TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dyser til MKIV?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #162806  av tommis

Jeg kunne tenke meg å lært litt mer om dyser og bensinsystem!

PÃ¥ min jdm MKIV er det 440 dyser. Hvor mye hk og turbotrykk holder de til?

Jeg bytter nå turboer fra jdm til euro-turboer i min bil. Burde jeg også bytte dysene da?
Og passer euro-spec 550 dysene rett ned i jdm`en?
Skal kjøre full bpu, dvs rundt 400-440hk.

Har fått et bra tilbud på 650 dyser som passer rett ned i jdm Supra "without the need of resistor pack and re-wireing"

Er det smart å kjøpe de dysene. Ikke bare for effekten sin skyld men også for at ikke motoren skal gå for magert?

Eller vil det være bortkastet penger?
 #162983  av TOYPARTS

tommis skrev:Jeg kunne tenke meg å lært litt mer om dyser og bensinsystem!

PÃ¥ min jdm MKIV er det 440 dyser. Hvor mye hk og turbotrykk holder de til?

Jeg bytter nå turboer fra jdm til euro-turboer i min bil. Burde jeg også bytte dysene da?
Og passer euro-spec 550 dysene rett ned i jdm`en?
Skal kjøre full bpu, dvs rundt 400-440hk.

Har fått et bra tilbud på 650 dyser som passer rett ned i jdm Supra "without the need of resistor pack and re-wireing"

Er det smart å kjøpe de dysene. Ikke bare for effekten sin skyld men også for at ikke motoren skal gå for magert?

Eller vil det være bortkastet penger?
Dette temaet har vært oppe en del ganger før, og jeg kan etter min erfaring si.

På 2jzgte, 3sgte, (nissan sr20det) er det side feed dyser, noe jeg persolnlig IKKE liker, grunnen er at dysen står nede i et eget kammer i fuelrailen, innvendig i selve fuelrailen er det ca 8mm innvendig diameter, men inn til "kammeret" som dysene står i er det kun ca 4mm, spør du meg er det bortkastet tid og penger og satse på side feed dyser ved trimming, grunnen er flødeproblemene som du har med sidefeed dysene, det som skjer er at du får mindre og mindre trykk jo lenger bak eller frem du kommer med bensinen, det som skjer er at du ender opp med å få lite bensin foran eller bak på motoren, alt etter hvor på railen bensinen kommer inn.

På et mer seriøst bensinsystem er det inn på begge sider av railen og ut på midten, og med ca 15-18mm innvendig diameter, det er noe med det mest seriøse du kan kjøpe for penger.

man kan si det på en annen måte, om du beholder original rail, og sier at du skal kjøre 700hk på en 650cc dyse er det ingen problem å få til, da den fløder til 130hk stk på 100% duty (dvs helt åpen) slik jeg ser det er det komplett umulig å få til på en slik rail, grunnen er at om man skal ta ut mye effekt er det kun store fuel linjer som gjelder (in 8mm) innvendig diameter, og da blir originalsystemet på de motorene som jeg nevnte over alt for dårlig, å ta ut 400-440hk på originalt system er ikke noe problem og det greier du også med originale dyser slik de du har på 440cc, 550 dysene passer rett i og hjelper litt, men å putte i 650cc, det er etter min mening bortkastede penger, det er ikke mulig å utnytte de dysene fullt ut med så lite hull inn til dysen, og hva skjer da med de 2 siste dysene? de får jo bare damp bort til seg de da.
Det eneste som skjer er at du kjøper deg til fant, at noen i england og usa har fått det til med slike dyser er helt ok, men du skal tenke på at det er kun 2 ting du ikke skal spare på når det gjelder trimming, og det er olje og bensin.

#163064  av tommis

Når det er fuelrailen som er det svakeste punktet i bensinsystemet på en MKIV. Hvorfor har Toyota satt 550 dyser på euro-spec`en da?

Hvis vi tenker på det som er mest skånsomt for en jdm motor med BPU og over 400hk.
Finnes det ingenting som er smart å gjøre med bensinsystemet på jdm uten å dra det heelt ut og kjøpe nytt fuel upgrade kit til 20 000,-

Kan det være smart og sett euro dyser i?
Hva med en Bensin demper bypass?

Alt for at jdm`en ikke skal gå for magert med BPU. :?

#163082  av TOYPARTS

tommis skrev:Når det er fuelrailen som er det svakeste punktet i bensinsystemet på en MKIV. Hvorfor har Toyota satt 550 dyser på euro-spec`en da?

Hvis vi tenker på det som er mest skånsomt for en jdm motor med BPU og over 400hk.
Finnes det ingenting som er smart å gjøre med bensinsystemet på jdm uten å dra det heelt ut og kjøpe nytt fuel upgrade kit til 20 000,-

Kan det være smart og sett euro dyser i?
Hva med en Bensin demper bypass?

