TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje. Kan dere kikke litt her?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #170145  av Christian

Jeg kan alt for lite om olje, viskositet o.l :oops:

Kan jeg få litt hjelp ang skjemaet nedenfor? Lurer på hvor smertegrensa går for denne typen olje?
Ved 135grader C (som jeg hadde på denne olja i sommer) har den en viskositet på 7, og ved 100 grader liter er den på 13,7...

Dette sier meg fryktelig lite :roll:

Det jeg er ute etter å få vite er hvor langt opp man kan presse temperaturen uten å ødelegge olja, og dermed kunne bruke den noen få 1000km...

http://www.statoillubricants.com/mar/LU ... _5W-40.pdf

#170188  av ADHD:-)))

Hei!
Vis de er olje du skal hasom ikke degradere seg eller holder seg like god ved lave å høge tempraturer så kan eg anbedale de ei olje type som heter AGIP de er den BESTE olja eg har vart borti å har fått lest testene på den skam trimma Subaroen fra ØstlNDET Å DI HADE seriøse VARME PROBLEMER Å DI HADDE PRØVD alle TYPER OLJER Å KJØLINGS METODERMEN DI FIKK IKKE OJE TEMPEN NED UNDER CA150GRADER VED FULL BELASTNING PÅ MOTOREN Å DI SJEKKA MED FLEIRE SELSKAPER Å TIL SLUTT KOM DI I KONTAKT MED EN AGIP OLJE FORHANDLER SOM FORKLARTE DI ATT DEN OLJA SOM HAN FORHANDLA VAR/HADDE MEGETT UNIKE EGENSKAPER NÅR DE JALT VORDAN DEN OLJA HÅLT SINE EGENSKAPER SELV VED EKSTREM VARMER SÅ BRØYT IKKE OLJA SAMMEN SOM MANGEN OLJER JØR NÅR DE BLIR UTSATT FOR EKSTREME TEMPRATURER DA BRYTERDI SAMMEN Å MISTER ALLE INE EGENSKAPER MED SØRRING KJØLING Å HA DEN OPPJITTE VISKOSITETEN SOM DEN SKAL HA MED AGIP OLJA DE TIMET PÅ ØSTALANDET KJØPTE TIL SIN SUBARO VISTE DE SEG ATT IKKE BARE HÅLT OLJA SINE GODE EGENSKAPER MEN MOTOR OLJE TEMPRATUREN PÅ DEN BILEN DI BRUKTE SÅ SANK OLJE TEMPEN 20/30GRADER Å SOM DU SIKKER SJØNNER SÅ ER DENNE OLJA MEGET MEGET GOD EG HAR SELV HATT DENNE PÅ MN MR2 Å EG HAR DENNE PÅ MIN NYE PRELUDE Å DE FØRSTE DU VIL MERKE ER ATT MOTOREN BLIR MYE STELLERE Å GANGEN PÅ MOTOREN BLIR MYE BEDRE(MOTOREN GÅR JEVNERE Å MYKERE)
eG BEKLAGER DE ATT DETTE SIKKERT BLEI MYE MEN EG SYNES DER ER VERD Å FORKLARE DE ATT DENNE OLJA ER SÅ GOD!!! Å DU KAN HØRE DEG OMM DE BIL MILIJØETT PÅ ØSTLANDET DER VOR DENNE SUBAROEN EG SNAKKER OMM SÅ KOMMER DU ÅGSÅ TIL Å SJØNNE DE ATT DENNE OLJA ER SÅ BRA SOM EG SIER!!!:-)

HÃ…PER DETTE KAN VERE TIL HJELP!??

#170217  av Christian

Takk for tipset. Var inne å kikka på produkt databladene deres og ser at viskositetsforskjellen er meget liten, men det kan jo være store forskjeller like vel. Som sagt, jeg kan ikke dette :)

Formula olja deres virket litt brutal da, 10w-60, med en 100graders viskositet på 24. Men det gjenspeiles nok i prisen :P

Jeg er egentlig veldig fornøyd med Statoil's Lazerway olje, spesielt siden faren min kan skaffe meg den for 55kr literen. Bensinstasjonene skulle vel ha rundt 179kr literen sist jeg sjekka :roll:
Hovedgrunnen til at jeg lurer litt på dette nå er fordi den oljekjøleren jeg kjøpte i helga er noe for stor til å kunne plasseres på ett fornuftig sted, uansett hvordan jeg prøver er det ikke plass, eller den blir for lav. Oljefilter plasseringen rir meg også litt, pga den lave plasseringen, men det må jeg bare leve med. Problemet er bare at med sandwichplata og de pressede koblingene kommer dette til å bli det laveste punktet på bilen, sammen med eksosen.

Derfor er jeg interessert i å finne ut om det er oljer jeg kan presse opp til 135-140grader, uten å måtte bekymre meg. Og dermed slippe den ekstra kjøleren + slangene, som (når jeg kikka litt nærmere etter) ikke virker helt trygg :?

Kan jo nevne at den avstanden er nok til normal bruk, men ikke når det gjelder sandfeller og ikke minst isbanekjøring.

Edit : Og olja fra i sommer har faktisk greid seg helt fint, ser ikke spesielle antydninger til koksing, oljeforbruk finnes det heller ikke.

#170234  av sleeper

hva med og flytte oljefilteret helt da?
koster jo noen kr men da slipper du ivertfall og tenke mer på det! :wink:

(bruker foresten castrol TSW selv.. den skal ivertfall tåle mye varme!, finner du datablad på den??)

#170244  av Christian

sleeper skrev:hva med og flytte oljefilteret helt da?
koster jo noen kr men da slipper du ivertfall og tenke mer på det! :wink:

(bruker foresten castrol TSW selv.. den skal ivertfall tåle mye varme!, finner du datablad på den??)
Her er produktsiden...men finner ikke tsw
http://www.castrol.com/castrol/datashee ... heetType=2

#170246  av Rafleklakk

Betaler 84kr pr liter for Agip 10-60 olja. Den anbefales!

#170247  av Christian

Ser blandt annet at castrol performance 10w-30 var en 100graders viskositet på 12.
Castrol Formula SLX LL-01 er en fullsyntetisk 0W/30 motorolje, som er godkjent til BMW motorer som krever den siste BMW LL-01 spesifikasjon.

Castrol Formula SLX LL-01 er anbefalt til de fleste BMW motorer produsert etter september 2001. Anbefales også til mange motorer produseret før dette tidspunkt, dog ikke M-power motorer, som krever Castrol TWS Motorsport.

Fordeler

- Godkjent og testet opp mot BMW's LL-01 spesifikasjon.
- Unike flyteegenskaper og fremragende lavfriksjonsegenskaper danner grunnlag for forbedret
drivstofføkonomi.
- Stort sett ingen motorslitasje - Flyteegenskaper ned til under -30°C letter motorstart og reduserer belastningen av
el-komponenter som starter, dynamo og batteri.
- Ved temperaturer over 300°C motvirker Castrol Formula SLX LL-01 "sludge" avleiringer og den lave
fordampningsindex sikrer et minimalt oljeforbruk.
- Store slitasjereserver sikrer oljens funksjon under hele skiftintervallet.
- Forbedret friksjons profil og lavere motstand i motoren, skaper mulighet for å få mere effekt ut på
hjulene og reduserer motorens arbeidstemperatur.
300grader? :shock:

Får ta en ringerunde i morgen tror jeg, er alt for sent til å sette seg inn i dette :roll:

#170252  av cs2451

Rafleklakk skrev:Betaler 84kr pr liter for Agip 10-60 olja. Den anbefales!
hvor selges agip?

#170286  av sleeper

Christian skrev:Ser blandt annet at castrol performance 10w-30 var en 100graders viskositet på 12.
Castrol Formula SLX LL-01 er en fullsyntetisk 0W/30 motorolje, som er godkjent til BMW motorer som krever den siste BMW LL-01 spesifikasjon.

Castrol Formula SLX LL-01 er anbefalt til de fleste BMW motorer produsert etter september 2001. Anbefales også til mange motorer produseret før dette tidspunkt, dog ikke M-power motorer, som krever Castrol TWS Motorsport.

Fordeler

- Godkjent og testet opp mot BMW's LL-01 spesifikasjon.
- Unike flyteegenskaper og fremragende lavfriksjonsegenskaper danner grunnlag for forbedret
drivstofføkonomi.
- Stort sett ingen motorslitasje - Flyteegenskaper ned til under -30°C letter motorstart og reduserer belastningen av
el-komponenter som starter, dynamo og batteri.
- Ved temperaturer over 300°C motvirker Castrol Formula SLX LL-01 "sludge" avleiringer og den lave
fordampningsindex sikrer et minimalt oljeforbruk.
- Store slitasjereserver sikrer oljens funksjon under hele skiftintervallet.
- Forbedret friksjons profil og lavere motstand i motoren, skaper mulighet for å få mere effekt ut på
hjulene og reduserer motorens arbeidstemperatur.
300grader? :shock:

Får ta en ringerunde i morgen tror jeg, er alt for sent til å sette seg inn i dette :roll:
ville tru at det er en skrivefeil...sikkert 300 grader F (det er 148 grader C)

#170287  av ADHD:-)))

Hei!
Eg skreiv i en påst for en stund siden att eg kunne skaffe olje til ås i klubben yil en grei sum(en introdunksjons tilbud) men de er jo ei stund siden nå så eg må høre med Husnes pitstop serice om tilbudet jelder enda!!!:-)
Så de kan årdnes her i fra ivertfal!!!
HÃ¥per dette kan vere til hjelp!??

#170414  av Christian

Tror jeg skal prøve den Agip eller tsw olja....må bare finne noen som selger den til en fornuftig penge.

Har ringt litt rundt i dag og prøvd å skaffe litt info ang forskjellige oljetyper, men det er jo bare skryt og juging rundt hos selgerne :? En forhandler for Agip olje presterte å si at de fikk 2,5kg mer oljetrykk i en volvo da de byttet fra Castrol tsw til Agip :roll: Og det var mange slike historier fra forskjellige...

Uansett, ender vel opp med en 10w-60 tenker jeg, og prøver uten oljekjøler.

#170432  av sleeper

Christian skrev:Tror jeg skal prøve den Agip eller tsw olja....må bare finne noen som selger den til en fornuftig penge.

Har ringt litt rundt i dag og prøvd å skaffe litt info ang forskjellige oljetyper, men det er jo bare skryt og juging rundt hos selgerne :? En forhandler for Agip olje presterte å si at de fikk 2,5kg mer oljetrykk i en volvo da de byttet fra Castrol tsw til Agip :roll: Og det var mange slike historier fra forskjellige...

Uansett, ender vel opp med en 10w-60 tenker jeg, og prøver uten oljekjøler.
hehe.. hvis de fikk 2.5kg mer oljetrykk etter og bytte fra tsw olje så er det noe ALVORLIG gæli med agip olja de putta på...
(men det er sant at du får litt høyere trykk med 10-60 olje en vanlig 5-40 olje! merket dette når jeg gikk over fra vanlig 10-40 til 10-60 tsw olje...

jeg hadde også veldig store problemer med oljetemp før jeg monterte oljekjøler, med vanlig helsynt 10-40 olje så kokset det seg ganske grundig! (ca 130grader) men dette forsvant nesten helt etter aat jeg begynte og bruke tsw olja! så den er jo mye bedre en vanlig olje, men det finnes sikkert noen som er bedre også!(det er vel altid noe som er bedre! :wink: )

#170438  av Rafleklakk

cs2451 skrev:hvor selges agip?
Hos "Superdekk" sjapper f.eks :)

#170452  av Christian

Sleeper : Er klar over at man kan få litt forskjell i trykk, men 2,5 kg er jo i overkant :lol: Så du trenger egentlig ikke oljekjøleren...? Eller mener du at koksinga ble borte etter at du byttet olje og monterte kjøler i samme slengen?

Rafleklakk : Superdekk sjapper? Har jeg aldri hørt om :)

#170459  av sleeper

problemet mitt var at pga den nye manifoilen min så hadde jeg ikke platt til den org oljekjøleren lenger! så en liten periode så kjørte jeg uten noe form for oljekjøling! og under vanlig kjøring så kom jeg fort opp i 130grader på olja! (men jeg ga meg der!)

den vanlige penzoil helsynt olja jeg brukte koksa seg veldig ved 130graders olje mens tsw olja ikke gjorde det! (testet aldri noe høyere temp en 130grader så jeg vet ikke når den kokser seg...

oljekjøler måtte jeg jo montere uansett siden jeg ikke hadde noen...