TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3SGE og ventiler

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #16424  av memo

ventiltetningene mine begynner å bli dårlige, og må skiftes i nærmere fremtid...forhørte meg hos Toyota Nordvik Mo i Rana, og...ehem...de skal ha 15.000 spenn for det...det inkl. overhaling av topp etc...

De påstår at de må ha alt ut under panseret, mens jeg har hørt at det
er mulig å bruke trykkluft til å "løfte" ventilene, og deretter skifte dem uten store problemer...

jeg er ikke noen ekspert innenfor motorer, så om jeg har sagt noe feil, korriger meg...

men er det noen som har peiling på om dem prøver å tyne mest mulig penger ut av meg, og evnt. om det går ann å bruke metoden nevt over?

Har nemlig hatt to stk. som lurte på om det ikke gikk ann å bruke trykkluft...

-memo

#16439  av erling

Går greit med trykkluft ja. Som regel går det hvis stempelet er på topp oxo på den sylinderen du jobber på, men vil ikke garantere det på 3S-GE'en. Men trykkluft virker iallefall. Enten prøver de å lure deg, ellers er de bare ikompetente..

#16441  av memo

skal ikke se bort ifra at de er begge deler...jeg har fått totalt avsmak hos toyota her på mo...og jeg advarer STERKT...da mener jeg VELDIG STERKT å sette inn bilen her...

var hos et lokalt "ikke-merke" verksted her, og de trodde og trykkluft skulle fungere fint...de tilbød seg å ta inn bilen neste onsdag for å skru av topp-dekselet og sjekke om det gikk ann...veldig hyggelige folk...

-memo

#16451  av @lpher

Fikk du snakket med noen som 'hadde peiling' på Hell Bil da?

@lpher

#16454  av CelicaGT

det må vel gå å bruke trykkluft vel...ein må jo ut med kammane uansett om toppen er av eller på og ventilfjørene må pressast ned for å få av låsinga..trur d går uten å ta av toppen... men visst toppakningen er dårleg bør jo den skiftast..nevnte ikkje du ( memo ) at den var dårlig???

#16549  av jensi

Jeg brukte trykkluft i sylinderen.
Lett jobb.Du får plugg til trykkluft som passer i tennplugghullet på Biltema.
Det som er litt klatt er å få av og på ventil fjærene.
Men du får verktøy til dette og på Biltema.

Svarer seg fort å kjøpe litt spesial verktøy til slike jobber å gjøre det selv.

Er jo det som er kjekt med denne hobbyen å kunne gjøre litt selv :wink:
Jensi

#16565  av tahustvedt

Nå lurer jeg fælt... :oops:

Hva i all verden oppnår dere med å "løfte" ventilene med trykkluft? Kan noen forklare nærmere?

#16571  av erling

tahustvedt skrev:Nå lurer jeg fælt... :oops:

Hva i all verden oppnår dere med å "løfte" ventilene med trykkluft? Kan noen forklare nærmere?
Tar av kammene slik at man er sikker på at alle ventilene er lukket, setter på en adapter i plugghullet slik at man får satt trykk inni sylinderen. Ventilene blir da holdt på plass av trykket så de ikke faller ned i sylinderen når du tar av låsen på fjæra.

#16574  av tahustvedt

Ahhh.. ok. :)

Får håpe det er tett oppi der, da! :wink: