toyota_mr2 skrev:ja men da skal de vel ikke ver rikti tryk da??
noen som vet av de skal ver når du måler komprisjonen??
Turbotrykket vil være det samme selv om du har sprekk i slangen mellom afm og turbo. Men siden du får inn mer luft enn hva ecu er klar over vil du få for mye bensin i forhold til luft, og dermed svart røyk.. (Svart røyk = for mye bensin, blå røyk = brenner olje.. hvit røyk med søtlig lukt kan være kjølevann...
Turboen min ladet fint 1 bar selv med 2 knuste stempel. Det eneste jeg merket var litt røyk av eksosen til og begynne med. Etter hvert sprutet det olje ut av dumpventilen. Og da var saken ganske klar..

Men symptomene kan være forskjellige alt ettersom hvordan skaden er.
uansett, ta en comp test, da vil du få svarene du leter etter. Om tomgangen "rusker" så kan det rett og slett være så enkelt som en vakum lekasje (Dersom du har 2. gen med afm). Gå over alle vakum slanger, sjekk at det ikke er noen sprekker noe sted.
en Oil catch tank er en billig og effektiv måte å sjekke tilstanden til motoren på. Merker du at tanken begynner å fylle seg med olje vet du at du har et problem.
Uansett, en komp tester koster max 200 kr. Skru ut tennpluggene, skru inn comp testeren i ene tenplugg hullet. Koble fra coil og bensinpumpe. Hold gassen helt i bånn mens du vrir om nøkkelen og holder den i 3-4 sekunder. Kjøp gjerne en comp tester som "holder på trykket" slik at du kan foreta jobben alene. Så gjør du det samme på alle 4 cylinderene. Da vil du fort se om det er problemer i en eller fler.
Resultatet skal ligge på rundt 160-180 PSI på alle cylinderene. Dersom en cylinder har f.eks bare 110 psi så vet du at du har et problem i denne..
Lykke til!
PS: En komp test er veldig fort gjort, men skal gjøres mens motoren er varm. Kjør derfor en tur eller varm den opp på tomgang før du foretar testen. Den bør gjøres så fort som mulig.