TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorlampa begynner Ã¥ lyse? Tempratursproblem?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #170544  av cameleon

Ok her er storyen.
Har nå montert en CT20 i bilen. Har vært ute å testa den litt og her er hva som skjer til tider. Om jeg kjører relativt hardt og drar den til en 7000rpm, så spretter vakumslangen av HKS SSQV dumpen av. Samt at om jeg kjører den litt hardt til tider, så stopper rykker bilen plutselig til og vil ikke gi på. Det er da motorlampa begynner å lyse. Jeg kan kjøre normalt og rolig med den over lange strekker uten problemer, men om jeg bestemmer meg for å dra ut gira, så skjer dette.

Klemmene som holder fast hosene til intercooleren har også hatt en tendens ved dette til å knekke rett av :?

Om jeg har kjørt litt hardt og slår av motoren, så kan jeg også høre at det bobler inne i motoren. Altså fra røret som går fra turboen og inn til intercooleren. Det samme som dumpen er montert i.

Det koker også fra der man har på kjøleveska.

Tempraturen viser i dashen litt under middels.

SÃ¥ er det et stort varmeproblem jeg har kommet over eller hva?

#170551  av sleeper

har du trykkmåler i bilen som er bra??
grunnen til at motorlampa lyser er vel at du får for høyt turbotrykk.
det er nok også grunnen til at slangene hopper av!
kjøp deg noen bedre slangeklemmer!

det bobler IKKE i slangene som går fra turbo til ic! (hvis det skulle gjøre det så måtte det jo være vann inni der!!
er nok noen andre vannslanger som er rundt der det bobler i!
luft kjølesystemet ditt på nytt!

#170553  av cameleon

sleeper skrev:har du trykkmåler i bilen som er bra??
grunnen til at motorlampa lyser er vel at du får for høyt turbotrykk.
det er nok også grunnen til at slangene hopper av!
kjøp deg noen bedre slangeklemmer!

det bobler IKKE i slangene som går fra turbo til ic! (hvis det skulle gjøre det så måtte det jo være vann inni der!!
er nok noen andre vannslanger som er rundt der det bobler i!
luft kjølesystemet ditt på nytt!
Jeg har ikke måler montert nei. Har BC og den er satt på 0,8 bar nå. Kan prøve å skru den mer ned å se hva som skjer :) ynes strengt tatt det bobler fra det røret der jeg ass hehe. Kanskje det er hørsla mi det er noe galt med :P Takker for hjelpen :wink:

#170555  av FireWalk

boblingen du hører kommer fra kjølesystemet ditt. Når du kjører motoren er det overtrykk i kjølesystemet for å tilate høyere temperaturer enn kokeppunktet. Blir vannet FOR varmt vil det gå over i ekspansjonstanken. Når motoren er kald og trykket utjevnes vil det bli undertrykk, og vannet vil bli sugd tilbake til motoren fra ekspansjonstanken.

"surklingen / kokelydene" du hører kommer pga at det er luft i slangene til kjølesystemet. Sansynligvis slangen opp mot radiatorlokket. Dette skal være et lukket system, er det luft i systemet er dette symptomene du får.

Som sleeper sier: Luft kjølesystemet! Luft i kjølesystemet er IKKE bra for motoren! og topp-pakningen liker det svært lite godt...

Alternativt kan det være "knitring" i carocal beholderen din, men regner med du hører forskjell på den lyden og boblelyder i kjølesystemet hehe.. :)

Ang slangene som hopper av: Kjøp deg NYE skikkelige slangeklemmer! :wink: Høres ut som om du bruker gamle slitne orginalklemmer, og de duger ikke :P

Enten det, eller så kjører du seriøst høyt ladetrykk!

Motorlampa lyser nok pga overboost protection som sleeper sier, dersom du ikke har noen elektronisk duppeditt for å forhindre dette vil ECU forsøke å strupe ned effekten på mange forskjellige måter når den merker at trykket er for høyt. En av de mange måtene den kan gjøre dette på er f.eks ved å bruke TVIS funksjonen for å strupe ned effekten. Når dette skjer får motoren betydelig mindre luft, og du begynner å gå litt fett. Da vil du merke et ganske bra Rykk vil jeg tro ;) Det kan jo være andre ting også såklart..
Sist redigert av FireWalk den 03 mai 2006 11:59, redigert 1 gang totalt.

