TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• overhaling av motor

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #164666  av cs2451

Som topic sier så har jeg mista en del kompresjon. Er nede på minimum nå. Og det ligger litt olje i sylinder nr 3. Lurer på om jeg har fått 'Firewalk' syndromet.
Skifta motor for 1 mnd siden. Og denne motoren var totalt strøken når det gjelder kompresjon. Må jo være noe som gjør at jeg begynner å få samme problemene igjen? Må jo være noe som sitter på selve bilen som styrer et eller annet på motoren som gjør dette. Begynner å bli drit lei nå.

Hadde tenkt å selge bilen nå. Men må nok vente en stund nå da. Må få fikset dette, og det kryr ikke akkurat av penger rundt en stakkars skolestudent.
Sist redigert av cs2451 den 09 mai 2006 00:17, redigert 1 gang totalt.

#165093  av 2fastgt4

når du blir ferdig med den motoren så bør du dra til feks FMS-tuningsspesialisten og få kontrolert tenning og bensin at han får nok skjøling osv.
det er faktisk ganske billig sammenlignet med ett ras :D

tror nemlig ikke toyota har bra nok utstyr for dette.

#165266  av cs2451

Ja burde vel kanskje ha gjort det. Men er jo ganske langt borte fra der jeg bor. Men får se hva som skjer. merka i dag at toppdekselet var veldig løst og fikk strammet skruene. Det er derifra oljen er kommet fra. Så det ligger ikke olje nede i syl 3 som jeg trodde. Er jo et godt tegn. Har kjøpt inn en motorrens som jeg skal prøve. Håper på positivt resultat :D Har og funnet ut at bilen min har gått alt alt for rikt. pluss at jeg skal sjekke tenning på den i løpet av uka. satser på at dette var bare en liten bagatell.

#165267  av sleeper

brukt samme dyser på begge motorene eller?
kan være at den ene av de fjusker litt?

men vil som 2fastgt4 anbefalle deg og ta en tur til noen som KAN dette med motor og få sjekket tenning bensin osv! blir veldig dyrt og bruke 10 motorer hvert år... :wink:

#165269  av cs2451

2 forskjellige motorer. ikke skrudd noe over. borsett i fra noe vakumgreier og turbo.

Motoren er ikke død enda. Men har begynt å miste kompresjon. Så er ikke så farlig enda. Men vil finne problemet før den raser.

Er jo langt å kjøre for å få sjekket dette. Kan være bergen bilelektronikk kan gjøre dette og. får høre med de.

10 motorer i året kan fort bli dyrt for en stusselig student :(

#165271  av sleeper

hvis bergen ikke er langt så kan du vel ta deg en tur til toyparts vel? han får sjekket det meste

#165272  av cs2451

ja det går sikkert an. får sende en pm.
1 time kjøring det.

#165513  av cs2451

tok motorerens på bilen i dag. pluss at jeg stramma til toppdekselet. Her det har lekkt ut olje og ned på pluggene. tok komptest og fikk et hyggelig resultat. :D Har vært ut å prøvd bilen i kveld og den går mye finere nå.

#165905  av cs2451

ja motorrensen holdt noen dager. Nå er motorras nr 2 et faktum. Kan det være bensinpumpa som ikke klarer å levere nok siden 2 motorer raser rett etter hverandre. hva annet kan det være. Tenning? kjøling har denne motoren hatt nok av fordi vifta til radiator har gått hele tiden.

Kommer til å ta vekk dumventil og kjøre bilen fint til den andre motoren er byttet stempel og topppakning på. begynner i morgen å demontere den andre motoren så får jeg se hva som må til for å få den topp igjen.

Hva som skjer med at alle har motorras for tiden? jeg 2, en kompis har akkurat fått sin i gang igjen. mange andre her på forumet og.

#165924  av sleeper

hvem av sylindrene er det som går da?

kan nok hende pumpa di er sliten og ikke orker og levere nok på 1kg ladetrykk.
bytt denne når du først er i gang!
men vil nok også anbefalle deg og justere alt riktig når du nfår den igang igjen! ( måle blandingsforhold med bredbåndslamda, justere tenning korrekt osv!)

har en liten missatnke om at mye av grunnen til at mange har rast motoren nå er fordi det er vinter og dermed så er det kald! (får høyere turbotrykk og motoren produserer mer hk! uten at noe annet er matchet for det!)

#165949  av cs2451

sleeper skrev:hvem av sylindrene er det som går da?

kan nok hende pumpa di er sliten og ikke orker og levere nok på 1kg ladetrykk.
bytt denne når du først er i gang!
men vil nok også anbefalle deg og justere alt riktig når du nfår den igang igjen! ( måle blandingsforhold med bredbåndslamda, justere tenning korrekt osv!)

har en liten missatnke om at mye av grunnen til at mange har rast motoren nå er fordi det er vinter og dermed så er det kald! (får høyere turbotrykk og motoren produserer mer hk! uten at noe annet er matchet for det!)
Denne gangen er det syl 3. Forrige motor var syl 4.
Ja skal få justert alt. Gidder ikke skru mer nå.
Men denne gangen går bilen veldig fint på tomgang og alt høres fint ut. men da motoren passerer 3500 omdr begynner den å nykke også kommer oljerøyken ut.

Det er jo kaldt hver vinter. Er jo litt merkelig da. men men.

#165993  av cs2451

har nå tatt av toppen på den andre motoren. Pakningen er like hel. blokka er helt strøken. Ser fremdelses merker etter honing. den er ikke oval(iallefall ikke oppe ved toppen). ventilene er like fine. Så da må det være stempelringene som er slappe. kanskje stempel er dårlig mellom stempelringene. men er jo ikke et merke i blokka. Blir til å sette på orginalpakning igjen tror jeg. sammenligna litt med 3. gen pakning nå og det er et par hull for lite i den. skal ta litt bilder nå.

#166109  av cs2451

ligger litt pakningsrester i blokka, men borte nå!
Nederste bilde er av sylinder nr 4 som bare hadde 3 bar i komp
Vedlegg
DSCF0253.JPG
DSCF0253.JPG (110.11 kiB) Vist 2134 ganger
DSCF0252.JPG
DSCF0252.JPG (533.85 kiB) Vist 2150 ganger

#168091  av cs2451

Da har jeg endelig klart å komme i gang med å begynne å overhale motoren.
Har fått ut stempelene nå, og det rare er at ingen av stempelene er noen skade på, stempelfjærene ser fine ut( skal måle de, evt kjøpe nye) så nå er spørsmålet hvor ligger feilen?
Kan det være toppen? ventiltettninger?

Komp på motoren:
Syl 1: 128psi
Syl 2: 110psi
Syl 3: 110psi
Syl 4: 60psi

Er jo ganske lave tall her!

#168094  av Biggen

Hvilken kammer bruker du Org? Og er de i orden?
Ventil fjærene. Kan noen av dem være slappe?
Ventil tetningene sitter de riktig? evt skadet?