Alt for at jdm`en ikke skal gå for magert med BPU. :?
Hvorfor det sitter 550cc i eurospecen vet jeg ikke, men det går igjen på de aller fleste biler, bensinsystemet er aldri produsert for å være i grensleland på noen biler, joda, man kan kjøre med 550cc og bpu, man skal ha en liten eller større singelturbo BØR det fjærnes, sidefeed dysene på mkiv er usansynlig dårlig det samme med railen, skal du ha det skikkelig er det kun topfeed som gjelder.

Bensindamper bypass spiller ingen rolle, innvendig diameter på det røret er uansett større enn inn til dysene

#163201  av NAGIK-RACING

det trenger ikke å bli så veldigt dyrt vis du handler fra de rette plassene.
her er en guid.
fuelrail 205$ ink.frakt.kjøpt på ebay

2xwalbropumper (341) 240$ ink.frakt.kjøpt på ebay

siemens decra 630cc high z 12ohm
fra http://www.racetronix.com 345$+frakt/moms

jeg kjøpte russell ankoblinger+1/2" bensinrør husker ikke hva jeg ga for dette men det var grisedyrt.

kjøper du rør/slanger koplinger på tess så sparer du glatt 2000kr

OBS OBS ikke kjøp bensintryks reg. på ebay de suger big time.
såfremt det ikke er et kjent merke eks. aem.aeromotoion.etc.

jeg skal kjøre dette oppsettet på min supra med 8x630cc på 3.5bars grunntrykk = 8x683cc kjører 2 dyser staget før gassjeld.
Vedlegg
supra fuelrail.jpg
supra fuelrail.jpg (6.04 kiB) Vist 2414 ganger

#163390  av tommis

2stk walbropumper? Er det vanlig, hvor mye holder de til?

Etter å ha hørt og lest litt rundt på forskjellige forum og nettsteder ser jeg at det er mange meninger om dette temaet. :roll:

Noen tar ut 550-600 rwhp på det orginale bensinsystemet bare med dyseoppgradering og ei walbropumpe . Andre mener at ved 500 rwhp starter du å gamble. Mens 450 rwhp annses som "trykt"

For min del i første omgang med euro-turboene så vurderer jeg å kjøpe euro 550 dyser og fuelrail ev en svenske for en samme pris jeg fikk tilbud om for 1. 650cc dyse.

Men da må jeg vite at de passer rett ned i jdm.? Noen som vet dette? Tenker da på høy/lav ohms motstand og slikt, det er ikke forskjeller der på jdm og euro??

#163404  av NAGIK-RACING

1 stk walbro pumpe 341 255L t. holer til 550hk men det kommer ann på hvilken bensintrykk du kjører. høyt bensintrykk tar rimelig effektivt livet av pumpens volum kapasitet ex. ved fek.5bars bensintrykk så leverer pumpen ca 180L t.

med programerbar sprut så kan du kompensere for trykkfall,og dermed tyne pumpen for mer men det er en dårlig,ustabil,farlig løsning

den tryggeste løsningen for deg er og få kjørt bredbånds lamda for og finne ut hvordan du ligger ann.
ev montere en closeband måler på std lamdasensoren.

jdm=høy ohm
euro=lav ohm
de passer ikke omhverandre uten at du bruker en resistor pakke

#163583  av tommis

NAGIK-RACING skrev: den tryggeste løsningen for deg er og få kjørt bredbånds lamda for og finne ut hvordan du ligger ann.
ev montere en closeband måler på std lamdasensoren.

jdm=høy ohm
euro=lav ohm
de passer ikke omhverandre uten at du bruker en resistor pakke
Nå begynner det å bli litt innviklet :?
Hvor får man kjørt en bredbånds lamda da?? Hva er det?

Euro har lav motstansdyser ja, det måtte jo være noe :x

Hva koster en resistor pakke da? Hvordan moterer man det?
Ser for meg at det er en motstant man legger på lederen til dysene, men det er sikkert noe helt annet :?:

#164811  av tommis

@lpher skrev:Fant denne step-by-step guiden for å montere Euro-550cc dyser på JDM motor :)

http://www.internetwork.org.uk/Injectors.htm

Tusen takk for den! :D

Supert at du fant denne da! Har surfet etter noe lignende selv men ikke vært særlig heldig.

Ser ut som en litt mere innvikklet opprasjon en det jeg egentlig fårestilte meg. Jeg trodde nesten det var bare å nappe de ut :lol: , men det var det ikke. Man må jo av med innsuget å alt :?

#165003  av NAGIK-RACING

vis du skal kjøre bpu så kan du jo kjøpe deg en justerbar bensintrykks reg. og heve grunntrykket litt ca 0.5bar så tar close loop seg av at den ikke går for fett på opptill 1/2 gass og opp til ca4000rpm og over disse parametrene så for du litt fetere blanding.

for std jdm dyser er IKKE for små til std jdm/euro turboer
og moderat laddetrykk(1.3bar eller under)