TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SPL-prosjekt, nær 150dB-grensa!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#162152  av sindrejl

Techpoint skrev:
sindrejl skrev: det som er litt morro her da.. er jo at en del folk påstår her at det viktigste for et merke er tydeligvis å inneha dB-rekorder.. men pioneer (unnskyld) SUGER seriøst ille på vanlige subber.. ellers må man opp i de SKIKKELIG dyre spl subbene som er såklart vanvittig bra.
Her er jo alt relativt da, alle merker har billige subber og dyre subber.
Nå vil ikke jeg si at en sub til 1500kr er dyrt, som i tillegg spiller bedre enn folk flest trenger å ha.. Som f.eks 3004SPL eller tidligere 121spl og 101spl.
bortsett fra pioneer.. dem har rævva subber og dem har meget bra subber.. som KOSTER og krever vanvittige dyre forsterkere :P Mens en del merker har subber i grei prisklasse som gir svært mye mer for pengene enn pioneer iallefall (har erfaring med dem selv serru)

#162174  av teknikeren

Herr Knutsen skrev:Heisann!

Jeg ser mange har diskutert aktivt og følelsesladd her, og det gleder meg.

Nå har jeg imidlertid kommet inn i en periode der bilen trenger litt first aid, så det tekniske får komme før moro :/

Men NÅR den tid kommer at jeg skal satse dB-drag igjen (er jo lenge til 2006-sesongen starter), skal jeg kjøpe noe billig dritt på gøy, og vise at man kan spille MINST like høyt (merk: HØYT, ikke pent) som merker med "erfaring" likevel. Å kjøpe noe "alle" har meninger om for å få status blant de som ikke har peiling eller erfaring står tross alt ikke øverst på min "to do"-liste. I den siste tiden har jeg da også plukket opp en rekke eksempler på... ræva arbeid hva installasjon og effektivitet angår (i større eller mindre grad) hos VELDIG mange, selv de som påstår de er halvguder (ikke for å tråkke på gudestatusen til dem det gjelder, altså) :P

For øvrig VET jeg at DD er kongene i dB-drag, men syns det koster mer enn det smaker. Kan hende jeg heller dit likevel, altså :P

I utgangspunktet ønsket jeg meg med å starte denne diskusjonen erfaringer og konstruktiv informasjon fra andre - noe jeg FIKK av bl.a. GT4CS - og ikke noe selgerpjatt som er uinteressant for mitt vedkommende :P

Jeg gleder meg til de(n) mindre hyggelige kommentaren(e) jeg måtte få for dette. Hehe.

Takk til alle som kom med nyttige innspill, og en særdeles stor takk til alle som kommer med unyttige utrop, da dere gjør dagen festligere for alle :) Syns det er litt av gleden med dette forumet; alle kan si sin mening, og så kan le litt ekstra når forståsegpåere kommer med sine! :)

Tjohei og hoppsannsa! :P
Hei.

Blitt noe anlegg? og i så fall hva gikk du for?

#162175  av teknikeren

Herr Knutsen skrev:Heisann!

Jeg ser mange har diskutert aktivt og følelsesladd her, og det gleder meg.

Nå har jeg imidlertid kommet inn i en periode der bilen trenger litt first aid, så det tekniske får komme før moro :/

Men NÅR den tid kommer at jeg skal satse dB-drag igjen (er jo lenge til 2006-sesongen starter), skal jeg kjøpe noe billig dritt på gøy, og vise at man kan spille MINST like høyt (merk: HØYT, ikke pent) som merker med "erfaring" likevel. Å kjøpe noe "alle" har meninger om for å få status blant de som ikke har peiling eller erfaring står tross alt ikke øverst på min "to do"-liste. I den siste tiden har jeg da også plukket opp en rekke eksempler på... ræva arbeid hva installasjon og effektivitet angår (i større eller mindre grad) hos VELDIG mange, selv de som påstår de er halvguder (ikke for å tråkke på gudestatusen til dem det gjelder, altså) :P

For øvrig VET jeg at DD er kongene i dB-drag, men syns det koster mer enn det smaker. Kan hende jeg heller dit likevel, altså :P

I utgangspunktet ønsket jeg meg med å starte denne diskusjonen erfaringer og konstruktiv informasjon fra andre - noe jeg FIKK av bl.a. GT4CS - og ikke noe selgerpjatt som er uinteressant for mitt vedkommende :P

Jeg gleder meg til de(n) mindre hyggelige kommentaren(e) jeg måtte få for dette. Hehe.

Takk til alle som kom med nyttige innspill, og en særdeles stor takk til alle som kommer med unyttige utrop, da dere gjør dagen festligere for alle :) Syns det er litt av gleden med dette forumet; alle kan si sin mening, og så kan le litt ekstra når forståsegpåere kommer med sine! :)

Tjohei og hoppsannsa! :P
Hei.

Blitt noe anlegg? og i så fall hva gikk du for?

#162191  av Techpoint

nlight skrev:101spl imponerte stort synes nå jeg. Sålenge den levde da. 8)
Må si meg enig der og det er ikke noen dyr sub spør du meg... :D

#162273  av SMT

i bilstereobilen jeg bygde for et par år siden. en volvo745. klarte jeg 146,3db med 3stk. 12" jbl gti subber. får å få nokk støm til batteriene brukte jeg en dynamo fra en mb 360 (liten lastebil. 165A.)

og 2stk. mds fanatic digital 1500 forsterkere og 3stk. 1,5farad kondensatorer. jeg og en kompis i en bmw 325 e30 konkurerte om størs anlegg. heldigvis for meg slo jeg han med 1,4db.

men bilen er solgt og anlegget er solg. har bare en forsterker i gjenn. savner den litt.

ps: jeg lyd isolerte bilen bra mye exstra. og forde hørtes det god uttfor bilen..

han selgeren i tromsø som sa at GZ leverte over 200000w var ikke det han sa. han sa at den tåler 4500wrms.

jeg var og så på en spilte en bmw 850 rammeskjeiv under en basstest.

slo bakskjermene og bakluka sunn og bakstellet han flytta casteren på h/s bak med over 1cm negativ. og v/s bak flytta den camberen med 0,4grader positiv. det var noe helt synnsykt så dypt den basse kan spille. (den heter plotonium 15" den veide ca50kg synest jeg og huske ) den er det råeste jeg har sett. men skulle jeg velget en subb i dag ville jeg gått for pioneer sin 12" som veier 36kg.

#162309  av Techpoint

SMT skrev:i bilstereobilen jeg bygde for et par år siden. en volvo745. klarte jeg 146,3db med 3stk. 12" jbl gti subber. får å få nokk støm til batteriene brukte jeg en dynamo fra en mb 360 (liten lastebil. 165A.)
----------------
men skulle jeg velget en subb i dag ville jeg gått for pioneer sin 12" som veier 36kg.
146,3dB ekke gæli :D

Sitter selv her med den pioneer subben du tenker på :wink: (skal puttes inni en liten panda 8)

#162335  av SMT

den pioneer subben du har som skal inn i en panda? det kommer til og bli selvmord for den stakkars pandaen :wink:

det blir i vertfall mye lyd :D

#162352  av Techpoint

SMT skrev:den pioneer subben du har som skal inn i en panda? det kommer til og bli selvmord for den stakkars pandaen :wink:

det blir i vertfall mye lyd :D
Med døra oppe og 2 stk 101SPL 10" subber fra pioneer og en liten 1000 watts forsterker fra SPL dynamics så ble man rett og slett dårlig (kvalm) når man stod på utsiden..

Nå skal jeg ha den 12" og to av de største forsterkerene til pioneer, regner med at jeg ikke skal sitte inni bilen hvertfall :P