TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kneppelyd ved nedbremsing

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #165157  av MacBain

Etter at jeg la om til sommerdekka har jeg merket en ganske tydelig kneppelyd når jeg bremser.
På eu kontrollen anmerket de at den nedre bærearmen og nedre bærekulen burde byttes etterhvert.
Tror dere det er slark i bærearmen som forårsaker lyden?
Hvordan kan selv sjekke om denne bør byttes ut?

Jeg la også merke til att den ytterste drivakselmansjetten hadde ett lite hull helt ytterst, altså ikke der den bøyes.
Bytta den i fjor, så det er litt irriterrende at det har gått hull på den igjen :(.
Kan det være endeledde som har gått p.g.a dette?

En annen ting, jeg kjører på 245/35-17 dekk, tror dere dette belaster forstillinga ekstra mye?

Ble mange spørsmål på en gang dette her :D

#165314  av 2fastgt4

"normalt" sett så er det drivknuter/endeledd som er dårlig når det "knepper". den kula du nevnte bør skiftes før han løsner,kan bli meget stygt hvis du ikke gjør det.

og hvorfor bruker du 245/35-17?
fått dem billig?

tuller litt her men seriøst jo større og bredere dekker du har jo tyngre får hele bilen det,mere slitasje på hele drivlinja og oppheng foringer ja alt egentelig.

hva slags innpress er det på de felgene?

hvor breie er de?bør jo være minimum 8,5"

sier ikke dette får å være snerpete men jeg har vært borti en del folk med for breie dekk i forhold til felg.

hvis du har 7"eller7,5" breie felger så får du ikke utnytta potensialet i dekket når det kommer til bredden.

den bilen vil også føles bedre på veien med feks
225/40-17 muligens 45 profil er litt usikker på dimensjonene på den bilen
har bare hatt 1,8 gti97`og st185 selv.
dette er vel 2 literen og jeg går dumnt nokk ut ifra at den har større hjul en 1,8literen :D
by the way med den dekkstørelsen som står over så ville jeg valgt en felgstørelse på 17"/8" eller17"/7,5" og innpress er viktig for sporing og slitasje på lagre/nav også videre :D

ps på min gt4 st185 så har jeg kjørt med 17"/8 med 235/40-17
også 225/45-16 på bane og vei og dette sitter.

på 97celica1,8gti brukte jeg 215/40-17 og det satt .Ikke mange hk til å rive løs med heller da :D

#165363  av MacBain

Vet ikke hva slags innpress det er på felgene, men når jeg kjøpte nye dekk hos shariffs i fjor så sa dem at jeg ikke kunne ha på smalere dekk enn 245, jeg ville helst hatt 225. Jeg hadde dessverre ikke råd til både nye felger og dekk :(.

#165524  av Speeder

Da må jo disse felgene være over 9" breie de da...