TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AHA opplevelse vdr. bensinforbruk med ny EMS!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #166868  av FireWalk

Endelig en liten gladnyhet! ;)

jeg Har som de fleste sikkert har fått med seg satt på datasprut på bilen nå. vi Har bare brukt autotune for å mappe den sånn någelune frem til det blir tørre nok veier til å gjøre noe skikkelig tuning, men i dag kjørte jeg fra byen og hjem om nabo komunen. Det er en omvei på maange mil, tar ca en time å kjøre.. på denne turen fikk jeg meg en AHA opplevelse hva bensinforbruket angår!

Vanligvis har bilen pleid å bruke ca en kvart tank på denne turen.. Men nå brukte jeg bare en kvart kvart tank... altså ca 1/4 av hva jeg har brukt før med orginal ecu.

Det er jo ingen hemelighet at bilen orginalt går ganske rikt, og nå går den forholdsvis magert i forhold. Optimale lambda verdier på cruising iallefall.

Må si jeg fikk frem smilet når jeg oppdaget dette :) hadde aldri i verden trodd at det skulle bli SÅ radikal forskjell på bensinforbruket!... orginalt må den jo være tørst som en bakfull kamel.... :lol:

Nå skal det sies at jeg kjører på "økonomi" programmet da. Vi har to programmer med to forskjellige mapper. Økonomi og sport. Der sport har mer aggresiv tenningskurve, mer ladetrykk osv. den går på økonomi nå av sikkerhetsmessige hensyn siden vi ikke er 100% ferdig å programere enda.

Men uansett! en veldig positiv opplevelse! nå vet jeg iallefall at økonomi programmet VIRKER! ;)

#166878  av sleeper

støtter den der!

har merket meg at motoren min gikk ganske mye billigere med autonic en org hjernen!
var ingen problem og få bilen til og gå på under litern på mila selv om den var trimmet! ser at menge ligger på 1.5l++ på mila med org motor!

:D

#166881  av FireWalk

sleeper skrev:støtter den der!

har merket meg at motoren min gikk ganske mye billigere med autonic en org hjernen!
var ingen problem og få bilen til og gå på under litern på mila selv om den var trimmet! ser at menge ligger på 1.5l++ på mila med org motor!

:D
Det tviler jeg ikke på! med rolig kjøring tenker jeg at jeg ligger på 0,8 0,9 på mila nå. Kommer til å tjene inn det datasprutet på bensinen innen få måneder! :lol:

Skal ta sette opp dataloggen til å registrere bensinforbruk så kan jeg komme med noen eksakte tall.. så kan vi sammenligne med de offisielle tallene på orginal bil. :)

#166883  av MacGyver

Må du bare ikke la den då gå for lean da... :P

Men litt rart att orginale ecu mater så mye da. og att ikke dette da kommer i retur til tank. hm.. Kansje en av grunnen til att en toyota motor er vrien å ta live av.

#166890  av FireWalk

Den orginale ECUen var jo programert til å ta vare på motoren for en hver pris. For mye bensin i seg selv vil jo være med å forhindre tenningsbank... for lite bensin fremprovoserer tenningsbank når den går magert.. Bensin er med å kjøle ned motoren, osv..

Den orginale ECUEN ble jo laget i 1989. Da var ikke data teknologien på samme nivå som den er i dag.

Et nymoderne datasprut vil kunne foreta en hel rekke intelligente valg og justeringer utifra den informasjon som er tilgjengelig, justeringer og valg som den orginale hjernen ikke kan ta og som den er uvitende om.

F.eks vil MS ligge å justere bensinmengden slik at man har optimalt blandingsforhold hele tiden via wideband sensor. Mens den orginale kun har en narrowband sensor, som kun benyttes til cruising utifra slik jeg hjar forstått det. På full gass bruker den ferdige tabeller, og der går den ganske rikt for å være på den sikre siden.

et moderne datasprut vil jo kunne foreta lynraske beregninger og justeringer hele tiden og derfor kan man kjøre mye magrere og samtidig sikrere.

på 2. gen motoren har man luft-temp måler i AFM, altså før IC. ECU er uvitende om hva reell innsugsluft temperatur er. Dette er en verdi som for moderne datasprut er veldig viktig.

For mitt vedkommende vil MS ikke bare bruke wideband signalet til å beregne bensin/luft mengde forhold, men den vil også bruke verdier som innsugsluft temperatur, ladetrykk, tvis og mye mer for å beregne og om nødvendig strupe ned effekt for hele tiden å holde motoren innenfor "sikre" grenser. Om innsugsluft temperaturen begynner å stige er det jo en indikasjon på at noe ikke er optimalt, da vil den begrense turbotrykket for å kompensere. Videre vil den benytte vann/metanol innsprut for videre å kjøle ned innsugsluften samt forhindre tenningsbank dersom forholdene tilsier at dette er nødvendig.

Totalt sett så vil et riktig bra programert datasprut ha utrolig mye bedre kontroll enn den orginale hjernen siden det vil ha litt mer kontroll over hva som FAKTISK foregår i motoren. Ikke minst med tanke på reell tenningsbank. ORginal hjernen vil jo ligge å retardere og avansere tenning hele tiden når tenningsbank oppstår, i forsøk på å overkomme problemet. Dette kan jo pågå i det uendelige. Mens et datasprut kan programeres til å foreta andre viktige justeringer når tenningsbank oppstår.

F.eks kan man si at dersom tenningsbank oppstår mer enn 1 gang iløpet av 30 sekunder så skal ladetrykk permanent halveres, vanninnsprut aktiveres og bilen skal gå i en slgas begrenset modus i 5 minutter intil innsugsluft temp har gått ned osv.

Ja, i det hele tatt.. man har så mange valg muligheter at det er kun fantasien som setter grenser. Om man har god tid og er flink å programere kan man egentlig sette ecu til å styre motoren på en slik måte at den blir helt idiot sikker.. Man kan sette den værste råneren i hele norge bak rattet på bilen, og likevel være sikker på at han ikke klarer å ta livet av den siden ecuen da vil skjønne at her er det en idiot som ikke vet motorens beste og dermed må jeg aktivere forebyggende tiltak for å beskytte motoren! ;)

hohoi! dette ble enda et langt firewalk inlegg... jaja... :P shit happends! :P

Bottom line er: Motoren vil aldri kunne kjøres så magert at skade oppstår, det vil ikke datasprutet tillate. Den vil kjøre mye magrere enn orginalt, men samtidig med en større sikkerhet enn orginalt grunnet bedre og mer kontroll.

#166891  av FireWalk

la oss ta worst case scenario vs best case scenario hva bensin angår..

1,5 liter på mila vs 0,8 liter på mila over en distanse på 50 mil...

med Datasprut blir det 40 liter a 12 kr literen = 480 kroner..

mens med 1,5 liter på mila * 50 = 75*12 = 900 kroner.

Det blir fort ganske mye penger spart :)

Tenk bare hvor mye penger man sparer iløpet av en sommer.. :)
tror nok man sparer inn pengene man legger ut på datasprut ganske fort egentlig :)
det forutsetter jo at ting er satt opp riktig da. Gjøres det feil kan det jo fort bli veldig dyrt.. hehe,

#166894  av Master

hvis du har brukt 1,5 liter på mila på normalt pen langkjøring med original ECU, så må du nesten ha hatt noe feil.... Vakuumlekasje / lekkasje etter AFM.

Min har nå gått fra ca 1.5 L på mila på bykjøring til ca 1.1 aggressiv bykjøring bare etter å ha tetta en slik lekkasje. Skal måle den på langkjøring nå til uka. Tipper jeg kommer under litern da. Dette med 1.2 bar ladetrykk

Men sant som du sier; et godt tunet EMS vil kunne gi bedre forbruk. Ingen tvil om det! men 1.5L på langkjøring er MYE på original MR2 Turbo

#166898  av FireWalk

skal jo ikke så mye til egentlig, f.eks om man har en dååårlig o2 sonde som gir feil verdier til ecu ved cruising, så vil man jo fort få et voldsomt forbruk... ofte vil man kunne forbedre drivstoff økonomien bare ved å skifte sonden. utingen her er jo at man kan jo aldri vite om sonden er i god stand eller ikke, siden man ikke kan logge seg på ecu og få avlesninger.

1,5 var nok en overdrivelse, men som jeg sa, worst case scenario.

Uansett, det fine med datasprut er jo at man kan ha to eller flere "moduser".

Jeg skal ha to på min nå. Økonomi og sport. to vidt forskjellige programmer. Så har jeg en bryter (table switch) som jeg kobler til ecuen, så kan jeg velge. :) fint å bare sette den i økonomi modus om man skal på langtur f.eks.. :D

#166925  av Christian

Mine org motorer har ligget på ca 1-1,1l på normal kjøring (Med endel pådrag) og småkjøring ca 1,5-1,6l.

På bane er den fornøyd med ca 3l på mila, men den offisielle rekorden er ca 5l på mila i vinter på isbane :shock: :lol:

Blir litt feil å måle denne type kjøring da, pga 2 og 3gir kjøringen, men likevel... :lol:

#166940  av FireWalk

5L :!: :lol:

Det svir i lommeboka :lol:

#167004  av sleeper

mener og huske at gt4CS greide og svi av ca 8 liter på mile på rudskogen! :D :shock:

#167060  av chris

Min ser ut til å bruke 1.5 liter på mila på bykjøring (jeg er først ut av alle lyskryss :P), og litt under litern på normal langkjøring. Men oppdaget at jeg sparte en del drivstoff ved å slå av boostcontrollern :P Wonder why :P

#167089  av Larsen

hmm. Min brukte 0.75 på langkjøring fra sandnes til Røyken. Men da var ikke tps'en justert riktig da.

#167123  av kennethx

På langkjøring med rett justert tenning og pen kjøring kan jeg ikke forstå at det skal være så mye å hente.

når jeg ligger på "cruicer" så ligger bilen dønn på 14.7 A/F. Og det er med original ECU.

Aktiv kjøring, det er noe helt annet :roll:

#167132  av FireWalk

14,7 er vel ansett som det som er optimalt ikke bare for motoren, men også for katalysatoren.. motoren kan vel strengt talt gå litt magrere enn det. Når jeg tenker på optimalt så tenker jeg på det som er optimalt med tanke på effekt ut av motoren, og ikke med tanke på å ta vare på katalysatoren da jeg jo ikke har noen katalysator lenger.. :twisted: