TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Plages med dynamostøy i MR2 -91

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #164480  av Etelleran

Slik ligger det ann: Har montert 6,5" tommers i dørene. Riktignok uten å legge sånne passformringer rundt høytalerne slik jeg så Chris gjøre da han stappa inn i sin. Har det noen betydning?

Har lagt alt lednings nett gjennom hullet i torpedo veggen ved passasjer siden. Jeg la signalkabler å høytalerkabler gjennom der pga jeg fant ikke flere hull... Hvor kan jeg finne flere hull? ;)

Begge forsterkerne ligger skrudd i en plate oppå der stephjulet var skrudd fast før.

Strøm messig så er +- koblet rett på batteriet, da jeg håpet jeg skulle slippe dynamostøy.

Men det som er.. Når jeg setter inn en plate, så hører jeg i form av støy at platen snurrer over høytalerne å skifter sang etc.. hører sånn "zzzziiipp" Kan dette også være pga at alle kablene ligger gjennom sammehull å de forstyrrer hverandre?

Får jeg vekk støyen om jeg legger signal å høytaler kablene i separate hull?

Specs:

Spiller: Rockford Fosgate

Sub(er): 2x JBL 12"

Høytalere: 2x 6,5" med diskant (husker ikke merket, lurer på om de og var JBL)

Forsterkere: en 4x300w å en 2x600w (JBL begge2)

Tror jeg har forklart det meste. Beklager så lang post, men håpet jeg skulle få mest mulig info ut. Hvis jeg trenger støyfilter boks eller hva det heter. Noen som har peiling på hva jeg skal kjøpe? Jeg er helt grønn på anlegg etc. Så ikke forvent altfor mye :)

#164544  av lexusmann

Du er sikkert bedre på bilstereo enn jeg, og du har sikkert tenkt på dette også, men har du sjekka jordinga?? Må være skikkelig + at den må være så kort som mulig...

#164613  av Etelleran

Jeg har rett å slett ikke peiling på bil stereo :)

Men jeg har koblet pluss og minus rett på batteriet. Er ikke det godt nok? Vet ikke? Hvordan kan jeg få bedre jording?

Chris eller Alpher vet kanskje noe om dette? :)

#164623  av @lpher

Det høres ut for meg som om du har brente linjeutganger på spilleren dessverre :cry:

Meeeeeeeeeen....jeg kan selvfølgelig ikke stille en 100% korrekt diagnose bare på grunnlag av denne posten :wink: Men...i og med at du har koblet pluss og minus korrekt...ikke noe "teip og binders" løsning på jordinga med andre ord :) ...så er jeg litt nysgjerrig på i hvilken bil denne spilleren har stått i før? :)

Brente linjeutganger har jeg preach'a om plenty ganger tidligere...men det skjer ihvertfall...når en forsterker...gjerne av den kraftige sorten...ikke får nok strøm..eller mere vanlig...ikke god nok jord...da vil den forsøke å lete jord andre steder....som fks. om chassiet til forsterkeren er skrudd rett i godset på bilen (BIG no-no :)) eller....MYE mer vanlig...at jordingspunktet rett og slett er for dårlig :cry: (Ser dessverre alt for mange annlegg...nesten daglig!...som har farlig dårlig jording :cry: ) Forsterkeren vil da søke jord i signalkablene...som går rett i spiller...og "stjeler" jord dær (for å si det litt banalt :)) Det er nettopp dette som er No. 1 headunit-killer i dag... :wink:

#164813  av Etelleran

@lpher skrev:Det høres ut for meg som om du har brente linjeutganger ...så er jeg litt nysgjerrig på i hvilken bil denne spilleren har stått i før? :)
Subaru Impreza WRX 2001
@lpher skrev:..som fks. om chassiet til forsterkeren er skrudd rett i godset på bilen
begge forsterkerne er skrudd fast i en sånn "kassebyggerplate" husker ikke hva materialet het :) Så de skal sånn egentlig ikke ha kontakt med Chassiset

@lpher skrev:eller....MYE mer vanlig...at jordingspunktet rett og slett er for dårlig
Tenker du på at f.eks. batteriet mitt kan være for dårlig? Det er trolig det orginale batteriet fra 1991 som står i ;)

@lpher skrev:orsterkeren vil da søke jord i signalkablene...som går rett i spiller...og "stjeler" jord dær (for å si det litt banalt :)) Det er nettopp dette som er No. 1 headunit-killer i dag...
Hvis jeg prøver en annen spiller å får samme utslaget, kan det utelukkes med brente utganger eller vil bare neste spiller få brente utganger også? Du skjønner jeg mener å huske det var samme symptomene på gammel spillern. (etter at jeg kobla inn anlegget) Men kan skru den inn igjen for å sjekke..

Rare er egentlig at jeg faktisk ikke hørte noe støy før jeg koblet til subbene. En kamerat av meg drev å "tunet" den subforsterkern inn, jeg har jo ikke greie på sånt ;)

For jeg fikk ikke noe lyd i subbene før vi skrudde litt på forsterkern. Men gudene vet om det har noe med alt å gjøre? :)

Evig takknemelig for svar Alf :)

#164873  av dalheim

jeg kommer hjem til helgen, da kan vi se litt på det, har en spiller liggende som vi kan prøve.

#164874  av Tor

Mistenker for dårli jord på forsterkeren din Christian eller at den kveila med kabler du har fremme han være en årsak, men jeg stikker en tur bortom deg og titter litt en dag :)

#164970  av @lpher

Etelleran skrev:
@lpher skrev:Det høres ut for meg som om du har brente linjeutganger ...så er jeg litt nysgjerrig på i hvilken bil denne spilleren har stått i før? :)
Subaru Impreza WRX 2001
@lpher skrev:..som fks. om chassiet til forsterkeren er skrudd rett i godset på bilen
begge forsterkerne er skrudd fast i en sånn "kassebyggerplate" husker ikke hva materialet het :) Så de skal sånn egentlig ikke ha kontakt med Chassiset

@lpher skrev:eller....MYE mer vanlig...at jordingspunktet rett og slett er for dårlig
Tenker du på at f.eks. batteriet mitt kan være for dårlig? Det er trolig det orginale batteriet fra 1991 som står i ;)

@lpher skrev:orsterkeren vil da søke jord i signalkablene...som går rett i spiller...og "stjeler" jord dær (for å si det litt banalt :)) Det er nettopp dette som er No. 1 headunit-killer i dag...
Hvis jeg prøver en annen spiller å får samme utslaget, kan det utelukkes med brente utganger eller vil bare neste spiller få brente utganger også? Du skjønner jeg mener å huske det var samme symptomene på gammel spillern. (etter at jeg kobla inn anlegget) Men kan skru den inn igjen for å sjekke..

Rare er egentlig at jeg faktisk ikke hørte noe støy før jeg koblet til subbene. En kamerat av meg drev å "tunet" den subforsterkern inn, jeg har jo ikke greie på sånt ;)

For jeg fikk ikke noe lyd i subbene før vi skrudde litt på forsterkern. Men gudene vet om det har noe med alt å gjøre? :)

Evig takknemelig for svar Alf :)
Skaden skjedde nok i den forrige bilen spillern sto i :wink: ...og det er vanlig at en slik skade skjer først når man kobler opp noe som krever PLENTY med strøm..som fks en sub :D

#164993  av dalheim

@lpher skrev:Skaden skjedde nok i den forrige bilen spillern sto i :wink: ...og det er vanlig at en slik skade skjer først når man kobler opp noe som krever PLENTY med strøm..som fks en sub :D

hehe, jeg som hadde spilleren før, men byttet den i en dyrere alpine, og da funket den. men spilleren har vel funket godt inntil nylig ete?

#165022  av @lpher

LOL :D Uten å se på spillern sjøl...så blir dette selvfølgelig kun antagelser fra min side :) Men...de symptomene som beskrives peker alle i retning av brente linjeutganger..som skyldes for dårlig jordet forsterker :) Når og hvor...og evt. hvordan dette har skjedd...vet ikke jeg :wink:

Uansett...om jeg har rett...så er dette fixbart :)

#165153  av Etelleran

dalheim skrev:
@lpher skrev:Skaden skjedde nok i den forrige bilen spillern sto i :wink: ...og det er vanlig at en slik skade skjer først når man kobler opp noe som krever PLENTY med strøm..som fks en sub :D

hehe, jeg som hadde spilleren før, men byttet den i en dyrere alpine, og da funket den. men spilleren har vel funket godt inntil nylig ete?

Har hatt dynamostøy etc helt siden alt ble koblet opp. Så det var der fra børjan.. :s

#165155  av Etelleran

@lpher skrev:LOL :D Uten å se på spillern sjøl...så blir dette selvfølgelig kun antagelser fra min side :) Men...de symptomene som beskrives peker alle i retning av brente linjeutganger..som skyldes for dårlig jordet forsterker :) Når og hvor...og evt. hvordan dette har skjedd...vet ikke jeg :wink:

Uansett...om jeg har rett...så er dette fixbart :)

Hvordan fixer jeg det ? :roll: :wink:

#165185  av @lpher

Etelleran skrev:
Hvordan fixer jeg det ? :roll: :wink:
Hør med ett lokalt serviceverksted du :)

#165194  av Etelleran

Oki, takk for svar. Hadde den inne her i tromsø en gang før, men de hadde ikke peiling på Rockford fosgate så de sendte den til oslo for testing siden jeg ikke fikk lyd ut av saken, da funket den som bare det.. Hehe.. snåle greier. Men takk for all hjelp skal rote litt rundt å se. Hvis ikke så må jeg vel kjøre til Trondheim :wink:

#165229  av @lpher

Etelleran skrev: Oki, takk for svar. Hadde den inne her i tromsø en gang før, men de hadde ikke peiling på Rockford fosgate så de sendte den til oslo for testing siden jeg ikke fikk lyd ut av saken, da funket den som bare det.. Hehe.. snåle greier.
Den infon dær forandrer jo saken litt da :D Da er jo sjangsene for at det er noe i bilen din store! :)
Etelleran skrev: Men takk for all hjelp skal rote litt rundt å se. Hvis ikke så må jeg vel kjøre til Trondheim :wink:
Om du sendte spilleren hit til oss for testing..så er nok sannsynligheten stor for at vi heller ikke finner feil på den :wink: Men...skulle du tilfeldigvis være i nærheten så kan jeg selvfølgelgi ta en titt på det :)