Skal du ha MYE hester ut av den må du gjøre mer, men det er fullt mulig å lage en driftssikker SR20DET som gjør hvertfall 350-400hk, men da må du på med ny turbo og overhalt innmat m.m så det koster selvfølgelig mer.

Gale folk i japan tar ut 800-1000hk av disse motorene, men da sier det seg selv at de bruker mer enn vekslepenger på å bygge de. En kar i sverige http://www.madtech.se har tatt ut noe sånt som 750hk av en SR20DET.

Min S14a gjorde 0-100 på rundt 5.5sek og holdt følge med det meste også videre oppover (285hk og 400nm) - Jeg kjenner ikke disse celicaene dere snakker om så godt, men det er ikke tvil om at 200sx s14/a er biler med potensiale. :)

#161831  av sleeper

hybris skrev:Kaster du ca 20,000 på de riktige tingene på en SR20DET (som sitter i s14) så får du ca 270 ærlige hk i motoren, og den gjør 0-100 på under 6 sekunder. Med dette oppsettet er den også tilnærmet like driftssikker som original.

Skal du ha MYE hester ut av den må du gjøre mer, men det er fullt mulig å lage en driftssikker SR20DET som gjør hvertfall 350-400hk, men da må du på med ny turbo og overhalt innmat m.m så det koster selvfølgelig mer.

Gale folk i japan tar ut 800-1000hk av disse motorene, men da sier det seg selv at de bruker mer enn vekslepenger på å bygge de. En kar i sverige http://www.madtech.se har tatt ut noe sånt som 750hk av en SR20DET.
jepp!
'men de byggde om hele kjølesystemet og sinnsykt mye annet også!

finnes MANGE i verden som kjører med 700hk i 3sgte motoren på standard kjøling og oljesystem! ( er el faktisk noen som har buttet 1000hk i 3sgte motoren... :D )