TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mulig kjøp av MR2 mk2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #162494  av Corolla GT

Litt "ny" info...

Var å prøvde bilen i forrige uke, og syntes den oppførte seg greit, bortsett fra at den dro litt til den ene sia. Muligens pga 215"40"-17" hjul.
Men syntes det var mer at den dro til sia , enn at det var sporing.

Da har bilen vært på Eu kontroll og følgende feil er funnet...

- Knekt bolt mellom eksosmanifoild og flens

- Bremseklosser foran

- Justere håndbrekk. ( Er det ikke selvjusterende håndbrekk på disse bilene her. ? )

- Ekstralys. venstre side, glass defekt.

- Ekstralys, høyre side, pære gåen.

Men tilbake til håndbrekket, visst det er selvjusterende håndbrekk, er det da caliperene bak som trenger en overhalling ?

De hadde ingen anm. på hverken eksos eller lykter rundt om.
Hva syntes dere ?

Er jo greie feil, bortsett fra det med brekke bak. ( Blir vel fort 2-3000 kr for overhalling av calippere bak ... ? )

#162496  av adrian

synes det er rart at bilen var så billig! man må jo lure på om det er mere bak dette. jeg klarte jo å kjøpe en bil med problemer med det elektriske. sliter enda med det og har sikkert brukt 5000 på det. betalte 85.000 for min gått like langt. hvis det er mye små fiks så blir det fort 10.000 og da er det nesten like greit å kjøpe en bil som er 10.000 kr dyrere og ingen feil på og den er sikkert litt penere! jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en annen mr2 som kostet 15.000 i etter tid. 15.000 der og da høres litt dyrt ut, men tenk no på hvor lang tid man vil bruke på å skifte små ting og hvor mye ekstra det vil koste i deler. et lite tips! prøv bilen før du kjøper. noe jeg ikke hadde tid til

#162497  av Corolla GT

Har prøvd bilen og den virker som sagt ok.
Bilen er pen innvendig bortsett fra girkula+belg.
Utvendig er den grei, trenger en lakkrens....

Men visst noen vet om noe med håndbrekket, rop ut...

Litt av grunnen til prisen er at det er en inkassobil.
En som hadde tatt opp lån til bilen i farens navn, så ble det problemer der...

#162506  av BrennaRacing

angående brekket så fikk jeg samme beskjed når bilen min var på eu-kontroll....Hadde den inne hos Toyota, å de byttet begge calipperene bak....tror ikke de strammet brekket...

Koster litt å overhale calippere ja, men det koster enda mer å bytte dem...Å det er ikke alltid det er mulig å overhale dem...

Men hvis det ikke er no mer feil enn det så virker jo dette som et bra kjøp det....

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg fått skjekket motoren NØYE....Når motoren bruker olje, det er da det koster penger :D

#162515  av Corolla GT

Da må disse mest sannsynligvis også overhalles.

Ang. motor er det vanskerlig å si, men jeg sjekket etter lekkasjer, olja var det ikke lenge siden var byttet, og når jeg dro på med den røyk det verken blått eller svart..

Men som han som godkjennte bilen sa til selger var at denne bilen var tigth og fin...

Vanskelig det her....

#162519  av BrennaRacing

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjørt bilen ned til naf å bedt dem tatt en grundig gjennomgang av motoren, å skjekke etter oljeforbruk....

For å være litt mistenksom så kan det jo være en grunn til at de byttet olje på bilen rett før du skulle de på den :?

Var ikke klar over at så mange mr2er brukte mye olje når jeg kjøpte min, men jeg gjorde som deg, å ga på for å se om det røyk no særlig...Å det gjorde det egentlig ikke...Er litt vanskelig å se når man sitter i bilen egentlig....

#162537  av Corolla GT

Sant det.
En Naf test koster vel litt, men er verdt pengene om det er noe skulle vise seg å være noe galt med motoren.

Oljen er nok byttet av forrige eier , iom. at de ikke gjør noe med bilene, pga. at det er et firma som driver med inkassobiler..

#162538  av Dalan

Når jeg skulle kjøpe bilen min så var den på EU-kontroll like før jeg prøvekjørte den. Da fikk den feil pga. feil på håndbrekket.
Da byttet de bare klossene bak så gikk den fint gjennom.
Så sjekk om du virkelig må overhale/bytte kalippere :)

#162542  av BrennaRacing

Corolla GT skrev:Sant det.
En Naf test koster vel litt, men er verdt pengene om det er noe skulle vise seg å være noe galt med motoren.

Oljen er nok byttet av forrige eier , iom. at de ikke gjør noe med bilene, pga. at det er et firma som driver med inkassobiler..
En Naf-test koster 500 spenn...Mulig det koster litt mer å få skjekket motoren ordentlig, det veit jeg ikke...Jeg syns du burde ta en naf test, så ber du Naf undersøke om du må overhale calipperene eller bare bytte klosser (som Dalan sier her)

Hvis de kommer frem til at motoren er fin å du bare må bytte klosser, så syns jeg dette er et veldig bra kjøp...Bare du får byttet ut blinklys å litt sånne småting så blir bilen veldig pen :D

#162573  av Fredrik

Corolla GT skrev: Ang. motor er det vanskerlig å si, men jeg sjekket etter lekkasjer, olja var det ikke lenge siden var byttet, og når jeg dro på med den røyk det verken blått eller svart..
Det er ett lite mysterium på dissa bilene.. Selvom de bruker mye olje, så ser man det ikke på eksosen..
Har vært diskutert veldig mye her på forumet.. Anbefaler deg å søke litt..

#162614  av GT4 CS

Du kan jo ta en avgass test, da vil de finne ut en god del.

#162641  av BrennaRacing

Jupp, en avgasstest er lurt...Er ikke alltid de gjør det på eu-godkjenning...På min gjorde de ikke det fordi de hadde ikke utstyr til å måle avgasser på biler med 2 enderør...Fikk bare høre: Det er en Toyota, så jeg regner med at det er i orden :D

#162643  av Corolla GT

Da har jeg Eu lappen her:

2: Parkbrems, for lang vandring
2: bremsebelegg for tynne foran
1: Ekstra hjelpelys - def. glass
1: Ekstra hjelpelys - def. pære
2: Eksosanlegg defekt. ( Selger sa til meg at det kun var en bolt som var av mellom manifoild og "downpipe") Men får man deffekt eksos pga. det ?
2 : Ikke målt pga. 6.9

altså avgass er ikke målt pga. eksosanlegget, så da får jeg ikke lest av noe avgasstest.

Egil A.

#162647  av CelicaTurbo

er det kun for lang vandring på håndbrekket så er det vel bare å stramme vaieren, men er usikker på hvordan dette gjøres på MR2, mulig du må under bilen, eller mulig at du må ta av senterdekselet mellom setene. Bremsebelegg fremme er vel bare å bytte klosser, og en lykt som bør byttes.. Litt snodig at de har valgt å sette 2'er feil på avgass når de ikke har klart å måle denne, det er litt urimelig å kreve at eier må betale for etterkontroll pga at denne teststasjonen ikke hadde dugendes utstyr?