Henrik skrev:Helsyntetisk ødelegger pakningene på gamle motorer, noe som resulterer i høyt oljeforbruk å lekasjer
Selve syntetisk oljen ødelegger ikke pakningene, alderdom er den store synderen. Grunnen til at motoren kan bruke litt olje når du bytter til syntetisk etter å ha kjørt på mineralsk olje, er at mineralsk olje er nettopp tykkere, og smyger seg ikke ut av motoren så lett som en tynn syntetisk olje.
Men dersom du bruker en syntetisk olje som er tilsatt stoffer som gir tilbake liv i pakninger, så kan du uten problem bruke syntetisk olje! Men har du brukt mineralsk eller delsyntetisk, bør du ta en innvendig motorvask før du fyller syntetisk.
Tidligere har du ikke fått syntetisk olje tykkere enn 5W-30, men nå har altså Castrol kommet med en EDGE 10W-60 fullsyntetisk olje som er tykk, og derfor mer egnet litt eldre motorer, da spesielt siden den i tilegg er tilsatt stoffer for å blåse opp pakninger og er "magnetisk" (holder seg opp i systemet og smører fra første sekund)
Med andre ord, ikke bruk vanlig syntetisk olje på gamle motorer, bruk delsyntetisk, eller syntetiskoljer som er tilsatt stoffer for å blåse opp pakninger, slik som Castrol Edge serien eller Valvoline MaxLife 5W-40. Begge oljetypene er helt nye på markedet, og andre oljeleverandører kommer nok med lignende oljer etter hvert.