TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ vurdere en skade... Forsikringssak?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #168877  av gnmfr

Var sinsykt uheldig og kjørte i ræva på en bil i dag, lå litt nærme han da køen bråstoppa, mens jeg holdt utkikk til en side gate for å se om det kom bil :( Skadene er minimale, og vil nok ikke koste alt for mye...

Hovedtinga som gikk i stykker:
Venstre lys foran
Fangern foran

Bøyde vesntre hjulebue litt, men kikka litt på den ista, og et lag lakk nå så er den strøken igjen... Eneste som da er problame er festene som er bøyd litt, ikke store greiene, klarer å ta det med hammer for å få det på plass, er bare akkurat der du fester skruene omtrent...

En ting til gikk i stykker litt, den spylavæske greia for forlykta, mista dekselet over den, og ødla feste til slangen inn til den...

Er jo igrunn bare små bagatell feil som kan fikses opp... Eneste jeg tenkte å kjøpe nytt orginalt var lykta og den spylavæske greia, forfangern kan jeg kjøpe uorginalt så jeg får styla bilen litt også :P

Den andre bilen trenger bare å lakke opp bakfangern, og en ny baklykt, kaaanskje bittelitt sparkel i noen riper bare :P

Så kommer spørsmålet, vil det lønne seg å ta mellom forsikringa, må da gå billøs i rundt 1 månde, pluss tap av bonus og dyrere forsikring... Eller gjøre opp med han fyren jeg traff og fikse bilen min opp selv? Hadde det vært en litt eldre bil så hadde jeg garantert tatt det sjæl, men siden orginal delene er litt dyre så veit jeg ikke... Den lykta kan koste en del :P

Hva mener dere? :oops:

#168882  av sleeper

hm.. har ikke du en sånn toyota forsikring på den da??

det bil jo si at du må få deg en annen forsikring neste år uansett... og dermed kan du begynne på nytt på neste forsikringsselkap...!?!

jeg hadde tatt det på forsikringa! med en så ny bil som du har så hadde jeg ikke villet hatt noen halveis løsninger på bilen!
du må heller ikke reparere bilen din på toyota! i mange tilfeller så kan du få pengene det koster og fikse bilen din i hånda og da kan du jo bruke de til og kjøpe deg styling deler istedenfor! :wink:

#168895  av gnmfr

sleeper skrev:hm.. har ikke du en sånn toyota forsikring på den da??

det bil jo si at du må få deg en annen forsikring neste år uansett... og dermed kan du begynne på nytt på neste forsikringsselkap...!?!

jeg hadde tatt det på forsikringa! med en så ny bil som du har så hadde jeg ikke villet hatt noen halveis løsninger på bilen!
du må heller ikke reparere bilen din på toyota! i mange tilfeller så kan du få pengene det koster og fikse bilen din i hånda og da kan du jo bruke de til og kjøpe deg styling deler istedenfor! :wink:
Kamerat fikk ordna det sånn veit jeg på civicen sin, kjekt med 10 lapper i handa for en fanger som ikke så ut fra før av :lol:

men er enig i at det blir litt for ille på en så ny bil og gå for jallamekking :P men hvis jeg tar noe på funmark så må jeg vel ta alt? eller kan jeg la vær å få pengene for fangern, men resten på forsikringa :?

Har ikke no egen forsikring på toyota, har sånn viking avtale opplegg som sikrer meg leiebil og gratis hjelp, men trur ikke jeg har no mer :P Bilen har jeg ihvertfall forsikra veit jeg :P Å dyrt er det også, hjelper nok ikke på prisen detta her :P

#168899  av gnmfr

Bilde til folket :P Kan omtrent rette opp fangern igjen også egentli ;)

Bilde

EDIT: Alle de gråe områdene har jeg fått vaska bort, ser 10 ganger bedre ut nå som panseret kommer rett ned, fangern er retta litt ut igjen og hele venstrehjulbue er flyttet 5-10 centimeter ut igjen, er ikke rart lykta knuste sånn som den var pressa inn :P

#168902  av sleeper

hør med forsikrings selskapet da vel!?!?
de kan nok gi deg svar på hvodan det burde gjøres

(PS: hvis du tar kontanter istedenfor, så kan du jo bare sette bilen inn på funnmark og fortelle de hva de skal fikse! kjøp fangeren først så monterer de kansje den også for deg! :wink:

#168922  av toyota_mr2

orginale toyota fangere åg lykter pleier åg ver ganske dyrt da vis du ikke tar de på foirsikringen men sålenge skaden på bilen din ikke er åver 15 tusen så svarer de seg ikkeå ta de på forsikringen
leste de på nette en plass
lyke till

#168975  av kaimagne

Kondolerer!

Original Toyota-fanger er IKKE dyrt. Til Celica T23 kostet den meg 1020 kr pluss mva, pluss lakk da selvsagt. Det er riktig, ett-tusen-og-tjue-kroner. :shock:
Hovedlykta til T23 koster 2500 pluss mva.

Om du skal ta det på forsikringa, så må du ikke spørre forsikringsselskapene om hvor mye du vil tape, de regner på feil måte.

La oss si at du har 50% bonus med hovedforfall i januar. Da forteller de deg hvor mye du må betale ekstra før du er oppe på 50% bonus igjen. Er du skikkelig uheldig, kan det ta neste fire år, om du nettopp har hatt hovedforfall. Det er nemlig slik at ved en skade, så trekkes du ned 30%, i dette eksemplet ned til 20% bonus, med umiddelbar virkning.

Dette betyr at du kommer til å ha 20% bonus fra skadedato frem til januar 2007, og i tillegg kommer du til å ha 20% bonus fra hovedforfall 2007 til 2008. Fra 08 til 09 har du 30% bonus, og fra 2009 til 2010 har du 40%. Det betyr at du når 50% bonus ved hovedforfall i 2010. Dette er det forsikringsselskapet regner tapet fra, altså som om du skulle hatt 50% bonus hele tiden!

Men så kommer det som gjør at du taper ennå mer på det:

La oss si at du hadde 50% bonus ved hovedforfall i januar i år. Da har du 60% i 07 og 70% i 08. Videre går du 5 år med 70% før du kommer opp på 75% i 2013. Da har du kommet opp på den "magiske" grensen mtp kaskoskade uten at du taper mer enn 5% bonus.

Tar du skaden på kaskoen, når du ikke 75% bonus før 2017, altså 4 år etter opprinnelig tidsskjema uten kaskoskade.

Det går derfor ikke an å si noe om hvor dyr en skade skal være før det lønner seg å ta den på kaskoen, det er 100% avhengig av årlig premie og bonus. Men jo høyere premie og lavere bonus, jo dyrere skal skaden være før det lønner seg å ta den på kasko.

Eksvis vil en skade på 35.000 kroner ved 60% bonus med 10.000 kroner i premie være akkurat på nippet til å lønne seg.

I tillegg vil du bli registrert med 1 skade pr siste 3 eller 5 år eller hva det er de regner ut... Det er sannsynligvis heller ingenting som reduserer størrelsen på giroen i postkassa...

#169045  av gnmfr

Langt og fint innlegg kaimagne, fikk meg til å tenke meg litt mer om kan du si :P Forfangern var myyye billigere enn forventa, rett over 2 lapper skulle de ha for den, det ekke dårlig :P Lurte litt på en annen fanger fra tte, men den skulle de ha 6 lapper for, så da røyk den sjangsen lissom :lol:

Eneste problemet er at jeg veit ikke riktig hvor mye det vil koste og rette opp, og de pleier å være dyyyre på lakering :P Kommer vel fort opp på 10 lapper på rollan da ja før den triller ut, sikkert mer også, må jobbe lenge vetu :roll:

Neste problem er han jeg kræsja i, må vel betale han det det kosta for han også da, jeg veit ikke hvor dyr en bakfanger og baklykt er, pluss jobb, men er sikkert ikke billig :lol:

Må tenke litt på dette, men har god tid for å si det sånn... Får ikke taksert skaden før 29 MAI, så må vel kjøre med bulken fram til det, hadde jeg fått takst så kunne jeg ihvertfall retta ut fangern litt med varmepistol, men gidder ikke gjøre det nå ihvertfall... Må jo kjøre me detta greiene i over en månde på toppen av det hele :(

Mye styr for den lille smellen :roll: Gidder ikke gjøre det igjen for å si det sånn :lol: