TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mulig produksjonssvakhet i tidlige 2000+ modell Celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#167556  av Goose

De som kjøper bla annet shell olje og venter til de har kjørt 15000 eller mer før olje skift og ikke skifter filter samtidig. Det mener jeg er feilaktig vedlikehold.

Hold dere til sikkelig olje.
Castrol TXT er en eks. på en bra olje.

#167560  av celicat23

Hvis motoren er så dårlig at den blir ødelagt hvis du ikke kjøper absolutt dyreste olja du finner - da er det ikke oljevalget det er noe problem med ;-)

Uansett - snakket med noen bekjente som jobber for toyota, og de hadde hatt en økning i det siste på biler de har måtte bytte motorer på. Det har vært modellene AVENSIS, CELICA, og til og med MR2 som har vært påvirket. Men mest AVENSIS og CELICA.

En liten rar ting med de nye blokkene de setter inn i bilen: De får en ny peilepinne, med max punktet satt høyere enn de gamle. Selv om innvendig så skal visstnok ikke de nye blokkene (som forøverig ikke er fabrikksnye blokker, men overhalte blokker) ha større volum.

Så lite omtalt disse (alvorlige) problemene har vært omtalt i media, så må en si toyota har gjort en bra PR jobb ivertfall..
 #169783  av johnips

Jeg vil anslå at bilen min bruker 1 liter olje pr. 2000 km, og det er i overkant synes jeg. Den ble fyllt hel full i påsken, og har til nå gått ned til halve på målepinnen. Bilen har gått km 83'. Forrige eier påstår at det ikke var høyt oljeforbruk (denne har kjøpt nyere Celica). Jeg har bedt Toyota ta den inn på verksted og fikse problemet, noe jeg tror de gjør uten å "krangle". Bilen er helt suveren å kjøre, bare dette problemet blir ryddet av veien. :D

Overhalte blokker sier du?

#169807  av arctic_celi

Kan informere om at det virker som at min 2003mod ikke bruker olje i det heletatt.
Sjekker i gjevne mellomrom og ja olje nivået flytter seg ikke av flekken.
Sist redigert av arctic_celi den 04 aug 2006 04:36, redigert 1 gang totalt.

#169808  av Goose

nei ikke normalt
Vet for mye olje vil trykket i motoren øke noe som kan være farlig.

#169816  av celicat23

arctic_celi skrev:Kan informere om at det virker som at min 2003mod ikke bruker olje i det heletatt.
Sjekker i gjevne mellomrom og ja olje nivået flytter seg ikke av flekken.

Litt off topic:
Hadde bilen på 60 000 service for ikke så lenge siden og etter da så er oljenivået over max punktet.
Rekner med at Toyota vet hva de driver med? men er det normalt? at de fyller godt over max?
Det skal visstnok gjelde de tidligste modellene 1999-2001 ca, så din 2003 model burde være trygg.

For mye olje er ikke bra!

#170615  av johnips

En liten advarsel: jeg konfronterte Toyota med høyt oljeforbruk i dag. De henviste til at garantien var utgått og at jeg således ikke hadde noen reklamasjonsrett lengre. De trodde det høye oljeforbruket kunne skyldes kjørestil og klimaet som er i Norge! Jeg synes dette var en rar holdning, spesielt mtp. hva som skrives her inne om at det er et kjent problem osv. (se andre strenger). De mente videre at forbruk på 0,5L pr. 1000km var normalt! Dvs. at jeg må etterfylle ca. 7 liter olje mellom skiftene! En bil som bruker så mye olje, har jeg aldri hørt om (eller eid selv), og det kan umulig være normalt?

#170637  av celicat23

johnips skrev:En liten advarsel: jeg konfronterte Toyota med høyt oljeforbruk i dag. De henviste til at garantien var utgått og at jeg således ikke hadde noen reklamasjonsrett lengre. De trodde det høye oljeforbruket kunne skyldes kjørestil og klimaet som er i Norge! Jeg synes dette var en rar holdning, spesielt mtp. hva som skrives her inne om at det er et kjent problem osv. (se andre strenger). De mente videre at forbruk på 0,5L pr. 1000km var normalt! Dvs. at jeg må etterfylle ca. 7 liter olje mellom skiftene! En bil som bruker så mye olje, har jeg aldri hørt om (eller eid selv), og det kan umulig være normalt?
Toyota veit så utrolig godt at de har driti' på draget og lagd en motor med ei blokk som er noe søppel. Nå er vel det viktigste for de og prøve å vri seg unna. Forbauser meg sterkt at det ikke har vært oppe i media enda. Men det kommer vel nå som flere og flere går ut på garanti, og toyota nekter og fikse det...

#170646  av johnips

Ja, jeg tror problemet er mer utbredt enn som så. Til og med i min bekjentskapskrets er det ei som har en bil som bruker litt vel mye olje. Toyota er da kjent for lavt oljeforbruk! Min forrige Celica og Camry var suveren. Pokker at jeg ble nødt til å få en slik b-vare. 0,5 liter pr. 100 mil normalt meg langt oppe i r***. Det jeg er mest skuffet over, er ikke problemet, men hvordan Toyota besvarer klagen. Sorry mack, utenfor garanti. Da sier jeg sorry Toyota: jeg sitter som beslutningstaker om noen få måneder ifbm. å kjøpe inn/lease firmabiler. Det lønner seg ikke å kødde med folk på denne måten. Ser enkelte får nye blocker og det ene med det andre. Den siste henvendelsen jeg tok, fikk jeg et kanskje til svar, de skulle vurdere å plukke opp regninga.

#170648  av Vipern

Har man så mye å slå i bordet med når garantien er gått ut da?

Min har dette velkjente problemet. Har vel fylt på med 1,5 l olje den siste månedn. I tillegg har den fukt i lyktene, som er en annen velkjent defekt. Og siden dette er en -99 mod så er jo selvfølgelig garantien utgått. Begynner å innse at det må bli ny motor etterhvert, for egen regning.
:(

edit: Min første celica hadde også de samme problemene. Da med garanti... Men Toyota mente det var "normalt" å forbruke så mye olje.

#170654  av johnips

Vipern: jeg vet om folk som har fått ny motor/overhalt shortblock utenfor garantien også, så det bør bare være å peke på disse og si "meg også". Jeg tror ikke Toyota er ureale i denne sammenheng. Jeg gir dem en sjanse til.

#170669  av Vipern

skulle nesten ha fått en form førr skriftlig bekreftelse fra disse toyotaverkstedene som har gitt ny motor utenfor garanti. Må jo være noe offisielt i dette? Trenger noe å vise til.

#170701  av celicat23

Dere burde samle dere, og gå til sak. Eneste grunn til at toyota ikke har kalt tilbake "problem bilene" er vel at det er rett og slett for mange av de, så det blir for dyrt. Og da håper de flest mulig går utenfor garanti tiden før de klager.

Toyota hadde fortjent litt skikkelig media oppmerksomhet og en diger smell på pungen for måten de behandler dette.

#175136  av jsun

celicat23 skrev:Dere burde samle dere, og gå til sak. Eneste grunn til at toyota ikke har kalt tilbake "problem bilene" er vel at det er rett og slett for mange av de, så det blir for dyrt. Og da håper de flest mulig går utenfor garanti tiden før de klager.

Toyota hadde fortjent litt skikkelig media oppmerksomhet og en diger smell på pungen for måten de behandler dette.
Sant som Celicat23 sier, jeg startet denne tråden, og har fått begge problemene løst på min bil innen 5 år fra reg. dato, men etter det har man ingen reklamasjonsrett, så en samling rundt disse problemene ville nok være mest effektivt.

#180522  av hybris

Hva slags olje fyller dere som har problemblokk? Er det tynnest mulig som gjelder, altså typ 0W40?

Jeg har vært veldig fornøyd med mobil1 5w50 på min forrige bil, det burde vel funke bra på denne også, eller bør man bruke så tynn olje som overhodet mulig for å unngå problemer med disse oljekanalene?