TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Feilkode

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #164107  av Foe

Hallays.

har hatt litt småtrøbbel med Herr 2 en stund nå, og siden bilen stading av uten størm ble feilkoden alltid sletta før jeg fikk lest den av.
Klarte til slutt å få lurt den fra bilen, og kom fra til at det var kode nr.34

Når jeg kjører den så er det som om den skifter mellom å få bra og dårlig. (mest dårlig). Av og til blir den helt Lada og motorlampa kommer på hver gang jeg tråkker litt hardere på gassen.

Hva er Din mening?

Bilen er en 93mod turbo us-spec.
Vedlegg
Hva tror dere?
Hva tror dere?
Manual_0346_0001.jpg (53.45 kiB) Vist 347 ganger

#164111  av CelicaTurbo

34 er overtrykk, dvs at du får fuelcut pga for høyt turbotrykk. Har du montert trykkmåler i bilen slik at du kan se hva trykket egentlig er på det høyeste? Vær oppmerksom på at etter første gangen du opplever fuelcut på en kjøretur (hoved-slengt-mot-frontruten opplevelse pga motorkutt) så vil dette skje hver eneste gang du gir nok gass til at turboen knapt begynner å jobbe. Dette nullstiller du ved å stoppe motoren og starte den igjen, men det holder så klart bare til du får overtrykk igjen.

Om du ikke har trykkmåler er det et must om du opererer med høyere turbotrykk enn standard.

#164115  av cs2451

Juster ned trykket litt. Og når du får fuel cut reset med å skru av og på tenninga.

#164119  av Foe

Hm,. Har ikke gjort noe med bilen, så den skulle være helt standard.
Men når jeg ser på orginalmåleren, så går den unaturlig langt når jeg booster. Motoren har enda ikke stanset, bare går vanvittig dårlig.

#164123  av Master

Du får fuel cut.

Det er en av de beskyttende midlene Toyota putta i denne motoren da de designa den.

DVS at du lader for mye! Originalt får du fuelcut på ca 12 psi. Det som skjer er at motorstyringen kutter all tilførsel av bensin til motoren for å være sikker på at du ikke ødelegger den. Og når du først har fått fuelcut må du stoppe og starte motoren før du kan kjøre noe som helst trykk igjen.

Mest sannsynlig har du en ettermontert boostcontroller av denne typen: http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... ucts_id=62

Den skal i såfall være kobla bl.a direkte inn på kompressorsiden på turboen din. Hvis ikke så kan det hende du får fuelcut pga det kalde været! Kald luft er mer kompakt enn varm luft som kan føre til fuel cut. Evt kan du få fuelcut hvis du har oppgradert eksos.

Dersom du har en ettermontert boostcontroller av noe slag så anbefaler jeg deg stille tilbake trykket noen hakk. Slik at du ikke får fuel cut mer. Dersom du ønsker å kjøre mer boost må du skaffe deg en Fuel Cut Defender (FCD) som denne: http://cgi.ebay.com/Adjustable-FCD-3SGT ... dZViewItem
Denne lar deg øke punktet for når fuelcut slår inn.
Evt gjøre som meg: koble ut slangen som går til Turbo Pressure Sensor Assy eller noe slikt i motorrommet og blokkere begge ender (se vedlagt bilde) Da vil ikke motorstyringen din aktivere fuel cut uansett ladetrykk! Men da kan det jo være lurt å ha en god turbotrykksmåler som viser deg i antall psi/bar hva du FAKTISK lader med. Den originale "vits-turbotrykksmåleren" vil da slutte å fungere.
Vedlegg
engine01.jpg
engine01.jpg (333.3 kiB) Vist 83 ganger

#164395  av Foe

Takk,. Skal få kjøpt meg ordentlig trykk måler