TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ventil-tikking | bytting og større kammer?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #16157  av MRQuoc

Allerede har jeg fått Ventil tikking, kan jo hende at forrige eieren ikke byttet ventilene, men alt annet :roll: jeg har heller ikke fått tak i han enda.
Når jeg nå tenkte jeg skulle bytte Ventiler , kan jeg da like så godt bytte kammer til noe racingkammer, ettersom jeg må ha dem av uansett..
Da er spørsmålet .. hvor lenge kan jeg kjøre med ventiltikking før eventuell "større" skade skjer? og hvordan skal jeg kjøre? .. (bestemor/bykjøring/alternativ) ? :P
ventiler er ikke dyrt men jobben er vel dyr å betale for :? . og jeg har f*** ikke så mye tid heller :roll:
og etter det jeg har skjønt er jo grunnlaget for ventiltikking for lite olje .. noe jeg ikke har hatt?! :roll: :roll:

Ett annet problem er jo at oljetemperaturen er mye mye høyere nå enn før helga som var da jeg dro over til bergen .. jeg vet ikke om det er sensoren som er gåen, noe jeg må sjekke .. men temperaturen øker til nesten 3\4 nesten med engang etter start .. selv liker jeg det ikke å se at oljen fyker så høyt med engang, men etter liten kjøring faller den til normal sted igjen ..

liker ikke dette ettersom motoren skulle vært "nyoverhalt" ved kjøpet, og jeg har enda ikke kjørt hardt med den etter anbefaling av selgeren :roll:

#16159  av bose

Er du sikker på at det er ventilene da?Har sånn lyd i min jeg oxo ,men den var oxo der når brudern kjøpte den(ca 3 år siden).Hvis motoren har gått over 1000km etter overhalling ,så kan du begynne å "bruke" den,men du må vel ettertrekke topplokk-boltene.Har du oljetemp-måler i bilen din?hvor mange grader viser den ved oppstart da?Det som sitter i dashen er oljetrykk-måler,og hvis den får opp trykket veldig fort er det bare bra.

#16183  av MRQuoc

hmm.. jeg vet at det skal være sånn "lyd" , men ikke SÅ mye.. når jeg drar på høres det ut som den sliter veldig , og jeg får ikke noe drag lenger.. :(
idag føles den rett og slett ganske dau ,
skal jeg kanskje trekke litt på boltene først?! .. jeg får se etter det..
hvis du mener det kan hjelpe

#16185  av MRQuoc

tror jeg kanskje fant årsaken til det...

tenk dere snekkemotor , tenk dere min som ettslags motor.. tenk dere 350rpm :roll: :roll:

jeg kom ikke langt mot skruene til topplokket før jeg så masse olje i selskap med pluggene , da er vel den saken grei.. nemlig at pluggene ikke har blitt skrudd ordentlig fast?! .. vel så tok jeg ut alle sammen , og prøvde å finne en pluggnøkkel her i huset.. KUN 19mm plugger :? :?

vi har ingen biler som bruker SÅ store plugger , kun 17mm, allikavel prestere dem å ikke ha bil i nærheten så jeg fikk kjørt å kjøpt meg en, dermed tenkte jeg å plugge i leder'ne igjen.. ... på feil plass :? :?
der fikk jeg dunk dunk dunk lyd akkurat som en tyngre snekke *ler*. jeg får vente til jeg får en bil tilgjengelig for å forsette :o

men tipper det er årsaken til effekttap og rar lyd ..

#16186  av Mr2 Mk2

høres ut som det er en del forskjellig kluss med den :?

Det er ikke pakningene på ventilene som er ødelagt da?Men da skal den bruke mer olje..

#16201  av Amund

høres ut som om du har en del løse skruer ja. :?

min lakk av toppdekselet også, mem det forsvant da jeg stramma boltene..

#16223  av MRQuoc

Jeg fikk byttet ihjelvarmet tennplugger.. samtidig fikk jeg tørket bort oljen nedi der.. ,
da jeg tok ut pluggen var dem ganske , da mener jeg ganske godt innsurklet i olje.. og svarte. :? :? nå går motoren mye mer rent og jeg håper den holder seg der.. en stund til .. nå merker jo jeg ett økonomisk press fra alle kanter etter bilkjøpet så jeg får håpe den holder seg litt :)
første 700kroner har gått inn på en konto som heter ... Effekt-kontoen :twisted: som er ment til neste års konvertering

#16225  av Mr2 Mk2

Hehe det er en smart måte å gjøre det på...Får håpe du slipper unna uten de store plagene da...Men han kunne jo gitt beskjed om at toppen måtte "etter-teites".

#16229  av Amund

snart sikler du på stivere fjærer, og gule koni. så kommer kanskje motor, og så kanskje .... hehe :roll: det slutter aldri..

#16237  av MRQuoc

sikle sikle.. altfor mye sikling
Men jeg ser at jeg må nedi der igjen for å etter-trekke den? med svære Brako? noe jeg ikke har :? :? jeg får høre med sjef om han har noe

#16240  av Mr2 Mk2

hehe frustrerende å ikke ha penga der når de trengs :wink:
Jaja btw hvordan er du fornøyd med bilen sånn generelt sett da?Kjører du mye,hadde noen fine sladder :wink: ?

#16241  av MRQuoc

Jeg er hittil fornøyd med den , men jeg liker ikke helt alt ved motoren , jeg ser jo nå at det er vesentlig mye å rette opp etter "jalla" påskruing av ledningsnett og slikt. han har jo brukt sukkerbiter for å skjøte på ledninger som har blitt kuttet og bare teipet dem med sølvteip :? :?
syns at den er ganske så grei til 48 000,- ettersom den startet på 60 000,-
hadde aldri i livet kjøpt den for 60k :wink:

Men jeg er fornøyd hittil , men kunne trengt mer effekt ..
jeg har kjørt ganske mye og MÅ i morgen bytte filter og olje ..
skal også finne meg noe voks og vaske \ vokse den skikkelig , samtidig må jeg få vekk riper og skallking og fjerne de overfalterustene som er på den NU , før vinteren.
alt i alt i ettertanke , er disse bilene HØYT prisa i forhold til andre biler i nesten samme klasse..

#16243  av MRQuoc

Bilde
sånn så dem ut .. ene værre enn den andre

#16245  av Mr2 Mk2

hehe så ikke sunt ut det der...

Når det gjelder bilen så tror jeg nok ikke jeg hadde betalt 48.000 for den,for all del den var jo fin og kul men det var noen småting...
Eks."leppen" fremme som var løs takket være kjære politi..
Så noe lakkskade på/ved døren...
Også dette jalla tullet med lakken han hadde gått amokk med :roll:

(hehe ringte en kar akkurat i dette øyeblikk som hadde en mr2..borret opp MAKS :? )