TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbokalkulator

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #161286  av tojo
 
Et kjekt å ha verktøy(Have fun :D ):
http://not2fast.wryday.com/turbo/glossa ... tyCycle=85

 #161461  av tojo
 
nlight skrev:Finnes det noe kalkulator som finner sånn ca ut hvor mye ekstra hk man får ved å skru opp trykket?
Fins endel info på http://www.gikturbo.no :wink:

 #162280  av møkkamann
 
nlight skrev:Finnes det noe kalkulator som finner sånn ca ut hvor mye ekstra hk man får ved å skru opp trykket?
er vel en ganske enkel teori på dette?
Feks:
Man har 100 hk i en motor org, dersom man overlader en 1 bar vil effekten øke med 100%, 0,7 bar 70% osv.

Dette her jeg lest, ikke prøvd. :wink:

 #162548  av Erik-Gt-4
 
Den teorien kan du pakke sammen og kaste!

 #162615  av GT4 CS
 
Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.

 #162752  av møkkamann
 
Jeg har funnet at den gir en meget god pekepinn på hva man kan forvente. Klart det er mye annet enn trykk som spiller inn. :lol:

Feks en bil har 170 turbo hester på 0.7 bar (170%) skrur man opp til 1 bar (200%) har man :

170/170 x 200= 200hk

Klart den ikke er dønn nøyaktig! :wink:
Man kan selvsagt ha: større turbo, større ic, mindre baktrykk i eksos, mager eller rik blanding, feil tenning, for varm luft osv... Men på en orginal bil som man bare skrur opp trykket kan denne fint brukes synes jeg.Kommer ikke til å pakke den og kaste den jeg! :lol:

 #162756  av møkkamann
 
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:

 #162797  av sindrejl
 
møkkamann skrev:
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:
jøss stemmer fantastisk bra.. merkelig måte å kalkulere ut, men ble relativt korrekt faktisk :D

 #162882  av møkkamann
 
sindrejl skrev:
møkkamann skrev:
GT4 CS skrev:Finnes nokk ingen enkel formel på slikt, kommer helt ann på motortype,tenning,turbo osv.
På en ct26 turbo i en 3sgte vil effekten øke med ca 25hk om du skrur opp ladetrykket fra 0,8 til 1bar uten og gjøre noe mer. Ifølge fensport da, vet ikke jeg om det stemmer.
Aner ikke hva den bilen har orginalt:

25hk/20 x180 = 225 hk orginalt? 250 hk på en bar? Stemmer dette noelunde? :oops:
jøss stemmer fantastisk bra.. merkelig måte å kalkulere ut, men ble relativt korrekt faktisk :D
8) 8)