TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bestilling fra utlandet (slippe toll)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #165908  av cappuccino

jeg bestiller skinn seter fra utlandet nå, og har planer om å bestille andre ting også ( eksos bak lykter)
det jeg lurte på da var om noen vet om det går ann å sende disse varene til et postkontor i sverige på sitt navn, og hente det der. :P da hadde jeg sluppet tollingen ihvertfall.
hvis det går har noen en adresse til nærmeste postkontor i sverige nær østlandet/fredrikstad, om det går ann å finne det på gule sider eller no ?

takker for svar :)

#165911  av Neemi

Du betaler ikke toll på bildeler. Kun moms. 25% av kjøpsverdi+frakt.

#165920  av doffy

Neemi skrev:Du betaler ikke toll på bildeler. Kun moms. 25% av kjøpsverdi+frakt.
Hvis verdien er over 5000 om jeg ikke tar helt feil.
Jeg fikk ihvertfall noe fra danmark som kostet 1500, måtte kun betale en tollgebyr for å betale de som står å åpner posten min

#165922  av sleeper

det hjelper ingenting og sende det til svergie da de også må betale mva der! så eneste forskjellen blir at du betaler til svergie istedenfor norge! (med mindre du bestiller de FRA svergie da!)

eneste måten og få slippe mva på er og be de om og sende det som gave eller prøve og at de skriver at verdien på pakken er under 1000kr! :wink:

#165955  av arctic_celi

Neemi skrev:Du betaler ikke toll på bildeler. Kun moms. 25% av kjøpsverdi+frakt.
Jeg har hørt at det er kun moms på kjøpsverdi... ikke fakt!
Har blitt lurt en del der jeg også... men har slutta å registere mva på frakten.

#165956  av doffy

sleeper skrev:det hjelper ingenting og sende det til svergie da de også må betale mva der! så eneste forskjellen blir at du betaler til svergie istedenfor norge! (med mindre du bestiller de FRA svergie da!)

eneste måten og få slippe mva på er og be de om og sende det som gave eller prøve og at de skriver at verdien på pakken er under 1000kr! :wink:
Er ikke sikker på hvor mye det er, men 1000 kroner er ihvertfall ikke grensen, det må være fra 06 ihvertfall, for jeg har fått bildeler fra utlandet som hadde verdi på over 1000 og jeg trengte ikke betale mva. Jeg er ganske sikker på det er 5000, eller var ihvertfall

#165961  av sindrejl

doffy skrev:
sleeper skrev:det hjelper ingenting og sende det til svergie da de også må betale mva der! så eneste forskjellen blir at du betaler til svergie istedenfor norge! (med mindre du bestiller de FRA svergie da!)

Er ikke sikker på hvor mye det er, men 1000 kroner er ihvertfall ikke grensen, det må være fra 06 ihvertfall, for jeg har fått bildeler fra utlandet som hadde verdi på over 1000 og jeg trengte ikke betale mva. Jeg er ganske sikker på det er 5000, eller var ihvertfall
det er tilfeldigheter.. 250kr eller noe sånnt er grensen ved import.. har faktisk måtte betale moms på noen lykter til 275kr.. moms og avgift ble på 170kr!!! sykt..

#165962  av doffy

Tror ihvertfall meningen er at det skal være 5000, mener jeg ringte og spurte tollvesenet da jeg stresset med hvordan jeg skulle få motoren min opp hit fra danmark. Men kommer vel an på humør, hvilken dag i uken det er og alt det der :lol:

#165963  av Azrael

Mener at sist jeg leste noe om dette, så var import grensa 250kr (just nok til og kjøpe en DVD). Mener da at man også kan få mva på ting som er en gave, hvis verdien overstiger 1000kr. Men alt detta kommer nok litt ann på humøret. Jeg har bestilt flere ting som har en høyere verdi enn 1000kr, og der har pakken vært stemplet med "Ikke tollpliktig" :)

#165970  av Larsen

skal vel ikke betale mva på gave og frakt skal det betales mva av.
Problemet med å sende varer som gaver er at de ofte blir kontrollert og da stoppet av toll. Det som går ann å gjøre er å få det sendt som en vareprøve.

#165976  av tojo

Du betaler ikke toll på bildeler. Kun moms. 25% av kjøpsverdi+frakt.
De fleste varer med verdi under kr 200,- er fritatt for toll og avgifter.(unntak tobakk og alkohol)

For mer info: http://www.toll.no

#166663  av AeZ_

Jeg måtte betale toll på bildeler fra Usa..
250kr for noe som kosta 700 kr..

#166666  av sleeper

AeZ_ skrev:Jeg måtte betale toll på bildeler fra Usa..
er ikke toll! det er mva! (2 forskjellige ting!)

be de om og sende det som gave!

#166671  av Andreazz

Jeg bestillte eksos-bandasje fra england her i vinter. Det kostet med frakt 350NOK, da jeg fikk pakken i posten måtte jeg betale ca80NOK i mva og 95NOK i et "forenklet tollgebyr".. de vet å suge til seg penger... :x

#166684  av AeZ_

sleeper skrev:
AeZ_ skrev:Jeg måtte betale toll på bildeler fra Usa..
er ikke toll! det er mva! (2 forskjellige ting!)

be de om og sende det som gave!
Det hjelper ikke en dritt å be dem sende som en gave hvis det er fra et firma.
Jeg ba de sende som gave, og jeg måtte allikevel betale, og da ringte jeg til tollen, og de sa at hvis de er sendt fra en bedrift så må det betales..