#170557  av cameleon

Takker :)

Stemmer nok ganske bra det du sier Eirik :) Tok meg en kjapptur ute i stad og fikk lufta det. Lyden er nå borte. I alle fall surklinga. Så var nok det som var feilen i dette tilfellet. Skal til en lokal guru å sjekke ut klemmene hans nå hehehe. For det har allerede spruttet av 3 stykker :roll: En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg er blitt en kløpper til å skifte klemmer. Om noen trenger hjelp på dette området så er det bare å kontakte :mrgreen:

Btw, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt oljekjøler til mr2? Jeg har lett men akkurat den delen der virker det ikke som noen har...

#170559  av FireWalk

cameleon skrev:Takker :)

Stemmer nok ganske bra det du sier Eirik :) Tok meg en kjapptur ute i stad og fikk lufta det. Lyden er nå borte. I alle fall surklinga. Så var nok det som var feilen i dette tilfellet. Skal til en lokal guru å sjekke ut klemmene hans nå hehehe. For det har allerede spruttet av 3 stykker :roll: En ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg er blitt en kløpper til å skifte klemmer. Om noen trenger hjelp på dette området så er det bare å kontakte :mrgreen:

Btw, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt oljekjøler til mr2? Jeg har lett men akkurat den delen der virker det ikke som noen har...
Hansken stiller alltid opp vet du! :P

Hvilken type klemmer bruker du nå da? Jeg liker godt de med låsemutter på som du kan stramme SKIKKELIG!

Hva skal du med oljekjøler da? Den orginale holder som regel til godt over 500 hk! og selv da er det mange som beholder den orginale. Når det gjelder akkurat oljen så er det slik at kaldere er ikke nødvendigvis bedre. Med mindre du skal BLODTRIMME slik som markus så er den orginale mer enn god nok! det er en veldig kapabel og god oljekjøler du har baki der faktisk! :) tro det eller ei! Med mindre din er defekt da, da blir det jo en annen sak.

Men det er jo relativt sparsomt med plass der, og skal du ha på en custom kjøler så må du begynne med en del ombygging og styr... så det enkleste og beste er som regel å bruke en orginal. (tenkte tanken før jeg og, helt til jeg begynte å undersøke litt rundt dette og kom til denne konklusjonen).

#170600  av cameleon

FireWalk skrev:Hansken stiller alltid opp vet du! :P

Hvilken type klemmer bruker du nå da? Jeg liker godt de med låsemutter på som du kan stramme SKIKKELIG!

Hva skal du med oljekjøler da? Den orginale holder som regel til godt over 500 hk! og selv da er det mange som beholder den orginale. Når det gjelder akkurat oljen så er det slik at kaldere er ikke nødvendigvis bedre. Med mindre du skal BLODTRIMME slik som markus så er den orginale mer enn god nok! det er en veldig kapabel og god oljekjøler du har baki der faktisk! :) tro det eller ei! Med mindre din er defekt da, da blir det jo en annen sak.

Men det er jo relativt sparsomt med plass der, og skal du ha på en custom kjøler så må du begynne med en del ombygging og styr... så det enkleste og beste er som regel å bruke en orginal. (tenkte tanken før jeg og, helt til jeg begynte å undersøke litt rundt dette og kom til denne konklusjonen).
Kirurgen og Hansken går godt sammen :D

Jeg viste faktisk ikke at den orginale var spesielt god jeg. Grunnen til jeg var inne på denne tanken er at en god del av gutta boys jeg kjenner, som kjører 200sx både s14 og s13 har skiftet sine siden deres orginale tydeligvis var av en ganske så crappy kvalitet i følge de. Men kanskje dette er et kjent fenomen hoss 200sx gutta :)

#170776  av chris

Ser ut som du kjører med for høyt trykk og får fuelcut.. da vil du oppleve at bilen går i "protection" modus..

Jeg har opplevd peak på 1.14 bar uten å få fuelcut, så.. men vet ikke om det er forskjell på 2.gen og 3.gen når fuelcut'en setter inn?

#170810  av sleeper

ja, det er ganske stor forskjell på 2 gen og 3 gen når FC kommer.. (er vel ca 1.3 på 3 gen og 1.1 på 2 gen)

#170946  av CelicaTurbo

på 2. gen er det vel så lavt som 0.85 bar omtrent, med unntak av motoren i Celica CS så klart, som har 1.2 ca..